رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530280

واکسیناسیون ۱.۳میلیون نفر تا پایان سال؟

ساعت24- دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله کرونا با تاکید بر اینکه نتایج کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا تاکنون بسیار خوب بوده است، گفت: امیدواریم کارآزمایی بالینی این واکسن تا پیش از نوروز ۱۴۰۰ به اتمام برسد و پس از بهار بتوانیم آن را در اختیار مردم قرار دهیم.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله کرونا با تاکید بر اینکه نتایج کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا تاکنون بسیار خوب بوده است، گفت: امیدواریم کارآزمایی بالینی این واکسن تا پیش از نوروز ۱۴۰۰ به اتمام برسد و پس از بهار بتوانیم آن را در اختیار مردم قرار دهیم.

دکتر مصطفی قانعی گفت: از ۱۲ پرونده مرتبط با تولید واکسن ایرانی کرونا یکی از آنها به مرحله فاز اول کارآزمایی بالینی رسیده است و ۳ پرونده دیگر در حال دریافت مجوز کمیته اخلاق و ورود به مرحله مطالعات بالینی است.

وی با تاکید بر اینکه نتایج فاز اول کارآزمایی بالینی اولین واکسن ایرانی کرونا تاکنون بسیار خوب بوده است، اظهار کرد: قرار نیست بگوییم هیچکس هیچ عوارضی نداشته است. عوارضی که بگوییم واکسن کارایی نداشته در یک بخش و اینکه واکسن عارضه آنچنانی داده باشد که نتوانیم آن را مصرف کنیم در یک بخش دیگر است. طی تزریقاتی که تاکنون صورت گرفته است حادثه یا اتفاقی نبوده که بگوییم تزریق واکسن باید متوقف شود.

وی افزود: در مورد اثر بخشی واکسن‌ها نیز باید تا یک ماه پس از دریافت نوبت دوم واکسن منتظر بمانیم تا نتایج اثربخشی آن قابل مشاهده باشد.

قانعی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۴ نفر تحت تزریق واکسن ایرانی کرونا قرار گرفتند، تصریح کرد: در این فاز و در مورد این واکسن ۵۶ نفر مورد کارآزمایی بالینی قرار می‌گیرند و امیدواریم تا پیش از نوروز این مراحل به پایان برسد.

وی در خصوص زمان تقریبی دسترسی مردم به واکسن ایرانی کرونا، تاکید کرد: تا پیش از پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ واکسن به شکل عمومی به دست مردم نمی‌رسد.

او در پاسخ به اینکه بر اساس اعلام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تا پایان اسفندماه یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از افراد پرخطر قرار است واکسینه شوند و چه واکسنی در دسترس خواهد بود؟، گفت: طبیعتا واکسن ایرانی تا آن زمان برای این منظور آماده نمی‌شود و در صورت اجرای چنین اقدامی باید واکسن از منابع خارجی تهیه شود که سازمان غذا و دارو متولی خرید و واردات آن است.

واکسن کرونای ایرانی در مرحله اول بر روی سه نفر از داوطلبان در تاریخ ۹ دی تزریق شد و بعد از عدم مشاهده عوارض جدی بر روی این سه نفر و بررسی نتایج، چهار داوطلب دیگر هم تا ۱۶ دی ماه واکسن کرونای ایرانی را دریافت کردند. بعد از بررسی نتایج تزریق واکسن کرونا بر روی این هفت نفر، مجددا هفت نفر دیگر از داوطلبان برای دریافت واکسن طی روزهای ۲۱ و ۲۲ دی ماه وارد مطالعه انسانی فاز یک واکسن کرونای ایرانی شدند. همچنین ۲۳ دی ماه و پس از گذشت ۱۴ روز دومین مرحله از تزریق واکسن ایرانی کرونا به سه داوطلبِ اول آغاز شد. این سه داوطلب شامل طیبه مخبر_ فرزند رئیس ستاد اجرایی فرمان امام ، علی عسگری و حمیدرضا خلیلی از مدیران ارشد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بودند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها