رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535184

پورمحمدی، حدادعادل و محصولی از مصایب و مشکلات اصولگرایان در انتخابات 1400 گفتند

از رد کاندیداتوری تا تایید اختلاف

ساعت 24-سخنرانی‌های سیاسی آخر هفته چهره‌های مهم اصولگرایان بیشتر بر محور معرفی نامزد نهایی انتخابات متمرکز بود. چهره‌هایی چون غلامعلی حدادعادل، مصطفی پورمحمدی یا صادق محصولی که جریان وابسته به هر کدام از آنان رایی تاثیرگذار در نهادهای بالادستی و البته متعدد اصولگرایان دارند، روز گذشته در همایش سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با عنوان تحول حکمرانی در گام دوم انقلاب سخنرانی کردند.

البته بخشی از سخنرانی آنان به تحلیل کلان مسائل سیاسی کشور مربوط بود اما بخش مهم سخنان‌شان قطعا درباره انتخابات بود. دیروز البته در این جمع اصولگرا کمتر از وحدت صحبت شد و در این بین دبیرکل پایداری مانند همیشه تنها فردی بود که علیه دیگر همقطاران خود سخن گفت. حضور همزمان این سه چهره شاخص اصولگرا از یک جهت حائز اهمیت بود و آن‌، اینکه از این جمع، یکی یعنی پورمحمدی در قامت دبیر عالی جامعه روحانیت، نقشی محوری در «شورای وحدت» اصولگرایان دارد، دومی که حدادعادل است، ریاست «شورای ائتلاف»، دیگر نهاد به ‌اصطلاح اجماع‌ساز اصولگرایان را برعهده دارد و سومی که محصولی باشد، در قامت دبیرکل «جبهه پایداری» از گروهی نمایندگی می‌کند که با هیچ‌یک از دو دسته قبلی سر سازگاری نداشته است. آنچه اما حتی از سخنان دیروز این سه پیداست، اختلافات اساسی اصولگرایان همچنان پابرجاست. ضمن آنکه نام سیدابراهیم رییسی همچنان به عنوان گزینه‌ای جدی روی میز پیشنهادهای کاندیداتوری اصولگرایان برای انتخابات 1400 قرار دارد. آنچه اما در کلام این سه مشترک بود، تکذیب کاندیداتوری خودشان بود و البته تاکید بر ردصلاحیت احمدی‌نژاد.مصطفی پورمحمدی، دبیرکل جامعه روحانیت دیروز در پاسخ به پرسشی مبنی بر حضور رییسی در انتخابات ۱۴۰۰ بدون اشاره به نام رییسی، صرفا بر خرد جمعی تاکید کرد. آن‌هم در حالی که به تازگی سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده رییسی دست‌کم فعلا قصد کاندیداتوری ندارد. با این حال پورمحمدی در ادامه به بحث اختلاف در اصولگرایان پرداخت و با قاطعیت گفت که نهاد متبوعش قصد ندارد گزینه‌ای را به اصولگرایان تحمیل کند. او گفت: «تلقی بعضی از دوستان این است که بعضی از تجمع‌ها به ضررشان تمام می‌شود؛ چراکه گزینه انتخاباتی‌شان از دست می‌رود.» در این گردهمایی، صادق محصولی دبیرکل جبهه پایداری اما در سخنانی که به ‌نحوی کنایه‌ای بود به نهادهای بالادستی و البته جامعه روحانیت، گفت: «ما معتقدیم جریانی می‌خواهد تحت ‌عنوان پدرسالاری برای احزاب اصولگرا تصمیم بگیرد ولی ما زیر بار این جریان نمی‌رویم.» جالب آنکه پایداری تاکنون دعوت هیچ‌کدام از نهادهایی که برای ایجاد وحدت در جریان اصولگرایی پیشگام شده‌اند، نپذیرفته است. اما ازقضا پورمحمدی با بیان اینکه عده‌ای، جامعه روحانیت را پدرسالار معرفی می‌کنند، در انتقاد از این سخن گفت: «به نظرم نگاه پدرسالارانه این است که یک فرد نزدیک انتخابات می‌آید و نامزدهای مورد اقبالش را تعیین می‌کند یا تغییری در چینش نامزدها ایجاد می‌کند. به نظرم کسانی که امروز جامعه روحانیت مبارز را پدرسالار می‌خوانند، خودشان مخفیانه پدرخوانده هستند. البته پدرخوانده‌ها معمولا از مقبولیت برخوردارند. این افراد که مقبولیت چندانی ندارند، بیشتر نقش ناپدری را ایفا می‌کنند.» سخنان پورمحمدی و محصولی البته در بخش‌های مختلف این همایش ایراد شد اما ظاهرا روی سخن‌شان به یکدیگر بود.
تکذیب دیدار با احمدی‌نژاد
صادق محصولی دیگر سخنران برنامه درباره فعالیت‌های اخیر پایداری توضیح داد و ضمن تکذیب اختلاف در این تشکل سیاسی خبر دیدار خود با احمدی‌نژاد را هم تکذیب اما اعلام کرد که با چهره‌های مطرح برای کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری دیدار کرده است. او گفت: «اصلا دلیلی ندارد که با احمدی‌نژاد دیدار کنم. ما موضوع تبعیت از ولی‌امر را در جایگاه ریاست‌جمهوری مهم‌ترین امر می‌دانیم، وقتی این موضوع خدشه‌دار شد، پیام‌های تبریک برای فلان شخصیت و مسائلی از این قبیل هم به دنبالش می‌آید. بنده در جایگاهی که هستم، وظیفه دارم با همه کسانی که در معرض نامزدی انتخابات هستند، جلسه برگزار کنم و نقطه‌نظرات آنها را برای تصمیم‌گیری‌های بعدی جویا ‌شوم که در این راستا با آقایان رستم قاسمی و ضرغامی و چند نفر دیگر جلساتی را داشته‌ایم.»
نگرانی از استراتژی رقیب
غلامعلی حدادعادل نیز در سخنرانی خود بیشتر به تحلیل فعالیت‌های جریان رقیب پرداخت. او اما به موضوع اختلافات اصولگرایان هم پرداخت و استمرار این اختلافات را خطری جدی ارزیابی کرد و با یادآوری شکست اصولگرایان در چند انتخابات قبل گفت: «آن دوره در اثر کثرت لیست‌ها شکست خوردیم و اگر نتوانیم در انتخابات آتی به وحدت برسیم، این شکست تکرار می‌شود، پس نباید با کثرت نامزد وارد انتخابات شویم. کنار وحدت نامزد نهایی و همچنین وحدت جریانی و انتخاب سازمان رای، ایجاد بصیرت در توده‌های مردم در سراسر کشور با توجه به وجود اقلیت‌ها و قومیت‌های مختلف مهم است و البته وحدت کردن در چنین شرایطی سخت است.»
تکذیب کاندیداتوری
در همایش دیروز کاندیداتوری برخی گزینه‌ها هم تکذیب شد. ازجمله حدادعادل هم از احتمال ردصلاحیت احمدی‌نژاد سخن گفت هم با اشاره به برخی اخبار درمورد کاندیداتوری او گفت: «آمدن احمدی‌نژاد را اصلا به عنوان شوک انتخابات در نظر نگیرید؛ یعنی تکلیف روشن است. زیاد تحت تاثیر موضع‌گیری و فضای مجازی و حرف زدن‌ها نباشید. چنین اتفاقی نخواهد افتاد، دفعه قبل هم نیفتاد، حالا که ۴ سال هم گذشته و بدتر هم شده است.» حدادعادل با اشاره به رد صلاحیت احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، گفت: «به هر دلیلی نیفتاد، این دفعه دلایلش بیشتر است؛ بنابراین به این فکر نکنید.» به غیر از او پورمحمدی نیز در پاسخ به پرسشی مبنی بر حضور خودش در عرصه انتخابات ۱۴۰۰ گفت: «چنین بحثی وجود نداشته تا به حال روی هیچ نامزدی صحبت نکردیم. تلقی ما این است که اگر آقای رییسی کاندیدا شود، میل ما به ایشان بیشتر است اما اگر آقای رییسی کاندیدا نشود، با تعدد نامزدها مواجه خواهیم شد و به مشکل خواهیم خورد. شاید در این صورت انتخابات ۱۴۰۰ به دور دوم کشیده شود.» صادق محصولی نیز درباره کاندیداتوری خود در انتخابات گفت: «به من نمی‌خورد که وارد انتخابات شوم!»
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها