رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507389

محبعلی: عده‌ای به دنبال گرفتن ماهی از آب گل آلود هستند/ باید مراقب بود که به منافع کشور آسیب وارد نشود

پشت پرده انفجارهای بیروت چیست؟

ساعت 24-کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگویی به حادثه روز گذشته انفجار بیروت پرداخت و از گمانه زنی های مختلفی در خصوص علت این حادثه گفت که همچنان ادامه دارد.

انفجار مهیب و دلخراش روز سه شنبه در بیروت همه را شوکه کرد و گمانه زنی های مختلف در خصوص علت این حادثه همچنان ادامه دارد. رئیس جمهور آمریکا می گوید که یک حمله وحشتناک موجب این انفجار شده است اما دولت لبنان و حتی پنتاگون نیز این ادعا را رد کردند. اما آنچه که بر جای مانده چیزی جز خسارت های عظیم نیست. علاوه بر تعداد زیادی کشته و زخمی بندر بیروت شاهرگ اقتصادی لبنان ویران شده و مشخص نیست دولت این کشور با وجود بحران های مالی و مشکلات در سیاست داخلی چگونه این مرحله را پشت سر خواهد گذاشت. در این رابطه با قاسم محبعلی کارشناس مسائل خاورمیانه گفتگو کرده ایم که در ادامه آن را می خوانید:

ارزیابی شما از این حادثه چیست و چه پیامدهایی را متوجه لبنان خواهد کرد؟ با توجه به اینکه اعتراضات نیز پیش از این در جریان بود.

لبنان پیش از این حادثه با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می کرد و شکی نیست که این حادثه نیز اثرات مخرب خود را خواهد داشت و دولت لبنان را در شرایط بغرنجی قرار خواهد داد.بازسازی این وضعیت زمان بر خواهد بود و هزینه های زیادی را نیز متحمل خواهد کرد. ضمن اینکه سوتفاهم و اختلافات تازه ای را می تواند بین جریان های سیاسی لبنان به وجود آورد. مانند موضوع رفیق الحریری که پرونده آن هنوز بسته نشده و قرار بود سازمان ملل متحد نتایج تحقیقاتش را در این زمینه اعلام کند که چنین حادثه ای رخ می دهد و می تواند سالها لبنان را درگیر خود کند و ابهامات در خصوص اینکه آیا این اتفاق مربوط به جریان های داخلی و یا بیرونی بوده است بیشتر شود. اما هنوز چیزی مشخص نشده و تنها پیش بینی می تواند این باشد که لبنان برای مدتهای طولانی در بحران باقی خواهد ماند.

برخی رسانه های وابسته به سعودی ها در پی این حادثه در حال القا کردن این هستند که انفجار در انبار مهمات حزب الله رخ داده، نظر شما چیست؟

تا زمانی که گزارش موثقی از سوی مقامات ذیصلاح لبنان منتشر نشود و تاییدی از سوی آنان صورت نگیرد نمی توان مطلبی را تحلیل و عنوان کرد.با توجه به این که درلبنان رقابت ها و مداخلات زیادی از سوی کشورهای دیگر وجود دارد که با یکدیگر در رقابت هستند در چنین فضایی هر طرف به دنبال بهره برداری از شرایط و متهم کردن طرف دیگر است. همین که این ماجرا در آستانه دادگاه رفیق الحریری رخ داده است می تواند باعث افزایش سوتفاهم ها شود.

نقش احتمالی اسرائیل را در این حادثه چگونه می بینید؟ باتوجه به اینکه طبق گزارش روزنامه الجمهوریه جنگنده های اسرائیلی پیش از این حادثه در آسمان بیروت رویت شده اند.

بعید نیست که آنها در ماجرا نقشی داشته باشند. اما همانطور که اشاره کردم جریان های مختلفی وجود دارند که می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند؛به ویژه اسرائیل که شاهد هستیم نتانیاهو در داخل اوضاع خوبی ندارد و شاید برای دور کردن اذهان از این بحران داخلی چنین حادثه ای رخ داده است تا بتوانند از آن سود ببرند. ضمن اینکه جریانات افراطی دیگری نیز در منطقه وجود دارد که چنین اهداف مشابهی را دنبال می کنند. باید در نظر داشت که این موارد همه گمانه زنی بوده و بهتر است تا زمانی که گزارش موثقی بیرون نیامده ازاظهار نظر صریح و روشن خودداری شود چراکه این موضوع کمکی نخواهد کرد و بیشتر باعث پیچیده تر شدن اوضاع خواهد شد. به خصوص اینکه بخشی از ماجرا به ایران بر می گردد باید مراقب بود که به منافع کشور آسیب وارد نشود.

رئیس جمهور آمریکا این حادثه را یک حمله توصیف کرده که با تکذیب پنتاگون نیز مواجه شده، نظر شما چیست؟

دونالد ترامپ سابقه ای طولانی در اظهارات غیردقیق و غیرکارشناسی دارد و صحبت های او بر پایه منابع موثق نیست. توصیف او از این حادثه را نیز می توان در این قالب دانست. به سرعت اظهار نظر کردن به خوبی نشان می دهد که این نوع موضع گیری ها عاقلانه نیست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها