رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 545890

بی سرانجامی سهامی به نام عدالت

ساعت 24 - سهام عدالت از روز زادروزش تاا مروز که 15 سال را پشت سرگذاشته است همواره محل مجادله و ابهام بوده وهست و به نظرنی رسد یک بی عدالتی تاریخی را در بطن خود پرورش می دهد و آینده ای ناروشن دارد. وعده های پرشمار وزیران اقتصاد از سال 1384 تا امروز درباره توزیع سود و دادن اصل قیمت روز سهامداران عدالت ونیز بیرون کشیدن این میزان دارایی شهروندان از چنگ دولت هرگز ممکن نشده است.

بورس
dir="RTL" style="text-align:right">تازه ترین وعده مدیران ستاد آزادسازی سهام عدالت و سازمان بورس درباره پرداخت سود سال 98 شرکت ها ی زیر بلیت این سهام هنوز لباس عمل نپوشیده است، و ریختن مرحله دوم این سود ناچیز در تاریکی افتاده است. . با آنکه وعده داده شده بود که بخش دوم سود سال 98 این شرکت ها تا پایان ماه مبارک رمضان پرداخت خواهد شد اما همچنان خبری از سودها نیست. مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در این باره گفته است: زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت سال ۹۸ هنوز مشخص نیست!

از 5 سال پیش دولت تخست روحانی شفاف سازی درباره سهام عدالت را آغاز کرد ویکی از این اقدامات، راه اندازی سامانه سهام عدالت در نیمه اسفندماه همان سال بود تا دارندگان سهام عدالت با مراجعه به آن از وضعیت صورتحساب خود آگاه شده و در صورت تمایل نسبت به تسویه باقیمانده اقساط خود اقدام کنند. رئیس وقت سازمان خصوصی سازی گفته بود که «از نظر ما طرح سهام عدالت به انتهای خود رسیده است و منتظریم با پایان یافتن مجامع، شرکت‌های سرمایه پذیر حسابهایشان را ببندند.» همچنین در اواسط دی ماه سال ۹۵ نیز سازمان بورس و اوراق بهادار میزان سود دریافتی سهام عدالت از ۶۰ شرکت حاضر در سبد سهام را ۱۹۹ هزار و ۱۵ میلیارد ریال اعلام کرده بود. به هر روی سود سهام عدالت سال های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ طی یک مرحله در سال 98 به حساب مشمولان سهام عدالت واریز شد. در اسفندماه سال 99 نیز قرار بود سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ به حساب مشمولان واریز شود؛ بر این اساس، مرحله نخست در ۲۸ اسفندماه سال ۱۳۹۹ صورت گرفت و افراد ۵۰ درصد سود سهام خود را دریافت کردند. البته هر فرد به میزان سهامی که داشت سود دریافت کرد. برای مثال سود تعلق گرفته به مشمولی که ارزش اولیه سهام عدالتش ۴۵۲ هزار تومان است، حدود ۱۶۸ هزار تومان بود که نیمی از این مبلغ را در اسفند ماه دریافت کرد. به گزارش ایسنا، در این راستا، قرار شد مرحله دوم سود در سال جدید واریز شود و حتی وعده داده شده بود این اتفاق قبل از ماه مبارک رمضان رخ دهد. اما مبلغ باقی مانده واریز نشد و آنطور که حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در اواخر فروردین ماه توضیح داده بود، این شرکت در انتظار دریافت سود از سوی شرکت ها بود.

محمدعلی دهقان دهنوی- رئیس سازمان بورس- اظهار کرده بود که تمام تلاش سازمان بورس و سازمان خصوصی سازی بر آن است که مرحله دوم سود سهام عدالت تا قبل ماه رمضان واریز شود. با این حال نه تنها قبل از آغاز ماه رمضان خبری از پرداخت سود نشد که حتی با نزدیک شدن به پایان ماه رمضان نیز وعده وی عملی نشده است. در ادامه پیگیری رسانه‌ها درباره پرداخت سود سهام عدالت، فهیمی سخنگوی آزادسازی سهام عدالت نیز در اوایل اردیبهشت ماه اظهار کرد: در صدد هستیم تا بقیه سود سهام عدالت را از شرکت‌ها دریافت و به حساب افراد واریز کنیم و از هیچ تلاشی برای پرداخت هر چه زودتر ۵۰ درصد دوم سود سهام عدالت دریغ نخواهیم کرد. به گزارش بورس نیوز، وی گفت: اکنون از همه شرکت‌ها درخواست داریم که مابقی سود را به شرکت سپرده گذاری واریز کنند تا سود باقیمانده به زودی و در ایام ماه رمضان به حساب مشمولان سهام عدالت واریز شود. وی همچنین در گفتگویی اعلام کرده بود که پنج شرکت اقدام به واریز سود نکرده اند و اگر اقدام به واریز سود نکنند، نام آن‌ها را اعلام و فاش خواهیم کرد. فهیمی گفته بود: اعلام نام این شرکت‌ها مهم‌ترین ضمانت اجرایی است و طبق قانون علاوه بر اعلام نام این شرکت‌ها، مشمول جریمه‌هایی هم خواهند شد. اما تمام این وعده‌ها در حالی از سوی مسئولان مربوطه بیان شده که مدت زیادی تا پایان ماه مبارک رمضان باقی نمانده است. با این حال نه خبری از سود واریزی سهامداران شده و نام شرکت‌های متخلف اعلام شده است تا سهامداران حداقل شرکت‌های متخلف را بشناسند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها