رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530306

احتمال فعالیت ۵۰۰هزار دستگاه رمز ارز در ایران

ساعت24- رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران با بیان اینکه آمار رسمی درباره تعداد دستگاه های استخراج رمز ارز وجود ندارد، گفت: برآوردی که حدود دو سال قبل انجام شده، نشان می‌دهد ۵۰۰ هزار دستگاه در ایران موجود بوده است.

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران با بیان اینکه آمار رسمی درباره تعداد دستگاه های استخراج رمز ارز وجود ندارد، گفت: برآوردی که حدود دو سال قبل انجام شده، نشان می‌دهد ۵۰۰ هزار دستگاه در ایران موجود بوده است.

سال گذشته قبل از این‌که صنعت استخراج رمز ارز در کشورمان قانونی شود، به ماینرها (استخراج‌کنندگان رمزارز) قاچاقچی برق می‌گفتند. اما پس از مدتی، دولت این صنعت را به رسمیت شناخت. اما به رسمیت شناختن این صنعت به این معنی نبود که مانند دیگر صنایع با آن برخورد شود.

«محمدرضا شرفی» رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: برخورد دستگاه‌ها با استخراج رمز ارز خیلی سخت‌تر و محدودتر از صنایع دیگر است. محدویت‌هایی که خلاف قانون است اما هنوز نتوانسته‌اند از آن‌ها عبور کنند.

او معتقد است با قوانین دست و پاگیری که در این حوزه وضع شده، معدود اشخاصی می‌توانند در حوزه استخراج رمز ارز فعالیت کنند و همه مردم در حال حاضر راهی برای ورود به این فعالیت ندارند. فعالیتی که با صرف انرژی کمتر نسبت به صنایع دیگر، پربازده‌تر است.

وی با این توضیحات افزود: طبق مصوبه تیرماه سال گذشته هیات دولت، استخراج رمز ارز به عنوان یک فعالیت تولیدی صنعتی به رسمیت شناخته شد اما دستورالعمل وزارت صمت برای فعالیت استخراج رمز ارز در کشور بسیار عجیب است و فعالیت مجموعه‌ها را به طور عملی به شهرک‌های صنعتی که زیر نظر شرکت شهرک‌های صنعتی فعالیت می‌کنند، محدود کرده است که این شرکت هم اجازه برای فعالیت نمی‌دهد.

شرفی تشریح کرد: به واسطه این اتفاق بسیاری از سرمایه‌های کشور بدون استفاده مانده‌اند. ورود به این‌ صنعت نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد و اتلاف منابع دارد که این موضوع کاملا مغایر با اصول جهش تولید است. برای برداشته شدن این موانع، نامه‌نگاری‌هایی انجام دادیم اما هنوز چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است.

در این زمان خاص است که می‌توان از دستگاه‌هایی که وارد شده در مسیر قانونی استفاده کرد. اگر مسیر قانونی وجود نداشته باشد، مردم ناچار دستگاه‌های قاچاق خود را به زیرزمین‌ها می‌برند و فرصتی که می‌تواند به نفع کشور باشد به همین سادگی از دست رفته و تبدیل به تهدید می‌شود.

شرفی افزود: علاوه بر این وزارت صمت محدویتی برای انشعاباتی که اکنون بدون استفاده مانده، در نظر گرفته است. در حالی که می‌توان با تغییر تعرفه از این انشعابات برای استخراج رمز ارز استفاده کرد اما با محدود کردن این امکان، حداقل توان انشعاب را ۲۵۰ کیلووات در نظر گرفته‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها