رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503349

بازار سهام قیمت‌ خودرو را پایین کشید

ساعت24-به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، با توجه به شرایط تورمی بازارها، رشد بازار سهام، رشد شدید نرخ ارز و همچنین برداشت از خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای، موجب شده که قیمت خودرو از قیمت متصور برای آن براساس شرایط، پایین‌تر باشد که به دلیل همان نبود مشتری و راکد بودن بازار است.

امیرحسن کاکایی- عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در رابطه با افزایش قیمت‌های بی‌رویه خودروها در بازار خالی از مشتری و دارای رکود، اظهار کرد: مدت‌هاست که خودرو به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است و دولت عملا کنترل خاصی بر این بازار به معنای واقعی ندارد. دولت در شرایطی می‌تواند با فعال یا راکد کردن آن، بازار را کنترل کند؛ به ویژه در قیمت‌های پایه که متناسب با ارزش ریال در بازار سرمایه باشد.

وی افزود: این در حالی است که چندی است هیجان به بازار بورس تزریق می‌شود که همانگونه که واضح است، بورس بیش از هرچیز دیگر در حال رشد است. به همین دلیل هم هست که برخی دارندگان خودرو قصد می‌کنند که خودرو را فروخته و در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند؛ چراکه سرعت افزایش سرمایه در بورس بالاتر است. بنابراین باتوجه به وضعیت و شرایط بازار با احتساب نرخ دلار، یک خودرو پراید در حال حاضر بایستی بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: برعکس آنچه که همه فکر می‌کنند قیمت‌ها صعودی پیش رفته اما قیمت‌های فعلی هرچند که نسبت به گذشته بالاتر است اما با توجه به نرخ دلار و شرایط فعلی تورمی کشور، اتفاقا پایین نیز آمده است که دلیل اصلی آن نبود مشتری و رکود در بازار است. البته رکود به تنهایی منجر به پایین‌تر بودن قیمت‌ها نسبت به تصورات از بازار فعلی نشده است، بلکه به دلیل اینکه بازاری همچون بورس به عنوان جایگزین وجود دارد که مردم تمایل دارند سرمایه خود را نقد کرده تا در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

مجموعه اتفاقاتی که می‌افتد، مختص خودرو نیست

کاکایی خاطرنشان کرد: البته از یک حدی هم بیشتر نمی‌توانند قیمت‌ها را کاهش دهند؛ چراکه نمی‌خواهند متحمل ضرر شوند. بنابراین همه اتفاقات ربط به خودرو نداشته و هر کالای دیگری هم باشد، وضعیت به همین شکل خواهد بود. این موضوع در مسکن نیز وجود دارد؛ قیمت مسکن به شدت بالا رفته اما راکد است و همین باعث شده قیمت‌های متفاوتی هم بفروشند. در این شرایط، فروشنده خودرو را با یک قیمتی خریداری کرده و یک سودی هم برای آن در نظر دارد و یک نقطعه تعادل برای آن در نظر می‌گیرد که پایین‌تر از آن نمی‌آورد که ضرر نکند و بالاتر هم نمی‌تواند ببرد؛ چرا که مشتری ندارد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در حال حاضر در یک وضعیت تورمی بالا قرار داریم؛ گفت: پول ملی به هرحال در ظاهر به هر دلیلی که موضوع بحث ما نیست، در حال افت ارزش است و از سوی دیگر تولید و تقاضا دارای یک اختلاف فاحش است؛ بنابراین عرضه‌کنندگان نیستند که تعیین‌کننده قیمت باشند، بلکه تقاضای سرمایه‌گذاری، بازارهای موازی و تعادل آن با عرضه است که قیمت‌ها را رقم می‌زند.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: همانگونه که مسکن، سکه و ... بالا می‌رود، قیمت خودرو نیز رشد می‌کند؛ البته بسیاری از این‌ها نیز تنها یک رقم و در حد حرف است که اعلام می‌شود و لزوما مشتری برای آن وجود ندارد. در حال حاضر تنها بازاری که به‌طور جدی هم دارای تورم است و بسیار جذاب هم هست، بورس است.

وی افزود: این وضعیت به اینکه طی چند روز آینده دولت چگونه نرخ ارز را کنترل کند و اصلا بتواند کنترل کند یا خیر؟ به بازار بورس وابسته است. بورسی که علیرغم اینکه جذاب است و ظاهرا همه پولدار می‌شوند، به شدت هم نگران‌کننده است. از نظر بنده، با توجه به اینکه اقتصاددان نیستم اما به عنوان یک ناظر، به نظر می‌آید که معنای این افزایش قیمت، کاهش شدید ارزش ریال است و به‌جای " افزایش قیمت" بهتر است بگوییم " کاهش ارزش ریال"؛ فلذا بسیار خطرناک است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها