رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 537717

سهم ۱۶درصدی زنان از بازار کار ایران

ساعت 24-یک عضو شورای شهر تهران با اشاره به 720 پست مدیریتی زن در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: نتوانستیم به یک رویکرد واحد نسبت به زنان دست یابیم.

زهرا نژادبهرام در نطق پیش از دستور خود در دویست و هفتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران گفت: ۴۰ و اندی سال می‌گذرد از آن هنگامی که سازمان ملل متحد این روز را به نام «روز سازمان ملل متحد برای حقوق زنان و صلح جهانی» نامگذاری کرد. هدف از این نامگذاری، به رسمیت شناختن نقش زنان در تلاش‌های صلح و توسعه و پایان دادن به تبعیض‌های جنسیتی و افزایش حمایت از مشارکت کامل و برابر زنان در کشورهای عضو است. مگر نه این است که، مرد از دامن زن به معراج می‌رسد، پس چه نیکوست زنان قبل از به معراج رساندن مردان، در زمین به جایگاه شایسته خود دست یابند. بیایید به یاد داشته باشیم که این نامگذاری‌ها بیش از آنکه برای حمایت صوری از زنان باشد، باید بسترساز دستیابی برای تحقق حقوقی برابر با مردان در همه عرصه‌ها باشد. برای رسیدن به این منظور باید به ‌طور مداوم مشکلات فراروی زنان رصد شود.
او افزود: براساس گزارش شکاف جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۰، دنیا هنوز ۱۰۰ سال تا دستیابی کامل به برابری جنسیتی راه پیش روی خود دارد. این برآورد ماحصل بررسی چهار شاخص مشارکت اقتصادی، امکانات آموزشی، بهداشت و توانمندسازی سیاسی است اگرچه وضعیت ایران در دو شاخص امکانات آموزشی و بهداشت امیدوارکننده و رو به رشد است؛ اما در کمال تاسف باید بگویم رتبه کلی ایران ۱۴۸ از ۱۵۳ کشور مورد بررسی است و حتی در کشورهای منطقه و شمال آفریقا رتبه ۱۶ از ۱۹ کشور را دارد. پیام این آمار برای ما این است که برای نزدیک شدن به صدر جدول و کاهش شکاف جنسیتی در ایران باید روی دو شاخص مشارکت اقتصادی و توامندسازی سیاسی متمرکز شویم.
او ادامه داد: عزیزان دردآور است که بگویم سهم زنان از بازار کار ایران حدود ۱۶درصد است و ۲۵۷ سال نیاز داریم تا سطح دستمزد زنان با مردان برابری کند. دردآور است که به‌رغم به دست داشتن بیش از ۵۰درصد از کرسی‌های دانشگاهی برای زنان تنها حدود ۳۰در صد از آنان هیات علمی هستند، دردناک است که از میان این همه مرکز آموزش عالی تنها یک مرکز با مدیریت زنان اداره می‌شود آن هم به دلیل آنکه دخترانه است. نگران‌کننده است که سهم مدیریتی کشور کمتر از ۵درصد است. گره کار کجاست! مگر نه این است که بیش از ۸۵درصد زنان ایران باسواد هستند پس چرا بیش از دو میلیون زن سرپرست خانوار ثبت شده به دنبال کار در مشاغل پایین‌دستی هستند؟
او تاکید کرد: چگونه است که به‌رغم حضور پرشور و موثر زنان در پیروزی انقلاب و انتخابات‌های متعدد کشور، سهم زنان از مجلس شورای اسلامی تنها ۴ درصد است‌؟! گره کار کجاست! زنانی که بار جنگ تحمیلی هشت ساله را با از دست دادن فرزندان و همسران خود تحمل کردند و پاسدار تمامیت ارضی این سرزمین بودند. چگونه است که بعد از گذشت ۱۰ سال لایحه امنیت زنان به مجلس می‌رود، اما اعلام وصول نمی‌شود؟ گره کجاست؟! چگونه است که با تحول انقلابی در جریان سیاسی اصلاح‌طلبی از سال ۹۴ به بعد بیش از ۳۰درصد سهمیه لیست‌ها به زنان اختصاص یافته اما آثار آن در بدنه مجلس و هیات رییسه و کمیسیون‌ها قابل مشاهده نیست؟ گره کجاست؟ چگونه است که از میان ۲۹۴ حزب و تشکل سیاسی به جز احزاب زنانه تنها یک حزب دبیرکل زن دارد آن هم به دلیل بیماری دبیرکل آن! گره کار کجاست؟ چگونه است که از میان ۳۳ هزار دهدار تنها ۲۵۰۰ تن زن هستند حدود 7درصد و از میان ۱۳۰۰ شهردار تنها ۱۰ تن زن هستند. از میان ۱۰۹ هزار عضو شورا در شهر و روستا تنها ۲۸۰۰ تن زن هستند گره کار کجاست؟ او تصریح کرد: آقای رییس‌جمهور چند تن از وزرای شما زن هستند مگر نه آنکه نیمی از رای‌دهندگان شما زن بودند! چند تن از استانداران شما زن هستند؟! چند تن از روسای سازمان‌های شما زن هستند؟! در بزرگ‌ترین مذاکره جهانی بعد از جنگ دوم جهانی یعنی مذاکرات برجام چند زن مشارکت داشتند؟! در سال پایانی دولت‌تان برای زنان ایران زمین چند پله پیشرفت را در تامین امنیت، اشتغال و سیاست مهیا کردید؟ آقای رییس مجلس چند تن از مشاوران و معاونین شما زن هستند؟ مگر نه آنکه نیمی از رای‌دهندگان شما زن بودند. چند لایحه و طرح برای ارتقای مشارکت اقتصادی زنان و ایجاد فرصت‌های جدید برای اشتغال آنان تدارک دیدید؟! چه میزان برمبنای مشارکت بیشتر زنان در عرصه سیاست سهمیه‌بندی کردید؟! نژادبهرام تاکید کرد گره آنجاست که هنوز نتوانستیم در سایه جمهوریت نظام سیاسی کشور و اسلامیت آن به یک رویکرد واحد نسبت به زنان دست یابیم، گره آنجاست که خوانش‌های متعدد از اسلام فرصت‌های ابراز نظر دارند و سردرگمی به دلیل نداشتن یک رویکرد مشخص نسبت به زنان سکان مدیریتی را گاهی بر این عرصه می‌برد و گاهی بر آن عرصه! گره آنجاست که گروه‌ها و احزاب سیاسی و حاکمیتی هنوز در بستر فضای نامشخص؛ تکریم زنان را تنها در حفاظت می‌دانند نه در حرکت و تحول! دستورالعمل‌ها همه در جهت حفاظت است آن هم از نوع حمایت! آن هم در جداسازی! آن هم در ندیدن استعدادها! آن هم عدم باور به نقش یگانه زن در تربیت جامعه! آن هم در عدم باور به ضرورت استقلال زنان برای به دوش کشیدن بار تربیتی جامعه! واقعیت این است که رفع شکاف جنسیتی نیازمند حمایت و برنامه‌ریزی تمام‌قد تمامی ارکان جامعه است. تمامی نهادها و مجموعه‌ها همچون جزیی از یک پازل کلان باید، رفع شکاف جنسیتی را سرلوحه کار خود قرار دهند تا ایرانی اسلامی و روبه رشد و توسعه را تجربه کنیم.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها