رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535522

تحمیل کاهش مشارکت بر رای‌دهندگان و دوری جستن از ترامپ جمهوری‌خواهان به کدام سو می‌روند؟

کودتای نرم علیه دموکراسی و ترامپ

ساعت 24-هیچ ایالتی را در امریکا نمی‌توان یافت که در سال‌های اخیر به اندازه جرجیا در تعیین مسیر سیاست‌های داخلی ایالات متحده نقش داشته باشد؛ ایالتی که برای نزدیک به سه دهه به‌ طور کامل در اختیار جمهوری‌خواهان قرار داشت و به نفع کاندیداهای این حزب رای می‌داد اما به‌ناگهان با چرخشی قابل توجه در سال 2020 ابتدا زمینه‌ساز پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

ترامپ
جرجیایی‌ها دو ماه بعد نیز در انتخابات مجلس سنا دو دموکرات را به عنوان سناتورهای جدید این ایالت برگزیدند تا پس از سال‌ها اکثریت سنا در اختیار حزب دموکرات قرار بگیرد. این موضوع باعث شد تا دولت بایدن بتواند برنامه‌هایی را که در حوزه‌هایی نظیر بهداشت و درمان، بسته‌های احیای اقتصادی و محیط‌زیست مدنظر داشت، مطرح کند و برنامه‌هایی که محال بود در سنای جمهوری‌خواه به تصویب برسد، اجرایی شود. این ضربه برای جمهوری‌خواهان که تصور می‌کردند می‌توانند از طریق دراختیار داشتن اکثریت در سنا و با سنگ‌اندازی قانونی در مسیر دولت دموکرات، بایدن و دموکرات‌ها را ناکارآمد نشان دهند بیش از اندازه غیر قابل تحمل بود و باعث شد حزب جمهوری‌خواه برنامه‌هایی را برای بازگشت سریع به قدرت آماده کند.
حزب جمهوری‌خواه دو عامل را در شکست خود از رقیب دیرینه بسیار موثر می‌بیند؛ یکی افزایش جدی مشارکت اقلیت‌ها در انتخابات که می‌توان آن را نتیجه تسهیل شرایط رای دادن غیرحضوری دانست و دیگری رشد افراط‌گرایی در حزب که نمود آن دونالد ترامپ است و برخی محافظه‌کاران سنتی را دلزده کرده است. تحرکات اخیر جمهوری‌خواهان نشان می‌دهد که آنها برای مقابله با هر دو این عوامل برنامه‌های مشخصی دارند و از هم‌اکنون تلاش برای عبور از این دو مانع را آغاز کرده‌اند. آنها قصد دارند از همان نقطه‌ای که بزرگ‌ترین ضربه را تحمل کرده‌اند، ترمیم را آغاز کنند و برای رسیدن به هدف آماده توجیه هر وسیله‌ای هستند.
برنامه‌ای برای کاهش مشارکت
ای‌بی‌سی‌نیوز روز یکشنبه گزارش داد که جمهوری‌خواهان جرجیا تصمیم دارند با تصویب یک قانون جامع روش‌های رای‌گیری غیرحضوری و زودهنگام را محدود کنند و علاوه بر آن، با سخت‌تر کردن شرایط رای دادن حضوری، بسیاری از گروه‌های اقلیت را که برای‌شان حضور در صفوف طولانی انتظار چند ساعته برای رای دادن ندارند از شرکت در انتخابات منصرف کنند. دموکرات‌ها این لایحه 48 صفحه‌ای را «لایحه تحت فشار گذاشتن رای‌دهندگان» می‌خوانند و معتقدند تصویب این قانون، حداقل‌های یک رقابت دموکراتیک سالم در جرجیا را زیر سوال می‌برد.
ساییرا دراپر، فعال حوزه انتخابات و از اعضای ستادی حزب دموکرات در جرجیا در این باره معتقد است: «جمهوری‌خواهان 48 صفحه راه‌حل برای مشکلاتی ارایه دادند که در واقعیت وجود خارجی ندارد. ظاهر امر این است که آنها برای افزایش امنیت و یکپارچگی امنیتی در برگزاری انتخابات لایحه‌ای ارایه داده‌اند اما در واقعیت بسیاری از مقررات مندرج در این لایحه
در راستای دستیابی به این هدف طراحی نشده‌اند.» به گفته او، لایحه مدنظر جمهوری‌خواهان جرجیا محدودیت‌های زیادی را برای تمامی شیوه‌های رای دادن اعمال می‌کند اما بیشترین آسیب این مقررات متوجه سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان می‌شود.
از سه دهه قبل، زمانی که رونالد ریگان رییس‌جمهور امریکا بود جمهوری‌خواهان طرح‌هایی را اجرا می‌کردند که طی آن شرایط برای رای‌دهندگان سیاه‌پوست و رنگین‌پوست سخت‌تر شود و آنها به دلیل برخی مشکلات از حضور در پای صندوق‌های منصرف شوند. یکی از این طرح‌ها استخدام افسران پلیس سفیدپوست در ساعات غیرکاری و حاضر شدن آنها در حوزه‌های انتخاباتی بود که این پلیس‌ها با سوءاستفاده از قدرت و تهدید و آزار و اذیت رنگین‌پوستان باعث کاهش جدی حضور این اقشار در انتخابات می‌شدند.
براساس نظرسنجی واشنگتن پست – ای‌بی‌سی که چند روز پس از انتخابات دور دوم سنا در جرجیا صورت گرفت، 40درصد شهروندان این ایالت معتقدند انتخابات سالم نبوده و در این میان 75درصد آنها را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند. این نظرسنجی دلیل اصلی معتقدان به تقلب را اظهارات دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین امریکا می‌خواند.
در ژانویه سال جاری، صدای یک مکالمه تلفنی از دونالد ترامپ با مسوول انتخاباتی ایالت جرجیا منتشر شد که در آن رییس‌جمهوری امریکا از برد رافسنبرگر می‌خواهد که برایش آن‌قدری رای «پیدا کند» که با آن بتواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد. رافسنبرگر، وزیر کشور جرجیا که خود نیز جمهوری‌خواه است به این درخواست پاسخ منفی داد و تاکید کرد هیچ شواهدی مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات وجود ندارد.
از نگاه تحلیلگران این نکته بسیار قابل توجه است که قوانین تسهیل شرایط شرکت در انتخابات در سال 2005 از سوی جمهوری‌خواهان تصویب شده بود اما حالا با تغییر جدی بافت رای‌دهندگان، اعضای همین حزب درصدد وضع قوانینی متناقض با قانون قبلی برآمده‌اند.
مقابله با ترامپیسیم؛ عبور از دومین مانع
دومین برنامه جمهوری‌خواهان برای بازپس‌گیری کرسی‌های از دست رفته و پیروزی در انتخابات‌ آینده بیرون راندن ترامپ و تفکر ترامپی از این حزب است. به نوشته روزنامه گاردین، ده‌ها حامی مالی حزب جمهوری‌خواه اوایل ماه جاری میلادی گفته‌اند حاضر هستند به تامین مالی کمپین انتخاباتی لیز چنی عضو مجلس نمایندگان امریکا بپردازند. لیز چنی، از اعضای ارشد جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا و دختر معاون رییس‌جمهور پیشین این کشور، از جمله معدود اعضای این حزب بود که به استیضاح ترامپ رای مثبت داد. تعداد بالای این حامیان مالی نشان می‌دهد که در میان حامیان اصلی این حزب، جنبشی رو به رشد علیه اکثریت هوادار ترامپ در حال شکل‌گیری است. گاردین افزود، از سوی دیگر، «نیکی هیلی» سفیر پیشین امریکا در سازمان ملل که اخیرا مصاحبه مفصلی علیه ترامپ داشته است، به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ چشم دوخته و ماه آینده میلادی میزبان نشستی مجازی با یک کمیته اقدام سیاسی با هدف جذب حامیان مالی حزب جمهوری‌خواه خواهد بود. همزمان با این اقدامات، کمیته اقدام سیاسی «کانتری فرست» که توسط «آدام کینزینگر» نماینده جمهوری‌خواه ایالت ایلینویز و از حامیان استیضاح ترامپ رونمایی شد، قصد دارد اقدامی شدیدتر علیه ترامپ و اطرافیانش ترتیب دهد. به عقیده تحلیلگران و حامیان مالی حزب جمهوری‌خواه، پول و خودخواهی ترامپ نیز نبرد عظیمی را علیه چنی، کینزینگر و دیگر حامیان استیضاح دوم وی تحمیل خواهد کرد. احتمال دارد علاوه بر این دو قانونگذار حامی استیضاح ترامپ، کرسی لیزا مورکوفسکی نماینده ایالت آلاسکا نیز توسط فرماندار سابق این ایالت و یکی از حامیان ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ به چالش کشیده شود. در این شرایط برخی اعضای قدیمی حزب جمهوری‌خواه از جمله اعضای کمیته ملی جمهوری‌خواهان کنگره و بازوی تبلیغاتی جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان امریکا معتقدند به‌رغم حمایت ۸۰ درصدی جمهوری‌خواهان از ترامپ، بی‌کفایتی او به آینده حزب لطمه خواهد زد و باید از افرادی مانند لیز چنی حمایت شود.
علاوه بر نمایندگان فوق، «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس سنا نیز با ترامپ وارد کشمکش شده است. او با اینکه علیه استیضاح ترامپ رای داد، چهل و پنجمین رییس‌جمهور امریکا را در وقوع حوادث ششم ژانویه مقصد دانست. ترامپ در بیانیه‌ای به فاصله سه روز بعد از تبرئه شدنش در جلسه استیضاح، درباره مک‌کانل گفت: «میچ یک مزدور سیاسی لجوج، عبوس و بی‌عاطفه است که اگر سناتورهای جمهوری‌خواه بخواهند با او بمانند، بار دیگر پیروز نخواهند شد.» اختلاف ترامپ و مک‌کانل از هفته‌های متعاقب انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ سوم نوامبر ۲۰۲۰ شروع شد، زمانی که ترامپ با نپذیرفتن پیروزی «جو بایدن»، نظام انتخاباتی امریکا را زیر سوال برده و مدعی وقوع تقلب گسترده شد. ترامپ سپس از مک‌کانل خواست که برای اثبات ادعاهایش مبنی بر تقلب در انتخابات به او کمک کند اما رهبر جمهوری‌خواهان سنا تمایلی به انجام این کار نداشت. با این حال «لیندسی گراهام» نماینده ایالت کارولینای جنوبی در مجلس سنای امریکا در مصاحبه با «شان هنیتی» مجری سرشناس فاکس نیوز خطاب به میچ مک کانل و دیگر جمهوری‌خواهان هشدار داد، بدون ترامپ امکان بازپس‌گیری اکثریت کرسی‌های سنا وجود ندارد.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها