رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535360

واکنش هنرمندان به اولویت‌شان در واکسیناسیون کرونا

مگر ما تافته جدا بافته‌ایم؟

ساعت 24-اخیرا نامه‌ای از سوی سازمان نظام پزشکی به وزارت بهداشت منتشر شده که در آن خواسته شده با توجه به فعالیت هنرمندان در عرصه فیلمسازی و سریال‌سازی برای تولید برنامه‌های هنری با هدف دعوت مردم به ماندن در خانه، ترتیبی اتخاذ شود تا سهمیه لازم برای اولویت واکسیناسیون هنرمندان همپای کادر درمان درنظر گرفته شود.

این نامه که از سوی حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی خطاب به کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشته شده در یکی، دو روز گذشته با واکنش‌ها و انتقادهای مختلفی همراه بوده است. هنرمندانی نظیر پرویز پرستویی، آزیتا موگویی، نوید محمدزاده، حبیب رضایی، بابک کریمی، پدرام شریفی، هانیه توسلی، افشین هاشمی و... با انتشار متن‌هایی تند و صریح، با این نامه مخالفت کردند و اعلام کردند که اگر هم قرار است در این شرایط واکسنی به هنرمندان داده شود، آنها به نشانه اعتراض از دریافتش اجتناب خواهند کرد. با این همه گویا بعضی از سینماگران، متن نامه اخیر سازمان نظام پزشکی را امضا کرده بودند. منیژه حکمت به کانال سینمایی کات با توضیح اینکه نامه‌ای که به امضای ما منتشر شده، به هیچ عنوان معنی‌اش آن نبود و نیست که ما خواستار واکسیناسیونِ هنرمندان در شرایط کنونی و خارج از قوانین بهداشت جهانی هستیم، گفت: «مگر خون ما رنگین‌تر از مردم است که بخواهیم زودتر از آنها واکسن بزنیم؟ کل ماجرا این است که این روزها تعدادی فیلم در حال تولید است و عوامل اندکی سر این فیلم‌ها در حال فعالیتند. همه‌شان روی هم به هزار نفر نمی‌رسند. طبیعتا بخشی از این عوامل (بازیگران) نمی‌توانند و اجازه ندارند جلوی دوربین ماسک بزنند یا فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند، چون شرایط ساختِ فیلم بهشان این اجازه را نمی‌دهد. ما از وزارت بهداشت درخواست کردیم که به آن دسته از سینماگرانی که اکنون سر پروژه‌ها هستند و در حال تولید آثار سینمایی‌اند، واکسن بزنید تا مبادا هنرمندان دیگری را به دلیل کرونا از دست بدهیم و بعد بنشینیم برای‌شان گریه و زاری کنیم. اینکه می‌گویند منظورِ آن نامه این بود که به کل ۵ هزار نفر اعضای خانه سینما سریعا واکسن بزنید یا کل کارکنان صداوسیما را زودتر از وقتِ مشخصش واکسینه کنید، کاملا جعل و دروغ است. به ‌هیچ عنوان درخواست ما چنین نبود و نیست. چرا سینماگری که اکنون در خانه‌اش نشسته باید سریعا واکسینه شود؟ مگر ما تافته جدا بافته‌ایم؟»
فاطمه معتمدآریا در یاداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده، تاکید کرده که همراهی و فعالیتی در ارتباط با این درخواست نداشته و گفته «با وجود از دست رفتن بسیاری از هنرمندان تکرار ناشدنی سینما به دلیل ابتلا به کرونا، اولویت را شروع واکسیناسیون گسترده و بدون اتلاف وقت همه مردم ایران می‌دانم.» فرشته طائرپور، رییس انجمن کارفرمایی تهیه‌کنندگان (اکت) هم اعلام کرد که اعضای این تشکل صنفی سینما، هیچ‌گونه مطالبه خارج از نوبتی برای دریافت واکسن کرونا ندارد: «با سپاس از مواضع حامیانه نویسنده نامه نسبت به فیلمسازان فعال کشور و توضیح نقش موثر آنان در مدیریت روانی جامعه در ایام شیوع کرونا، نظر به اینکه طبقه‌بندی منصفانه و مسوولانه انجام شده برای تعیین اولویت دریافت واکسن، دارای توجیه و استدلال کافی و کارشناسی شده است، بدینوسیله اعلام می‌دارم که تهیه‌کنندگان عضو این صنف، هیچ‌گونه مطالبه‌ای جهت قرار گرفتن در شمار استثنائات و خارج از نوبت نداشته و بی‌شک جامعه درمانگر کشور، سالمندان و اقشار در خطر را نسبت به خود در اولویت بیشتری می‌دانند.» همچنین مجید مظفری، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با آنا گفته: «کادر پزشکی در تهران و شهرستان‌ها را دریابیم. هنرمندان هم مثل عموم مردم هستند و من نسبت به چنین موضع‌گیری‌هایی انتقاد دارم. اقداماتی که هنرمندان را روبه‌روی مردم قرار می‌دهد اصلا جالب نیست.»
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها