رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 514607

خشم احزاب عراقی از یک انفجار؛این جنایتی شنیع و قبیح است

ساعت24-کشته و زخمی شدن چند شهروند در حمله موشکی عصر دوشنبه به یک واحد مسکونی در نزدیک فرودگاه بین‌المللی بغداد موجی از محکومیت و واکنش از سوی مقام‌ها و شخصیت‌های سیاسی عراق در پی داشته است.

در این حمله که تاکنون هیچ گروهی مسوولیت آن را برعهده نگرفته است، پنج غیرنظامی کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

ائتلاف پارلمانی «الفتح» به رهبری «هادی العامری» در بیانیه‌ای با محکوم کردن اقدام تروریستی منطقه «الرضوانیه» در بغداد از دولت عراق خواست تا عاملان این جنایت زشت را شناسایی کند.

در این بیانیه تاکید شده است: «ائتلاف الفتح به شدت حادثه دیروز را که قربانیان آن اعضای یک خانواده هفت نفره بودند، محکوم می‌کند و آن را جنایتی قبیح و دشمنی با فرزندان ملت صبور عراق می‌داند».

«ما در این شرایط سخت امنیتی کشور، اعمالی را که جان بی‌گناهان و صلح و امنیت جامعه را هدف قرار می‌دهد و حرمت ملی را نقض می‌کند، از سوی هر طرفی که باشد، محکوم می‌کنیم».

بیانیه ائتلاف الفتح افزود که «تروریسم و هسته‌ها و گروه‌های وحشی وابسته به آن، تهدیدی مستقیم برای صلح، امنیت و ثبات ملی به شمار می‌رود و تلاش می‌کند از طریق این گونه عملیات و اقدامات، اوضاع را برهم زده، فتنه‌انگیزی کند و گروه‌های مسلح ملی و مجاهد را به این جنایت‌ها متهم کند».

«مقتدی صدر» رهبر «جریان صدر» نیز در واکنش به این حمله، نسبت به وقوع جنگ داخلی و درگیری مذهبی در عراق هشدار داد.

صدر با انتشار توئیتی در این باره گفت که طرف‌های مشکوکی هستند که وضعیت را در عراق ملتهب می‌کنند و امنیت کشور را به مخاطره می‌اندازند.

وی خواستار این شد که همه پیش از اقدام به هر کاری که کشور را به سوی جنگ داخلی یا درگیری مذهبی شیعه با شیعه و یا درگیری فرقه‌ای می‌برد به عقل، قانون و عشق به وطن روی آورند.

رهبر جریان صدر تاکید کرد که عراق امانتی در دست ماست و همه باید بدانند که ریختن خون مردم عراق توسط هر شخص عراقی حرام است.

دبیرکل «جنبش النجباء» هم خواستار تشکل کمیته‌ای برای تحقیق درباره جنایت مشکوک بغداد شد.

حجت الاسلام و المسلمین «اکرم الکعبی» در پیامی نوشت: دو روز پیش نسبت به اقدامات خصمانه و فریب‌کارانه‌ی شیطان بزرگ هشدار داده بودیم؛ اقداماتی از قبیل برافروختن فتنه و درگیری که در راستای اهداف سوء آمریکا دنبال می‌شود.

وی با اشاره به هدف قرار گرفتن مردم بی‌گناه و شهادت چند تن از افراد یک خانواده، این اتفاق را جنایتی شنیع توصیف و تصریح کرد که چنین رویدادی نه تنها در تعارض با شریعت اسلامی است که با آموزه‌های همه ادیان و معیارهای انسانی مخالف است.

دبیرکل مقاومت اسلامی النجباء در همین راستا خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب با محوریت دستگاه قضایی عراق برای شناسایی، معرفی و مجازات عاملان این جنایت شد.

«نوری المالکی» نخست‌وزیر پیشین و رهبر «ائتلاف دولت قانون» نیز با ابراز تاسف از این واقعه گفت که این حادثه تاکید می‌کند که جنایت‌های مجرمانه دشمنان و اصرارشان بر انجام اقدامات تخریبی کینه‌توزانه‌ای که عراق، امنیت و منافعش را هدف قرار می‌دهد، ادامه دارد.

وی از دولت عراق، پیگرد و تعقیب عاملان این جنایت و معرفی آنها به دستگاه قضایی را خواستار شد.

«سید عمار حکیم» رهبر «جریان حکمت ملی عراق» هم حمله موشکی و کشته و زخمی شدن هفت شهروند بی‌دفاع و نیز هدف قرار دادن مکان‌های عمومی و خصوصی در عراق را محکوم کرد.

وی گفت که حملات مکرر به مکان‌های عمومی و خصوصی به ویژه در بغداد که آخرین آن هدف گرفتن منزل مسکونی در منطقه الرضوانیه بود و به شهادت تعدادی زن و کودک منجر شد، بیانگر وجود طرحی برای ویران کردن کشور و وارد کردن آن به فتنه و جنگ است.

حکیم از دستگاه‌های امنیتی خواست عاملان این اقدام را که اقتدار دولت را هدف گرفته‌اند، شناسایی و آنها را به دستگاه قضایی معرفی کنند.

«ائتلاف القوی العراقیه» نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این جنایت قبیح تاکید کرد که گروه‌های دارای سلاح بی‌ضابطه با استفاده از موشک‌های کاتیوشا بر چالش خود برای حکومت و دستگاه‌های امنیتی عراق و اصرارشان برای بی‌ثباتی داخلی و تهدید روابط خارجی‌اش تاکید کردند.

این ائتلاف پارلمانی تاکید کرد که نباید به سادگی از کنار این جنایت گذشت و دولت و فرمانده کل نیروهای مسلح باید مسئولیت‌های قانونی خود برای حفاظت از شهروندان و تامین امنیت آنها را بر عهده بگیرند.

«اسامه النجیفی» رئیس «جبهه نجات و توسعه» نیز از دیگر مقام‌های سیاسی عراق بود که نسبت به این جنایت تروریستی واکنش نشان داد.

وی گفت که شهدای حمله بزدلانه راکتی و تروریستی منطقه الرضوانیه بغداد، نامه‌ای مهر شده با خون کودکان هستند که دستگیری تروریست‌ها و تقدیم آنها به دستگاه قضایی را می‌خواهند.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق عصر دیروز (دوشنبه) در پی اصابت موشک به خانه‌ای در محله رضوانیه بغداد، دستور بازداشت نیروهای امنیتی مقصر و پیگیرد فوری عوامل این حادثه را صادر کرد.

ستاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: در زمانی که دولت و نیروهای امنیتی تمام تلاش خود را برای دفاع از منافع شهروندان، محافظت از آنها، اعمال قانون و حمایت از ثبات انجام می‌دهند، باندهای جنایتکار و گروه‌های غیرقانونی برای ایجاد هرج و مرج، وحشیانه علیه شهروندان بی‌دفاع مرتکب جرم می‌شوند.

بیانیه ادامه داد که این باندها دیروز در منطقه «البوشعبان» (آلبوعامر) در محله الرضوانیه بغداد مرتکب جنایت ناجوانمردانه‌ای شدند و با موشک کاتیوشا خانه شهروند غیرنظامی را هدف قرار دادند که در اثر این جنایت پنج نفر (سه کودک و دو زن) کشته و دو کودک دیگر زخمی شدند.

در این بیانیه آمده است که نخست‌وزیر به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح با صدور دستوری همه مقامات و نیروهای امنیتی را مامور پیگرد و دستگیری عاملان این حمله کرده است.

ستاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق گفته که الکاظمی دستور رسیدگی فوری به این حادثه و پیگرد قانونی عاملان از هر گروه و جناحی را برای مجازات آنها به شدیدترین شکل صادر کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها