رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 537715

طولانی‌ترین رای‌گیری تاریخ سنا ؛ بسته احیای اقتصادی 1.9 تریلیون دلاری تصویب شد

قدرت‌نمایی دموکرات‌های محافظه‌کار

ساعت 24-برای امریکا که در پی شیوع بیماری کووید19 و تبعات اقتصادی ناشی از آن با بحران‌ اقتصادی مواجه است، هیچ‌چیز نمی‌توانست به اندازه یک بسته احیای اقتصادی شامل پرداخت مستقیم کمک‌هزینه به خانواده‌های نیازمند و طرح‌های حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده، ضروری باشد اما به رغم تلاش‌ها و عقب‌نشینی‌های اولیه دولت جو بایدن، بسته احیای اقتصادی 1.9 تریلیون دلاری در حالی با رای اکثریت شکننده مجلس سنا به تصویب رسید که حتی یک جمهوری‌خواه نیز حاضر نشد به این لایحه پیشنهادی رای مثبت بدهد.

خبر
در پایان رای‌گیری نفس‌گیر و 12 ساعته شنبه‌شب که طولانی‌ترین رای‌گیری سنا در تاریخ امریکای مدرن به حساب می‌آید، هر 50 سناتور دموکرات این مجلس به بسته احیای اقتصادی دولت رای مثبت دادند و در مقابل هر 49 عضو جمهوری‌خواه سنا نیز با آن مخالفت کردند تا برخلاف خواست دولت، لایحه‌ای که از سوی دموکرات‌ها «یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های ترقی‌خواهانه برای فقرزدایی» خوانده می‌شود به تصویب برسد.
این بسته اقتصادی که پیش از ارسال به کاخ سفید برای امضای رییس‌جمهور و تبدیل شدن به قانون به دلیل تغییراتی که روی آن اعمال شده باید به مجلس نمایندگان بازگردد، یکی از بزرگ‌ترین بسته‌های اقتصادی حمایتی تاریخ ایالات متحده به حساب می‌آید که دولت بایدن قصد دارد با استفاده از منابع آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن شیوع ویروس کرونا را محدود کرده و اقتصاد امریکا را از رکود خارج کند. براساس محتوای این بسته اقتصادی که با توجه به اکثریت داشتن دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان به نظر می‌رسد خیلی زود نهایی شود قرار است یک چک 1400 دلاری مستقیما به دست ده‌ها میلیون امریکایی برسد، میلیون‌ها شهروند بیکار تا پایان تابستان کمک‌هزینه هفته‌ای 300 دلاری دریافت کنند، توزیع واکسن کرونا در سراسر ایالت‌ها با سرعت بیشتری انجام شود و میلیاردها دلار بودجه برای احیای کسب و کارهای آسیب‌دیده و بازگشایی مدارس اختصاص یابد.دموکرات‌ها ابراز امیدواری کرده‌اند که با نهایی شدن این بودجه احیای اقتصادی، تا پایان سال 2021 سطح فقر در ایالات متحده نزدیک به یک سوم کاهش داشته باشد و شرایط بهتری برای زندگی کودکان در این کشور فراهم آید. آنها بر این باورند که این اهداف از طریق افزایش چشمگیر اعتبار مالیاتی افراد دارای فرزند (که ممکن است دایمی شود و محدود به بودجه احیای اقتصادی نباشد)، افزایش یارانه‌های مراقبت از کودکان، زمینه‌سازی به منظور تامین مواد غذایی ضروری برای هر خانوار و کمک به تامین مسکن از طریق تامین اجازه حاصل شود.جو بایدن، رییس‌جمهور جدید ایالات متحده این رای سناتورهای امریکایی را یک پیروزی بزرگ می‌داند. او بلافاصله پس از تصویب این بسته احیای اقتصادی، در کاخ سفید روبه‌روی خبرنگاران قرار گرفت و گفت «ما اکنون گام بزرگی را برای اجرای یکی از اصلی‌ترین وعده‌های خود برداشتیم؛ کمک‌ها در راه است.» بایدن تاکید کرد انتخاب این شیوه از کمک‌رسانی «شاید همیشه زیبا نباشد، اما در مقطع زمانی فعلی ضروری بود و ما نیاز فوری به این بسته احیای اقتصادی داشتیم.» در مقابل جمهوری‌خواهان معتقدند این بسته نه تنها نمی‌تواند مشکلات اقتصادی امریکا را حل کند که با افزایش نقدینگی و همچنین افزایش بدهی‌های دولت فدرال باعث خواهد شد که در آینده‌ای نزدیک دولت با بحرانی جدید مواجه شود.
اکثریت شکننده سنا و دموکرات‌های لغزان
نیویورک‌تایمز نوشته است، آنچه در سنا به عنوان بسته احیای اقتصادی تصویب شده هرچند باعث خوشحالی دولت است و می‌تواند کمک بزرگی به بایدن در مسیر رسیدن به اهدافش باشد، اما با نسخه اولیه و پیشنهادی دولت فرق دارد و بسیاری از بندهایی که براساس مطالبات ترقی‌خواهان در حزب دموکرات در بسته گنجانده شده بود، اکنون وجود ندارند. به نوشته این روزنامه، اصلی‌ترین موارد تغییر را می‌توان حذف پیشنهاد افزایش حداقل دستمزد به ساعتی 15 دلار، کاهش کمک‌هزینه هفتگی بیکاران و کاهش مبلغ چک پرداختی به شهروندان دانست.
بایدن و تیم اقتصادی او تنها به این دلیل راضی به حذف یا تغییر موارد مذکور شدند که با توجه به اکثریت شکننده 50 نفره دموکرات‌ها در سنا، حتی اگر یکی از سناتورهای دموکرات به بسته اقتصادی رای منفی می‌داد این بسته تصویب نمی‌شد و برخی دموکرات‌های موسوم به میانه‌رو که در مسائل اقتصادی نگاهی نزدیک به محافظه‌کاران دارند و از ترقی‌خواهان انتقاد می‌کنند، با توجه به همین موضوع درصدد امتیازگیری از دولت برآمدند.
جو مانچین، سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا یکی از کسانی بود که خواسته‌های دموکرات‌های میانه‌رو را رهبری می‌کرد و تلاش او باعث شد کمک‌هزینه 400 دلاری در نظر گرفته شده برای پرداخت هفتگی به بیکاران، به هفته‌ای 300 دلار کاهش پیدا کند. خبرنگارانی که در حال پوشش زنده بحث و گفت‌وگوهای کنگره بوده‌اند، نوشته‌اند که پافشاری او بر موارد اینچنینی و تلاش دیگر دموکرات‌ها برای قانع کردن مانچین یکی از اصلی‌ترین دلایلی بود که باعث شد جلسه سنا به منظور بررسی بسته احیای اقتصادی 27 ساعت طول بکشد و نزدیک به 12 ساعت، رای‌گیری ادامه داشته باشد.
دموکرات‌ها هفته گذشته نیز در برابر تفسیر حقوقی «پارلیمنتاریان»، حقوقدان غیرانتخابی و فراحزبی سنا پیرامون ضرورت وجود رای مثبت دست‌کم 60 سناتور برای قانونی شدن افزایش حداقل دستمزد به ساعتی 15 دلار، عقب‌نشینی کرده و خواسته خود را رها کرده بودند.
چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا در توضیح دلایل این عقب‌نشینی‌ها می‌گوید: «ما در شرایطی قرار داریم که کم‌کاری و تخصیص دادن منابع مالی اندک می‌تواند بسیار خطرناک‌تر از پرکاری و تخصیص بیش از حد منابع باشد. زمانی که روزانه تعداد زیادی از شهروندان ما جان خود را از دست می‌دهند باید فورا اقدام می‌کردیم تا از این بحران عبور کنیم. این می‌توانست آخرین شانس ما باشد.»
به رغم این توجیه که شاید منطقی به نظر برسد، برخی تحلیلگران معتقدند عقب‌نشینی‌های دموکرات‌ها در اجرای برخی وعده‌های اصلی کارزار انتخاباتی نظیر افزایش حداقل دستمزد، می‌تواند اثرات بسیار بدی روی پایگاه رای آنها داشته باشد و آبی‌ها را در انتخابات آتی کنگره که در سال 2022 برگزار خواهد شد با مشکلاتی جدی مواجه کند.
واشنگتن‌پست نوشته است که با توجه به تصویب لایحه در سنا با اعمال تغییراتی نسبت به نسخه مجلس نمایندگان، این مصوبه بار دیگر در مجلس نمایندگان مطرح خواهد شد و ترقی‌خواهان می‌توانند مانع از تصویب نهایی آن شوند اما شواهد نشان می‌دهد آنها ترجیح داده‌اند این واقعیت را که امکان تصویب بسته‌ای بزرگ‌تر در شرایط فعلی (با توجه به اکثریت شکننده دموکرات‌ها در سنا) وجود ندارد و به همین دلیل تصمیم ندارند بسته احیای اقتصادی را رد کنند.
فقرزدایی 13 میلیون نفری
به رغم انتقاداتی که ترقی‌خواهان نسبت به این طرح وارد می‌سازند و تاکیدی که روی امکان بهتر بودن بسته احیای اقتصادی دارند، این طرح از مزایایی برخوردار است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. بر اساس ارزیابی محققان دانشگاه کلمبیا، این بسته اقتصادی می‌تواند 13 میلیون شهروند امریکایی از جمله 6 میلیون کودک را از فقر کامل خارج کند. براساس این تحقیق، در صورتی که خواسته دموکرات‌ها در خصوص دایمی کردن برخی موارد مندرج در بسته در عمل محقق شود، از نیمی از جمعیت کودکان فقیر در امریکا کاسته خواهد شد و این موفقیتی بزرگ برای یک دولت است. کریستوفر ویمر، مسوول اجرایی این پروژه تحقیقاتی دانشگاه کلمبیا می‌گوید: «سال‌هاست که هیچ دولتی حاضر نشده چنین تعهدات عظیمی را برای کاهش فقر در جامعه بپذیرد.» براساس لایحه تصویب‌شده در سنا، قرار است به خانوارهای نیازمند به ازای هر کودک زیر 5 سال 300 دلار به صورت مرتب پرداخت شود. این مبلغ برای کودکان بین 6 تا 17 سال حدود 250 دلار خواهد بود. همچنین مالیات خانوارهای دارای فرزند که درآمدی کم دارند تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت. از دیگر موارد قابل طرح در این حوزه، اختصاص دست‌کم 45 میلیارد دلار به خانوارهایی است که از پرداخت اجاره‌بها ناتوانند و ممکن است خانه خود را از دست بدهند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها