رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 498039

سیاستهای مالی و تجاری با من هماهنگ شوند

همتی چه می خواهد از جان اقتصاد ایران

ساعت 24 - بررسی سخنان طولانی عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی در جمع اعضای دوره جدید مجلس قانونگذاری درباره شماری از مسایل اقتصادایران و کارنامه و برنامه این نها د بسیار با اهمیت اقتصادی ایران نشان می دهد او با صراحت خواستار اطاعت دوبخش اصلی اقتصاد یعنی سیاستهای مالی و سیاستهای تجاری از سیاستهای ارزی شد با توجه به اینکه سیاستهای تجاری و مالی درکنار سیاستهای پولی جان اقتصاد هرکشور از جمله ایران هستند وی می خواهد جان اقتصاد ایران در اختیار بانک مرکزی باشد.

همتی
dir="RTL">رییس بانک مرکزی تصریح کرد: " نرخ ارز، کلیدی است و تمام سیاست‌های تجاری باید با سیاست‌های ارزی هماهنگ باشد و اگر ارز متلاطم باشد تمام سیستم اقتصادی به هم می‌ریزد بنابراین نمایندگان به دولت و بانک مرکزی کمک کنند تا از منابع ارزی استفاده کنیم. " به این ترتیب و اگر دراینده بازار ارز از تعادل نیم بند فعلی نیز خارج شود رییس بانک مرکزی خواهد گفت من که گفتم باید سیاستهای تجاری از سیاستهای ارزی تبعیت کنند. این البته بحث تازه ای است و تجربه چنین چیزی را در دنیا نداریم که ریاست بانک مرکزی یک کشور بخواهد سیاستهای تجاری باید تابعی از نرخ ارز باشد.

سیاست مالی هم تبعیت کند

همتی باورش شده است که سیاستهای مالی دولت سرچشمه نرخ رشد تورم است زیرا دولت برای اینکه کسری بودجه خود را بپوشاند دست درجیب بانک مرکزی می کرده و می کند و حالا باید این دست درازی دولت قطع شود. همتی در توضیح نرخ تورم، گفت: راهی نداریم به جز اینکه رابطه بانک مرکزی و دولت را اصلاح کنیم و در ۵۰ سال گذشته به طور میانگین تورم ۲۰ درصدی و نرخ رشد نقدینگی ما ۲۵ درصد را داشتیم، در یک دهه گذشته، نرخ رشد ۲۷ درصد نقدینگی را داشتیم.علت اینکه رشد نقدینگی زیاد است به رابطه سیستم بانکی و دولت بازمی‌گردد و باید رابطه دخل و خرج دولت با بانک مرکزی را اصلاح کنیم و رییس جمهوری هم چند روز گذشته اعلام کرد که دولت قصد ندارد دست در جیب بانک مرکزی کند.اگر دولت به این نتیجه برسد که دست در جیب بانک مرکزی نکند و اگر بتوانیم ناترازی بانک‌ها را اصلاح کنیم مطمئن باشید بر نقدینگی و تورم فائق می‌آییم و برنامه بانک مرکزی نیز همین است.

قیم بانکها

وی با استفاده از وضعیت عجیب اقتصادایران در دوسال گذشته توانسته است دامنه استیلای بانک مرکزی را بربانکهای کشور گسترش دهد. وی به نمایندگان تازه وارد شده به مجلس توضیح داد: وی اظهارداشت: در طول سال گذشته و امسال، یکی از مهمترین اقدامات بانک مرکزی رسیدگی بانک‌های ناتراز بوده است، اولا ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در دو سال گذشته را شروع کردیم که دو بانک در بانک سپه ادغام شد و بقیه به تدریج در ظرف این ماه و ماه آینده انجام می شود.برخی از بانک‌ها و موسسات ناتراز بودند که با مجوزی که از شورای عالی هماهنگی اقتصادی اخذ شد، آنها را تحت سرپرستی گرفتیم.برخی از بانک‌های بزرگ نیز نرخ بهره و سود را در بازار ایجاد می‌کردند که مدیریت آن را از سهام‌دارانشان جدا کردیم و افراد مورد تایید قرار دادیم تا بتوانند تراز خود را اصلاح کنند.این اقدامات موجب شد بدون دخالت بانک مرکزی در بازار، نرخ سود کاهنده می‌شود و مطمئن باشید شبه پول کمتر رشد خواهد کرد و نقدینگی کمتر رشد می‌کند.

عدد عجیب خروج سرمایه و نرخ ارز

رییس بانک مرکزی با ترفندهای خاص یک گزارشگر حرفه ای به جای مقایسه نرخ ارزهای معتبر در 70 روز سال 1399 با 70 روز سال 1398 مقایسه را به دوسال 1398 و 1397 کشاند.درحالی که می دانیم میانگین نرخ هردلار آمریکا به پول ایران در 70 روزتازه سپری شده 16000تومان است که با بادلار 12500 تومان فاصله 30 درصدی دارد. همتی می گوید همتی افزود: سیستم اجرایی ما در گذشته اینگونه بود که برای حفظ نرخ ارز به بازار ارز تزریق می‌کردیم. در ۱۵ سال گذشته ۲۸۰ میلیارد دلار به طور میانگین سالی ۱۸ میلیارد دلار ارز در بازار تزریق کردیم تا نرخ ارز را کنترل کنیم و به تبع آن تورم را کنترل کنیم.تمام این ارزها به صورت خروج سرمایه از کشور خارج شده است و تمام امکاناتی که از کشور خارج شده به دلیل ارزهای ارزان و رانت بوده است.وقتی جلوی آن را گرفتیم خیلی‌ها عنوان می‌کردند اقساط خود را در کانادا و جاهای دیگری نمی‌توانیم پرداخت کنیم زیرا سود بانکی بالای ۲۵ درصدی می‌گرفتیم و با ارز ۴۲۰۰ و ۳۵۰۰ تومان و حتی رقم‌های کمتر آنها را صرف اقساطمان در خارج می کردیم.در عمل ما به افرادی که در خارج از کشور خانه می‌خریدند یارانه می‌دادیم. از سال ۹۷ روش را عوض کردیم و در حاشیه بازار مداخل کردیم و توانستیم کنترل کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها