رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542562

مهدی پیرجهان: دغدغه‌ای بابت زدن رکورد ندارم

ساعت 24-مهدی پیرجهان، رکورددار دو 400 متر با مانع ایران تا این لحظه سهمیه حضور در بازی‌های المپیک 2020 توکیو را به دست آورده است. طبق قوانین اتحادیه جهانی دوومیدانی، دوندگان این ماده از دو طریق می‌توانند جواز صعود به المپیک را کسب کنند.

یکی قرارگرفتن در بین 40 نفر اول رده‌بندی جهانی و دیگری حد نصاب رکوردی که برای آنها تعیین شده است. پیرجهان با توجه به اینکه درحال‌حاضر در رده بیست‌وچهارم رنکینگ قرار دارد، تا به الان توانسته خود را به المپیک برساند؛ اما این در حالی است که نمی‌توان المپیکی‌شدن دونده آذری را با قطعیت اعلام کرد؛ چراکه دونده‌های 400 متر با مانع تا ابتدای تیر فرصت دارند که در مسابقات مختلف شرکت کنند و آن موقع است که جدول رنکینگ‌های المپیکی‌ها نهایی می‌شود. بااین‌حال چون مهدی جایگاه خوب و مستحکمی در رده‌بندی دارد و روند صعودی را هم به لحاظ آمادگی بدنی دارد، می‌توان او را جزء یکی از المپین‌های کاروان ورزش کشور در بازی‌های المپیک 2020 توکیو دانست. اگر مهدی پیرجهان بتواند ورودی این بازی‌ها را بگیرد، اولین دوومیدانی‌ کار 400 متر با مانع ایران در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا خواهد بود.
دارنده مدال برنز مسابقات جوانان آسیا از مسیری که برای رسیدن به المپیک توکیو پیش‌رو دارد، به «شرق» می‌گوید: «خوشبختانه من تا به الان توانستم سهمیه المپیک را بگیرم. من فعلا نفر بیست‌وچهارم رده‌بندی جهانی هستم. حتی فکر می‌کنم به‌زودی تا رده بیست‌ویکم هم صعود کنم. طبق قوانین، هر کشور تنها می‌تواند دو نماینده در یک ماده داشته باشد. سه نفری که در جدول رده‌بندی جلوی من هستند، آمریکایی هستند. آمریکا تا به این لحظه شش دونده 400 متر با مانع در بین این 40 نفر اول رنکینگ دارد که سه تای آنها باید حذف شوند. باید به این نکته اشاره کنم چون قاره آمریکا جزء قدرت‌های برتر در رشته‌های دوومیدانی است، اتحادیه جهانی دوومیدانی یک امتیاز ویژه برای این کشور در نظر گرفته و به‌جای دو نماینده، مجوز سه دونده المپیکی را به آن داده است؛ بنابراین حذف این سه نفر به من کمک می‌کند که رتبه‌ام در جدول بهتر شود». پیرجهان جزء چهره‌های نوظهور دوومیدانی ایران در چند سال اخیر بوده که با ثبت رکورد 49‌ثانیه‌و 33‌صدم ثانیه توانسته خودش را در سطح آسیا مطرح کند. حد نصاب رکورد المپیک در این ماده 48‌ثانیه‌و 90‌صدم ثانیه است. او دلش می‌خواهد با زدن رکورد سهمیه المپیک را بگیرد: «من دغدغه‌ای بابت زدن رکورد ندارم. من در تمریناتم توانستم چند بار 48‌ثانیه‌و 40‌صدم ثانیه بدوم. مشکل من الان مسابقه است. من به این نیاز دارم که در فاصله سه ماه باقی‌مانده تا المپیک در مسابقات بیشتری شرکت کنم تا در جریان رقابت قرار بگیرم. وقتی فقط تمرین کنی و مسابقه ندهی، بدن افت می‌کند. از شانس بد ما هم که در یک سال گذشته کرونا بود و هیچ مسابقه‌ای برگزار نشد. اگر مسابقات برگزار شود، من به حد نصاب المپیک می‌رسم و از آن طریق هم سهمیه را می‌گیرم. هدف من تنها صرف حضور در بازی‌های المپیک نیست. مطمئن باشید من به توکیو می‌روم، برای اینکه به فینال بازی‌ها برسم و کارهای بزرگی را انجام بدهم. من زیر 48‌ثانیه‌و 50‌صدم ثانیه بزنم، به فینال رسیده‌ام».
پیرجهان به‌تازگی نیز از سوی اتحادیه جهانی دوومیدانی برای شرکت در رقابت‌های لیگ جهانی الماس دوومیدانی (دایموند لیگ) که در بالاترین سطح ممکن برگزار می‌شود، دعوت شده است: «من اولین دونده ایران در ماده 400 متر با مانع هستم که به گلدن لیگ دعوت می‌شوم. امیدوارم بتوانم نماینده شایسته‌ای برای کشورم باشم. این مسابقات در دو گروه A و B برگزار می‌شود. گروه A مربوط به دوندگانی است که جزء هشت نفر برتر رنکینگ هستند. گروه B هم دوندگان هم‌سطح من هستند». قهرمان مسابقات داخل سالن بین‌المللی تهران چند روز دیگر راهی ترکیه می‌شود تا برنامه‌هایش را جدی‌تر برای المپیک دنبال کند: «تورنمنتی در ترکیه برگزار می‌شود که جزء رقابت‌های گزینشی المپیک به حساب می‌آید. الان فعلا هدفم حضور پرقدرت در این مسابقات است. بعد از آن چند مسابقه دیگر در ترکیه شرکت می‌کنم که آمادگی‌ام بیشتر شود. به‌هرحال بیشتر از یک سال است که کرونا بوده و در مسابقه‌ای شرکت نکرده‌ام. بعد به تهران برمی‌گردم تا در رقابت‌های قهرمان کشوری شرکت کنم. اتحادیه جهانی دوومیدانی امتیاز خوبی برای مسابقات کشوری در نظر گرفته است. امیدوارم که عملکرد خوبی داشته باشم و بتوانم از این امتیاز استفاده کنم. بعد از آن هم راهی دایموند لیگ قطر می‌شوم». پیرجهان اولین حضورش در رقابت‌های آغاز فصل را با مسابقات بین‌المللی مشهد (جام امام رضا) که در همین هفته برگزار شد، آغاز کرد. او درباره سطح این مسابقات می‌گوید: «من در یک ماه اخیر اصلا شرایط بدنی خوبی نداشتم. سرما خورده بودم و آسیب‌دیدگی هم داشتم. حتی مشکوک به کرونا هم بودم؛ اما خدا را شکر به خیر گذشت. برای همین خیلی با آمادگی خوبی راهی جام امام رضا نشدم؛ اما بازهم از عملکردم راضی هستم. دونده عراقی رقیب من بود که نفر دوم شد؛ اما چون اختلاف رکوردی داشتیم، رقابتی بین‌مان نبود. اگر رقیب قدرتمندتری داشتم، حتما می‌توانستم رکورد بهتری بزنم. ما استادیوم‌های زیادی نظیر استادیوم امام رضا در کشور داریم. امیدوارم شرایطی پیش بیاید که مسئولان بیشتر از این به دوومیدانی بها بدهند و مسابقات بین‌المللی بیشتری را در مجموعه‌های ورزشی سراسر کشور برگزار کنند».
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها