رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 543302

اتحادیه اروپا اقدام روسیه علیه چک را محکوم کرد

ساعت24-اتحادیه اروپا تصمیم روسیه را در اخراج ۲۰ دیپلمات جمهوری چک در واکنش به اقدامی متقابل از سوی پراگ مورد انتقاد قرار داد و حمایت خود را از پراگ اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیسیون اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: اتحادیه اروپا به شدت نگران تکرار این الگوی منفی از رفتار خطرناک از سوی روسیه در قبال اروپاست. روسیه باید دست از این رفتارهایش بردارد که نقض کننده اصول بین‌المللی و هنجارهاست و تهدیدی علیه ثبات در اروپا محسوب می‌شود.

این بیانیه پس از آن مطرح شد که "یان هاماچک"، سرپرست وزارت خارجه جمهوری چک اعلام کرد که از دیگر وزرای خارجی اتحادیه اروپا می‌خواهد تا همبستگی خود را با دولت پراگ در اخراج این دیپلمات‌های روسی ابراز کنند.

وی در یک نشست خبری تلویزیونی گفت: اقدام صورت گرفته از سوی روسیه قوی‌تر از آنچه است که ما انتظارش را داشتیم چون روسیه ۲۰ دیپلمات جمهوری چک را اخراج کرده است. من قرار است با نخست وزیر دیدار کنم و به بررسی این مساله بپردازم که چه زمانی ما باید دست به اقداماتی بیشتر بزنیم و آیا لازم است که این اتفاق بیفتد یا خیر.

وی ادامه داد:‌ میلوش زمان، رئیس جمهوری چک نیز از کابینه در تصمیم گیری برای اخراج دیپلمات‌های روس حمایت کرده است.

سرپرست وزارت خارجه جمهوری چک همچنین در یک گفتگو با یک روزنامه محلی تایید کرد که دلال سلاح به نام "امیلیان گبرف"، صاحب کارخانه‌ای بود که از تلاش برای مسموم شدن در ۲۰۱۵ زنده ماند. دادستان‌های بلغارستان نیز سه روس را به صورت غیابی در سال گذشته میلادی و به ظن تلاش برای مسموم کردن این فرد متهم کردند.

در همین حال، وزارت خارجه روسیه نیز تصمیم پراگ را در عدم ارائه تمامی اطلاعات تحقیقات به مسکو مورد انتقاد قرار داد و آن را ضربه‌ای به روابط دو کشور دانست.

همچنین آندری بابیش، نخست وزیر جمهوری چک با اشاره به حمله ۲۰۱۴، ادعای اپوزیسیون درباره اینکه این اقدامی تروریستی بوده را رد کرد اما این را هم گفت که این یک عملیات غیرقابل قبول از سوی عاملان روس بود که غلط از آب درآمد.

مسکو در واکنش به اقدام دولت پراگ در اخراج ۱۸ دیپلمات روس به ظن دست داشتن اطلاعات روسیه در انفجار انبار مهمات جمهوری چک در اکتبر و دسامبر ۲۰۱۴، ۲۰ دیپلمات چک را اخراج کرد؛ اتهامی که مسکو آن را رد می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها