رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530250

بیانیه جدید تروئیکای اروپایی درباره برجام

ساعت24- دولت‌های سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه‌ای درباره اعلام آمادگی ایران برای تولید فلز اورانیوم ابراز نگرانی کردند و خواستار بازگشت تهران به تعهدات برجامی شدند.

دولت‌های سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه‌ای درباره اعلام آمادگی ایران برای تولید فلز اورانیوم ابراز نگرانی کردند.

تروئیکای اروپایی در این بیانیه اعلام کردند: ما دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس عمیقاً از اعلامیه ایران مبنی بر آماده شدن برای تولید فلز اورانیوم نگران هستیم و خواستار بازگشت تهران به تعهدات برجامی شدند.

آن‌ها در ادامه مدعی شدند: ایران هیچ استفاده غیرنظامی موثقی از فلز اورانیوم ندارد. تولید فلز اورانیوم دلالت‌های نظامی بالقوه‌ای دارد. تحت برجام ایران متعهد شد که به مدت ۱۵ سال به تولید فلز اورانیوم یا انجام تحقیق و توسعه درباره فلزشناسی اورانیوم دست نزند.

سه کشور اروپایی عضو برجام در ادامه بدون یادآوری کوتاهی‌های خود در پایبندی به تعهدات برجامی، افزودند: ما شدیداً از ایران می‌خواهیم که این فعالیت را متوقف کند و اگر در حفظ برجام جدی است، بدون تاخیر به تعهدات خود ذیل برجام بازگردد.

پیشتر خبرگزاری رویترز با ادعای دستیابی به گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نوشت که این سازمان آغاز فعالیت تحقیق و توسعه ایران برای تولید اورانیوم فلزی به عنوان سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را تایید کرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، آژانس اتمی در بیانیه‌ای گفت: «رافائل گروسی مدیر کل آژانس اتمی امروز به کشورهای عضو آژانس درباره تحولات اخیر مربوط به برنامه‌های ایران برای انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه روی تولید اورانیوم فلزی به عنوان بخشی از هدف اعلامی جهت طراحی نوع پیشرفته سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران، اطلاع رسانی کرد».

به نوشته رویترز، آژانس همچنین افزود: «ایران گفته که هیچ محدودیتی برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود ندارد و تغییرات و نصب تجهیزات مربوطه برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای مذکور هم‌اکنون آغاز شده است».

«کاظم غریب آبادی» نماینده ایران در آژانس از آغاز فعالیت تحقیق و توسعه طراحی سوخت جدید راکتور تهران خبر داد و گفت: تمامی این مراحل به اطلاع آژانس رسیده و می رسد ‌و بازرسان نیز سه روز قبل، از کارخانه تولید صفحه سوخت بازدید کردند.

غریب آبادی با اشاره به اینکه مدیرکل آژانس امروز با انتشار گزارشی، موضوع را به اطلاع کشورهای عضو رساند، گفت: این فعالیت در سه مرحله انجام می شود و در مرحله اول آن، اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می شود.

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس اتمی روز دوشنبه با بیان اینکه ایران با سرعت زیادی در حال حرکت به سمت غنی‌سازی ۲۰ درصدی است، پیش‌بینی کرد ماهانه حدود ۱۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در تاسیسات فردو تولید شود.

در تاریخ ۱۵ دی ماه سال جاری و پس از آنکه «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» از سوی مجلس تصویب و به دولت ابلاغ و رئیس جمهور نیز دستور اجرای قانون مزبور را صادر کرد، سازمان انرژی اتمی در راستای اجرای این قانون تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را آغاز کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها