رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 522874

سخت ترین 150 روز تاریخ معاصر

ساعت 24 - یک دولت با این همه سازمان و موسسه و شرکت و نیز یک مجلس که خود را انقلابی می‌داند و قوه قضاییه‌ای که حالا بیشتر از هر دوره‌ای در اقتصاد حاضر است و شرکت‌های خصوصی شده را پس می‌گیرد و بدهی شرکت‌ها به بانک‌ها را به گونه‌ای سامان می‌دهد تا بانک‌ها راضی شوند مهلت دوباره به کارخانه‌ها بدهند و نیز ورود احزاب و جمعیت‌های سیاسی به میدان اقتصاد و بدتر شدن روزگار نشان می‌دهد یک جای محاسبه‌ها نادرست بوده است.

صف
dir="RTL">در این وضعیت سخت اقتصادی اما از میان نهادهای سه‌گانه دولت و سایر نهادهای حاکمیتی و نیز بنگاه‌ها و خانواده‌ها به نظر می‌رسد خانواده‌ها بیشترین سختی را بر دوش می‌کشند. فشارهای وارد شده از سوی آمریکا با اعمال تحریم‌های هر روز گسترش‌یابنده و مقاومت ایران در برابر این فشار تحریمی که حالا بیش از دو سال است ادامه ‌دارد و البته از پیش هم وجود داشت به طور مساوی میان نهادهای حاکمیتی و شهروندان تقسیم نشده است. آیا بوروکرات‌های دولتی و مقام‌های سیاسی و اقتصادی شاغل در سایر نهادهای حاکمیتی در این فشار فوق‌العاده واردشده بر کسب‌وکار مردم که در یک سال تازه‌سپری‌شده با گسترش ویروس کرونا افزایش قابل اعتنایی را تجربه می‌کند و سیاست‌های ناکارآمد مراکز فرماندهی اقتصادی نیز مزید بر علت شده است امتیازی از دست داده‌اند؟ بعید است آنها از درآمدشان کم شده باشد و به اندازه تهیدستان جامعه در تنگنا باشند. شوربختانه روندها و فرآیندهای نظام تصمیم‌گیری کلان کشور نشان نمی‌دهد اتحاد و انسجامی در میان نهادهای حاکمیتی پدیدار شود و به نظر می‌رسد حتی روزگار مبارزه سیاسی در داخل سیاه‌تر خواهد شد.

تا اینجای کار چیزی که دیده می‌شود، این است که به جای مبارزه سنتی میان دو جناح سیاسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری، طیف‌های پرشمار یک جناح به صف شده‌اند و برای نشان دادن توانایی خود راه را در تضعیف نهاد دولت تشخیص داده‌اند. از سوی دیگر اتفاق‌های رخ داده در بیرون از مرزهای کشور از سوی رقبای منطقه‌ای ایران و نیز رهبری کاخ‌سفید و متحد سرسختش در تل‌آویو نیز هر روز نیرنگ و ترفند و اقدام‌های آزاردهنده را در دستور کار دارند و نیز نامعلوم بودن رفتار دولت تازه‌ای که از اول بهمن در آمریکا بر سر کار می‌آید نیز بر ابعاد فشار بر مردم می‌افزاید. عقل سلیم و منطق ملی و میهن‌دوستی فرمان می‌دهد برای عبور از سخت‌ترین ۱۵۰ روز تاریخ معاصر به گونه‌ای رفتار شود که از ابعاد فشار بر شهروندان کاسته شود. ایرانیان کم‌درآمد در این سه سال بیشترین هزینه مقاومت را پرداخته‌اند و توانایی‌های آنها را باید اندازه گرفت و سنجید.

اشتباه در اندازه‌گیری فشار وارد شده بر شهروندان و اندازه تاب‌آوری آنها در صورت ادامه روند موجود آسیب‌های دردناکی را برای تاریخ و سرزمین ایران به بار می‌آورد و باید بسیار با دانش و با بردباری و مدارا رفتار شود. چیزی که می‌دانیم این است که راه رفته شده از ۱۳۸۴ تا امروز راه ناکارآمدی بوده است و تاب‌وتوان ایرانیان را به شدت آسیب‌پذیر کرده است و حالا نوبت این است که جور دیگری ببینیم و جور دیگری رفتار کنیم. این جور دیگر دیدن لابد هزینه و سختی دارد اما بدون چون و چرا از ادامه راه پیشین آسیبش کمتر خواهد بود. کسب‌وکار شهروندان ایرانی و معیشت گروه‌های پرشماری به ته‌خط رسیده است و نباید در این‌باره با تقلیل‌گرایی همه چیز را تباه کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها