رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542196

در دیدار «چانگ سیه کیون» با مقامات ایرانی صورت گرفت

‌میهمان کره‌ای درمحاصره منتقدان

ساعت 24- این هم از قضای روزگار است که «چانگ سیه کیون» نخست‌وزیر کره جنوبی و یکی از نامزدهای پست ریاست‌جمهوری آن کشور، در سفر به تهران در دو روز گذشته با سه مقام سیاسی از کشورمان دیدار کرده که به احتمال زیاد آنها نیز ماه آینده خود را برای ریاست‌جمهوری در ایران نامزد کنند.

خبر
اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهوری، علی لاریجانی، مشاور مقام معظم رهبری و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، مقاماتی بودند که با نخست‌وزیر کره جنوبی درباره اختلافات مالی بین دو کشور و راه‌های بهبود آن به گفت‌وگو نشستند. ماجرا از آنجا آغاز شد که پس از خروج رئیس‌جمهور سابق آمریکا از برجام و شروع تحریم‌های جدید هفت میلیارد دلار از پول ایران در دو بانک کره جنوبی بلوکه شد و اختلاف تهران و سئول شروع شد. پس از خروج دولت دونالد ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک، معروف به توافق هسته‌ای ایران یا برجام، در سال ۲۰۱۸ تحریم‌های اقتصادی ایران مجددا اعمال شد. این امر منجر به مسدودشدن هفت میلیارد دلار پول ایرانی ناشی از فروش نفت در دو بانک کره جنوبی شد. در دی سال گذشته قائم‌مقام وزیر خارجه کره جنوبی نیز به ایران سفر کرده بود که سفرش با توقیف کشتی آن کشور در آب‌های ایران همراه شد. «چانگ سیه کیون» یک بار نیز در سال 2017 به‌عنوان رئیس مجلس به ایران سفر کرده بود؛ اما اکنون به‌عنوان بالاترین مقام کره جنوبی در 44 سال گذشته به تهران آمده تا مشکل محدودیت‌های غیرقانونی ایجادشده برای دسترسی به منابع بانک مرکزی در این کشور را حل کند.
جهانگیری: کره جنوبی شکاف ایجادشده را جبران کند
معاون اول رئیس‌جمهوری، یکشنبه‌شب بعد از دیدار و گفت‌وگو با نخست‌وزیر کره جنوبی در یک نشست خبری مشترک حضور پیدا کرد و گفت: «در طول این سال‌ها روابط دیپلماتیک دو کشور از حجم بالایی برخوردار بوده است و شرکت‌های کره‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران حضور داشتند؛ به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۲ حجم مبادلات دو کشور به ۱۷ میلیارد دلار رسید. ایران و کره جنوبی به‌عنوان دو کشور آسیایی در غرب و شرق آسیا نقش مکمل یکدیگر را در زمینه اقتصادی دارند».
اسحاق جهانگیری افزود: «متأسفانه در سه سال گذشته به دلیل پیروی کره جنوبی از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران که فاقد هرگونه مشروعیت بین‌المللی است، مناسبات دو کشور دچار رکود و کم‌تحرکی زیادی شده است. کاهش مناسبات دو کشور در حالی است که هیچ‌گونه تحریم بین‌المللی ازجمله تحریم سازمان ملل علیه ایران وجود نداشته است. متأسفانه اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدودکردن هفت میلیارد دلار منابع ارزی ایران که حاصل فروش قانونی و مشروع نفتی و میعانات گازی به این کشور بوده، روابط دو کشور را دچار رکود جدی کرده است».
او عنوان کرد: «این در حالی است که ملت ایران به دلیل شرایط کرونایی و پیامدهای اقتصادی و بهداشتی آن به‌شدت به این منابع ارزی نیاز دارند و این اقدام کره‌ای‌ها دولت ایران را از منابع عمده ارزی خود برای خرید تجهیزات پزشکی، دارو و سایر نیازهای اساسی کشور محروم کرده است. متأسفانه در این شرایط سخت حتی شرکت‌های کره‌ای از فروش دارو و تجهیزات پزشکی هم به ایران خودداری کردند و در نتیجه این اقدامات متأسفانه وجهه و جایگاه کره نزد مردم ایران که همواره مثبت و دوستانه بوده، آسیب زیادی دیده است».
جهانگیری ادامه داد: «درعین‌حال ما سفر جناب نخست‌وزیر به ایران را به فال نیک می‌گیریم. در دیدار خصوصی و عمومی با آقای نخست‌وزیر به‌ طور صریح و شفاف انتظارات جمهوری اسلامی ایران از کره را مطرح کردم و از ایشان خواستم در جهت جبران گذشته تلاش کند. با توجه به شکاف ایجادشده در روابط و انتظار بحق مردم از دولت، ما از دولت کره می‌خواهیم در اسرع وقت منابع ارزی ایران را آزاد و مشکلات سال‌های اخیر را با اقدامات عملی جبران کند». نخست‌وزیر کره جنوبی نیز در این نشست مطبوعاتی مشترک، گفت: «امروز که گفت‌وگوهای طرفین برجام به طور سازنده در حال پیشرفت است، آماده‌سازی برای توسعه روابط میان تهران و سئول ضروری و پراهمیت است».
چانگ سیه کیون با تأکید بر اینکه پس از احیای برجام همکاری‌های دوجانبه تهران و سئول سریعا در همه زمینه‌ها گسترش پیدا خواهد کرد، افزود: «گفت‌وگوهای سازنده طرفین برجام و همکاری با ایران و کشورهای مختلف برای حل‌وفصل وضعیت دارایی‌های ایران در کره جنوبی ادامه خواهد داشت و این سفر باعث تقویت پایه‌های روابط دوستانه دو کشور خواهد شد و به سمت آینده‌ای روشن پیش خواهیم رفت».
لاریجانی: هرچه سریع‌تر منابع ما آزاد شود
او همچنین روز گذشته با علی لاریجانی، مشاور مقام معظم رهبری، دیدار و گفت‌وگو کرد. در نیمه تعطیلات نوروز درست در همان روزی که «محمدجواد ظریف» و «وانگ ئی» وزرای خارجه ایران و چین سند جامع همکاری‌های ۲۵‌ساله دو کشور را امضا می‌کردند، لاریجانی در دیدار با وانگ ئی به طعنه گفته بود جمهوری اسلامی ایران مستقلا درباره روابطش با کشورها تصمیم می‌گیرد و مانند برخی کشورها نیست که با یک تلفن موضعش تغییر کند. او روز گذشته نیز درباره پول‌های بلوکه‌شده در کره جنوبی خطاب به چانگ سیه کیون، گفت: «منابع ما نزد بانک‌های کشور شما امانت بوده و دولت شما باید سعی کند نسبت به این موضوع امانت‌دار باشد. هرچه سریع‌تر منابع ما آزاد شود تا خدای ناکرده در روابط دو کشور اثر سوء نگذارد. نخست‌وزیر کره جنوبی نیز در این دیدار قول داد در اسرع وقت راه‌حلی برای آزادسازی منابع ایران از سوی دولت کشور متبوع خود پیدا کند.
قالیباف: انتظار راه‌حل فوری و عملی از کره جنوبی داریم
نخست‌وزیر کره جنوبی روز گذشته به دیدار رئیس مجلس نیز رفت. محمدباقر قالیباف بهمن سال گذشته به روسیه سفر کرده بود و ضمن تقدیم پیام مقام معظم رهبری به دولت روسیه، دیدارهایی با محورهای روابط دوجانبه با همتایان روسی خود در دوما و سنا داشت. رئیس مجلس روز گذشته در دیدار با چانگ سیه کیون، گفت: «باید روابط دوجانبه ایران و کره جنوبی به قبل از سال ۲۰۱۸ بازگردد. ملت‌ها دوستان خود را در روزهای سخت می‌شناسند. متأسفانه فعلا کره جنوبی جایگاهی در مناسبات اقتصاد خارجی ایران ندارد. به عبارتی روابط اقتصادی و سیاسی که در بالاترین سطوح قرار داشت، تنزل کرده است».
محمدباقر قالیباف با انتقاد جدی از اقدام بانک‌های کره در مسدودکردن دسترسی ایران به منابع ارزی خود، افزود: «انتظار ما از جناب‌عالی این است که راه‌حل‌های فوری و عملی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ارائه و پول‌های بلوکه ما آزاد شود. این انتظار مردم ایران از طرف کره جنوبی برآورده نشده است؛ حتی تجار که ارتباط مردمی خوبی با کره داشتند، نیز از روال پیش‌آمده ناخرسند هستند».
در این دیدار نخست‌وزیر کره جنوبی نیز با اشاره به اینکه در سفر خود به ایران تعدادی از مسئولان اقتصادی و سیاسی کره جنوبی حضور دارند تا راه‌حل‌هایی برای روابط دو کشور پیدا کنند، گفت: «با توجه به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در مناسبات خارجی کره جنوبی نهایت تلاش را می‌کنیم تا به مشکلات فائق آییم». چانگ سیه کیون، قرار است با مقامات شرکت‌های کره جنوبی ازجمله «سامسونگ الکترونیک»، «ال‌جی الکترونیکس» و شرکت «اس کای نتورک» که در ایران فعالیت می‌کنند، نیز دیدار کند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها