رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 518757

تغییر رویکرد وال‌استریت به نفع جو بایدن

ساعت 24 - معمولا موسسات مالی در آمریکا در شمار حامیان اصلی جمهوریخواهان به حساب می‌آیند. موضوعی که در انتخابات پیش‌رو صدق نمی‌کند. بازار بورس آمریکا به پیروزی جو بایدن و دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری امید بسته است.

وال استریت
dir="RTL">بازار بورس آمریکا تا چندی پیش دو نگرانی بیشتر نداشت. نگرانی نخست بانک‌ها و موسسات مالی آمریکا درباره احتمال هرج‌ومرج ناشی از انتقال قدرت سیاسی در این کشور بود.صاحبان سرمایه و سهام نگران آن بودند که ترامپ در صورت شکست در انتخابات حاضر به پذیرش آن نشود و همین موضوع به هرج‌ومرج بیانجامد و به بازار بورس آسیب برساند. نگرانی که همچنان به قوت خود باقی است.نگرانی دوم بازار بورس از پیروزی جو بایدن و دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری بود. سیاست‌های مالی دموکرات‌ها عمدتا برای بازار بورس آمریکا نگران کننده است. معمولا مالیات‌ها را افزایش می‌دهند و با وضع قوانین دست‌وپاگیر، مانع از سود بیشتر صاحبان سهام در آمریکا می‌شود اکنون به نظر می‌رسد که رویکرد صاحبان سهام در بازار وال استریت نسبت به سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری دستخوش تغییری بزرگ شده است. گرایش به پیروزی بایدن در این انتخابات نزد صاحبان سرمایه افزایش یافته است.

ترامپ و بازار بورس

بازار بورس آمریکا در دوره زمامداری دونالد ترامپ از رشد کم‌سابقه‌ای برخوردار بوده است. به عنوان نمونه شاخص سهام "S&P500" که از شاخص‌های مهم وال‌استریت به شمار می‌آید، در دوران زمامداری ترامپ از رشدی ۵۰ درصدی برخوردار بوده است. شاخص‌های اقتصادی "داو جونز" و "نزدک" در بازار بورس نیویورک نیز به‌رغم بحران کرونا رکوردهای جدیدی بر جای نهاده‌اند.با توجه به سود کلان بازار بورس آمریکا، انتظار می‌رفت که صاحبان سرمایه و سهام خواستار ادامه فعالیت دونالد ترامپ باشند. اما اکنون به نظر می‌رسد که رویکرد وال استریت نسبت به انتخابات تغییر کرده و آن‌ها حتی خواهان پیروزی بایدن در این انتخابات هستند.علت را باید در عملکرد ترامپ جست‌وجو کرد. برای بازار بورس حفظ ثبات و امنیت بازار سرمایه از اهمیت بسیاری برخوردار است. این در حالی است که سیاست‌های ترامپ ظرف این مدت به گونه‌ای بوده است که امکان برنامه‌ریزی طولانی و پردوام صاحبان سهام را محدود کرده است.نایجل گرین، موسس و رئیس شرکت مشاوره مالی "deVere Group" بر این باور است که بازارهای بورس و سهام در آمریکا به پیروزی بایدن امید بسته‌اند.به عنوان نمونه، بایدن در کارزار انتخاباتی خود بارها از اختصاص میلیاردها دلار سرمایه برای تقویت زیرساخت‌های اقتصاد آمریکا سخن گفته است. بدیهی است که سود ناشی از تزریق چنین پولی از جمله به جیب صاحبان سهام نیز می‌رود.

کریس مایرز، رئیس شرکت مشاوره مالی "سیگنوم گلوبال ادوایزرز" می‌گوید: «اتخاذ تصمیم‌های مالی میان‌مدت و بلندمدت ناظر بر نقل و انتقال سرمایه دشوار شده است. چون هیچ کس به درستی نمی‌داند که کاخ سفید فردا چه تصمیم جدیدی خواهد گرفتپیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند در عین حال به معنای کسب مجدد اکثریت مجلس سنا توسط حزب دموکرات گردد. در چنین حالتی، رئیس جمهوری دموکرات از حمایت و پشتیبانی هر دو مجلس (سنا و مجلس نمایندگان) برخوردار خواهد بود و این موضوع می‌تواند هماهنگی بیشتری در پیشبرد سیاست‌های مالی ایجاد کند.

از سوی دیگر جنگ تجاری با چین نیز از جمله مواردی است که ناخشنودی صاحبان سرمایه و سهام در آمریکا را برانگیخته است.تغییر رویکرد وال استریت نسبت به سرنوشت انتخابات آمریکا را می‌توان در میزان کمک‌های مالی بانک‌ها و موسسات مالی این کشور به دو نامزد این انتخابات مشاهده کرد.صاحبان موسسات مالی از اوایل سال جاری میلادی تا کنون ۲۶۵ میلیون دلار به حزب دموکرات کمک مالی کرده‌اند. این رقم حدود ۱۰۰ میلیون دلار بیش از مجموعه کمک‌های مالی است که تیم انتخاباتی جمهوریخواهان از بانک‌ها و موسسات مالی دریافت کرده است.

دویچه وله

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها