رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 517827

خام فروشی امار از سوی بانک مرکزی

ساعت 24 - بانک مرکزی بدون هیچ نوآوری و بدون اینکه توجه کند ارایه آمارهای پردازش نشده به ابهامها می افزاید و شاید برای بدنام کردن بخش های دیگر به ارایه آمارهای خام و تحلیل نشده ادامه می دهد.

بانک مرکزی.jpg
dir="RTL">تا زه ترین آمار ارایه شده از سوی این نهاد نشان می دهد تسهیلات پرداختی بانک‌ها در شش ماهه ابتدای سال 1399 به بخش‌های اقتصادی کمی کمتر از 700 هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 314هزار میلیارد تومان (معادل 82.3 درصد) افزایش داشته است.

این عددسازی آماری در حالی است که کارشناسان می دانند بخش اصلی این میزان اعتبارات داده شده استمهال وامهای پیشین است و وامهای جدید بخش کوچکتر این اعتبارات است. آیا مدیران بانک مرکزی از خود نمی پرسند اگر کسی دقت کند و از آنها بخواهد منابع استفاده شده برای رشد 82درصدی را برای پرداخت اعتبارات نشان دهند چه جوابی دارند؟ آیا درنیم سال نخست میزان سپرده گذاری شهروندان و دولت 82 درصد اضافه شده است که بانکها توانسته اند از آن محل به متقاضیان بانکها وام دهند ؟ به نظر نمی رسد با توجه به اینکه بانک مرکزی برای داغ کردن بازار سهام نرخ بهره بانکی را کاهش داد ، سپرده گذاری بلند مدت و یا کوتاه مدت در بانکها رشد شدیدی داشته باشند. اگر مدیران بانک مرکزی باوردارند بانکها بخشی از منابع خود را در سال گذشته نگهداشته واز پرداخت تسهیلات خودداری کرده اند که باید به آنها تذکردهد چرا در حالی که بنگاههای ایرانی در تقاضای موثر برای دریافت اعتبارات ناکام بوده اند منابع را حبس کرده اند. یک احتمال این است که گمانه زنی برخی از کارشناسان که بانکها در ماههای نخست سال به شرکتهای تحت تملک خود تسهیلات دادند تا از داغی بازار سهام استفاده کرده و سودهای هنگفت ببرند درست است. به نظر می رسد باید این نوع گزارش دهی مبهم از سوی بانک مرکزی باید جایش را به گزارش دهی شفاف دهد و از ابهام سازی دوری شود. این نوع گزارش دهی از سوی بانک مرکزی این ابهام را پدیدار می کند که گویا بنگاههای ایرانی با دست پر از بانکها برمی گردند و هیچ مانعی بر سر راه آنها برای دریافت وام وجود ندارد. بانک مرکزی باید نشان دهد از این رشد 82 درصدی پرداخت تسهیلات چه میزان آن را به شرکتهای خود ، چه میزان آن را به شرکتهای دولتی و چه میزان آ ن را به بخش خصوصی و با چه نرخهایی داده شده است. اگر این گونه باشد که بانکهای ایرانی در 6 ماه 422 هزار میلیازد تومان به بنگاهها فقط بابت سرمایه درگردش تمام بخش‌های اقتصادی داده اند و با احتساب میانگین قیمت هردلار برابر با 20 هزار تومان باشد با یک محاسبه ساده می توان گفت بانکها 21 میلیارد دلار به فعالیت های اقتصادیتسهیلات داده اند که معال سه میلیارددلار در ماه است. به نظر می رسد بانک مرکزی باید یک بار برای همیشه از این نوغ عدد سازی که اختراع کرده است دست بردارد و به سوی شفافیت و جداسازی و با ارایه جزییات آمار دهد تا شهروندان را با ابهام روبه رو نکند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها