رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 508469

مافیا در بورس هم وجود دارد

ساعت 24- بهمن آرمان کارشناس مسائل اقتصادی و معاون اسبق سازمان بورس اوراق بهادار تحول اخیر بازار سرمایه بویژه جذب نقدینگی در بورس اوراق بهادار را نقطه عطفی در تاریخ بازار سرمایه کشور می داند و اعتقاد دارد دولت باید از فرصت پیش آمده، به بهترین شکل استفاده کند و باوردارد در بورس هم مافیا فعالین داردبا این حال نقدهایی هم دارد و به خصوص معتقد است قیمت‌ها در بورس با واقعیت همخوان نیست و باید مواظب ریزش این بازار و تبعات شدید آن هم بود.

بهمن آرمان
دکتر بهمن آرمان در گفتگوی اختصاصی با الف می‌گوید: دولت باید با انجام برنامه ریزی مناسب نقدینگی بورس اوراق بهادار را به سمت طرحهای توسعه ای و تولیدی شرکتهای بورسی و پروژه های استراتژیک هدایت نماید.

وی یادآوری می کند که تنها در سه ماهه اول سال جاری ۴۰۰ هزار میلیارد ریال پول نقد وارد بورس شده است که با این مبلغ می توان پروژه های زیادی همچون احداث هزاران کیلومتر آزادراه ، اتمام سد های نیمه ساخته ، ساخت میلیونها باب مسکن ، تجهیز صدها هزار هکتار زمین کشاورزی به آبیاری نوین و بسیاری خدمات دیگر را جامه عمل پوشاند .

آرمان تاکید می‌کند:‌ طبق آمار موجود حدود ۶۰ الی ۶۵ درصد منابع مالی مورد نیاز سرمایه گذاری های جدید امروزه در کشورهای پیشرفته صنعتی از طریق عرضه اوراق بهادار به صورت سهام بورس یا دیگر ابزار و روش های موجود در بازار سرمایه تامین می‌شود. در کشوری مانند ترکیه 80 درصد منابع مالی مورد نیاز سرمایه گذاری در این کشور از طریق بازار سرمایه یا بورس تامین می شود.به اعتقاد وی بین بازار ارز و سهام رابطه مستقیم وجود دارد. یعنی شرکتهایی که صادرات انجام می‌دهند و ارز آوری دارند، در سهام هم از ارزش بالاتری برخوردارند.

او می‌گوید: متاسفانه در ایران، برخلاف کشورهای دیگر که حداقل یک شبکه تلویزیونی و یا رادیویی به بورس اختصاص دارد، هیچ شبکه‌ای نه در تلویزیون و نه در رادیو به اطلاع رسانی در این زمینه نمی پردازد.دکتر آرمان در عین حال نقدهایی هم بر وضعیت فعلی ورود مردم به بورس دارد. این کارشناس بورس می‌گوید: بنده از استقبال مردم از بورس و سرمایه گذاری در آن بسیار خوشحالم و این را اتفاقی بسیار خوب برای کشور می‌دانم . اما در شرایط فعلی با توجه به اینکه قیمت‌های موجود در این بازار قیمت‌های واقعی نیستند، سرمایه‌گذاری در بازار بورس را مناسب نمی بینم. در ایران نسبت P/E در بازار بورس تا عدد ۷ و ۸ و حتی ۹ قابل قبول است.

آرمان معتقد است: قیمت هایی که دربازار بورس مشاهده می شود با واقعیت اقتصاد جامعه و ازهمه مهمتر با وضعیت اقتصادی بنگاه های دارنده این سهام همخوانی ندارد. به همین دلیل نیز بدون شک ریزش در بورس اتفاق خواهد افتاد و آثارآن متوجه تمام مردم جامعه خواهد شد.او حتی می گوید: متاسفانه دولت در این زمینه با مردم صادق نیست. دولت منابع مالی خود را از جیب مردم تامین می کند.او تاکید می کند ورود به بازار سهام خوب است ، اما نه در حدی که مردم تمام دارایی های خود را برای ورود به این بازار بفروشند!او به مردم توصیه می کند اگر قصد ورود به بازار سهام را دارند، این ورود باید در حد منابع مالی مازاد شان باشد. یعنی اقداماتی مانند فروش خانه، طلا و اتومبیل و مواردی از این دست برای ورود به بورس به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.دکتر آرمان به دولت هم توصیه می کند با گسترش تاسیس شرکت‌های سهامی عام، عرضه های اولیه بازار را افزایش دهد تا مردم بتوانند به طور مستقیم سهام را حتی به قیمت اسمی خریداری کنند .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها