رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503241

بایدهای راه ابریشم نوین چین برای ایران

ساعت 24-راه ابریشم نوین یا همان «ابتکار کمربند و جاده» مهمترین نمود و نماد «ژئوپلتیکِ راه» در جهان امروز است. اهمیت «راه شاهی» و «راه ابریشم» نمایانگر مرکزیت ژئوپلتیکِ راه در سامانه سیاسی-اقتصادی-فرهنگی-اداری ایران است.راه ابریشم نوین طرح کلان سرمایه‌گذاری چین در زیربناهای اقتصادی ۶۰ کشور جهان بوده که مهم‌ترین سویه اعمال قدرت این کشور در ورای مرزھای خود برای دهه‌های آینده خواهد بود.

dir="RTL">گذشته از مسیر خشکی، «راه ابریشم دریایی» و «راه ابریشم یخی» بخشی از این اَبَرپروژه هستند. ایده پرداز اصلی راه ابریشم نوین، «شی جین‌پینگ»، رهبر چین است. راه افتادن این طرح با دگرگونی‌های ژرفی در ژئوپولتیک و چیدمان قدرت در «خاورمیانه بزرگ» همراه خواهد بود و بر جایگاه ایران در منطقه و جهان تاثیر خواهد گذاشت.دلایل این تاثیرگذاری عبارت‌اند از:

اول؛ راه ابریشم نوین مهم‌ترین رقیب کلان استراتژی هند، مائوسام (Mausam) برای ایجاد جهان اقیانوس هند با محوریت هند است. حضور هند در چابهار برای تحقق مائوسام در دستیابی به افغانستان، مقابله با «زنجیر مروارید» (String of Pearls) چین و پیوند با کریدور اقتصادی شمال-جنوب (INSTC) است.

دوم؛ ایران کشوری استراتژیک در راه ابریشم نوین است که چین را از طریق آسیای میانه به منابع انرژی خلیج فارس، قلب خاورمیانه عربی و اروپا متصل می‌کند. ایران آسان‌ترین مسیر تجاری غیر روسی برای دستیابی کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد از طریق کریدور اقتصادی شمال-جنوب است.

سوم؛ راه ابریشم نوین به اھمیت کنترل جریان انرژی از طریق خشکی از خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه به چین اشاره دارد. چین همواره سودای کاھش خطر در «تنگه مالاگا» و «تنگه ھرمز» را داشته است. از این‌رو، ایران با برخورداری از منابع غنی انرژی و کنترل بر تنگه ھرمز نقش مهمی در این راه نوین انرژی دارد.

چهارم؛ راه ابریشم نوین کلان‌-استراتژی چین برای مقابله با راهبرد مهار آمریکا از طریق شراکت ترنس-پاسیفیک (TPP)، پیمان نظامی با کشورهای آسیای خاوری و اقیانوسیه و ابتکار عمل راه ابریشم آمریکا (NSRI) (طرحی برای پیوند آسیای میانه به هند از طریق افغانستان با ایده پردازی «فردریک استار») است.

پنجم راه ابریشم نوین تلاش چین برای «چرخش به اروپا» برای مقابله با چرخش به آسیای آمریکا (Pivot to Asia) است. هدف پکن انتقال قدرت از کرانه شرقی به درون اوراسیا است تا دیواره دفاعی قاره‌ای را در اختیار داشته باشد و از برتری دریایی آمریکا بکاهد. خروج ترامپ از شراکت ترنس-پاسیفیک تحقق این امر را تسریع کرده است.

دیپلماسی ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها