رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 545900

در مورد دل درد کودکان بیشتر بدانید

رپورتاژ تبلیغی / تعیین صحیح علت دل درد کودکان می‌تواند امری مشکل و فریب دهنده باشد. حتی اگر کودکتان دارای مهارت‌های زبانی لازم باشد تا به شما بگوید کجا درد می‌کند. راه حل تشخیص این نیست که تنها رویِ نقطه و محلی که درد می‌کند تمرکز کنید، بلکه مهم است که به دیگر علائمی که کودکتان دارد نیز توجه کنید.
اگر کودکتان گفت که درست پس از رفتن به مهد دل درد گرفته، ممکن است استرس علت اصلی آن باشد؛ اما اگر کودکتان ناهار و دسر خورده و از دل درد شکایت دارد و هیچ نشانهٔ دیگری نیز ندارد، علت آن می‌تواند پُر خوری بوده باشد.

علل دل درد

اگر کودکتان علاوه بر دل درد تب، استفراغ یا اسهال نیز داشته باشد باید به علل جدی‌تری توجه کنید.

یبوست و تغییر در رژیم غذایی در دل درد کودکان

یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی در کودکان کوچک که هر روز غذاهای بیشتر و بیشتری را به رژیم غذایی‌شان اضافه می‌کنند، یبوست است. یبوست به معنای این است که فرد به مدت 2 یا 3 روز عملِ دفع انجام ندهد و پس از آن نیز تکه‌های کوچک و سفتی از مدفوع را دفع کند.

اگر کودک شما مبتلا به یبوست شده، آرامشتان را حفظ کنید. پس از چند هفته، سیستم گوارشی او با تغییرات ایجاد شده در رژیم غذایی‌اش هماهنگ خواهد شد و او دوباره به روال دفع عادی خود بر خواهد گشت.

شما می‌توانید با دادن مایعات کافی در طول روز به برطرف شدن هر چه سریع‌ترِ این مشکل کمک کنید. در روزهایی که به نظر می‌آید دچار یبوست شده است، به او غذاهایی بدهید که مدفوعِ روان‌تری تولید می‌کنند (مثل زردآلو، گلابی، آلو و نخود فرنگی) و آن دسته از غذاها را که مدفوع سفت‌تری ایجاد می‌کنند کنار بگذارید (مثل موز، سیب و پورهٔ سیب، هویج، برنج، و کدو).

همچنین ورزش نیز می‌تواند به حرکت روده‌ها کمک کند، پس کودک خود را به داشتنِ فعالیت تشویق کنید.پ

در مورد درمان کودکان در سایت خیریه زنجیره امید بیشتر بخوانید.

بیماری های تنفسی فوقانی در دل درد کودکان

می‌خواهید باور کنید یا نه، اما باید بگوییم که سرماخوردگی یا آنفلوانزا معمولی هم می‌تواند باعث ایجاد دل درد در کودکان شود. دلیل این امر این است که مقدار زیادی از مخاط ایجاد شده در اثر بیماری مربوط به مجاری بالای تنفسی به گلو راه می‌یابد. وقتی این مخاط بلعیده شود، می‌تواند موجب سوزش معده کودک شود.
برخی از کودکان برای دفع این مخاط از سیستمشان استفراغ می‌کنند. شکل خوشی ندارد، ولی معمولاً مؤثر واقع می‌شود و درد از بین می‌رود.
برخی اوقات یک بیماری تنفسی جدی‌تر نیز می‌تواند به درد شکم در کودک بیانجامد. اگر کودک شما گلودرد، تب، و سردرد هم داشته باشد، ممکن است به گلودرد میکروبی مبتلا شده باشد. اگر فکر می‌کنید که دل درد کودکان به گلودرد میکروبی مربوط است پزشک را سریعاً مطلع سازید. این بیماری توسط باکتری استرپتوکوک ایجاد می‌شود و نیازمند معالجه با آنتی‌بیوتیک است.

انسداد روده در دل درد کودکان

در صورتی که کودکتان لحظه ای خوب به نظر می‌رسد و لحظه ای بعد ناگهان از درد به خود می‌پیچد، زمان را از دست ندهید، به خصوص اگر این علایم رفته رفته شدیدتر و سریع‌تر تکرار شوند و کودکتان در حال استفراغ باشد.
این علایم ممکن است نشانهٔ ابتلا به اینتوساسپشن (دخول بخشی از روده در بخش دیگر) باشند، انسدادی که معمولاً برای کودکان 5 ماه تا 2 سال رخ می‌دهد. دل درد کودکان شیوع زیادی ندارد، ولی می‌تواند خطرناک باشد، لذا سریعاً با پزشک کودکتان تماس بگیرید؛ اگر نتوانستید با پزشک تماس بگیرید، او را سریع‌تر به اورژانس برسانید، زیرا که ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد.

آپاندیسیت و دل درد کودکان

علایم شناخته شدهٔ آپاندیسیت، دل درد (مخصوصاً در قسمت راست پایین شکم)، تب، و استفراغ هستند. اگر کودک شما استامینوفن بچه خورده است و تب او کاهش نیافته، دردش رفته رفته بدتر می‌شود و نمی‌تواند چیزی را در معدهٔ خود نگه دارد، حتی آب را، ممکن است آپاندیسیت داشته باشد. او را به نزد پزشک ببرید یا به اورژانس برسانید.

گاز معده و دل درد کودکان

شما خود خوب می‌دانید که چقدر گاز معده اذیت کننده است. برای کودکان هم گاز معده درد آور است؛ و ممکن است همان عامل درد مزمن شکمی باشد که پزشک نمی‌تواند کشفش کند. وقتی کودکتان از گاز رنج می‌برد، باید بفهمید به تازگی چه خورده است. یکی از دلایل احتمالاً آبمیوهٔ زیاد است؛ بسیاری از آبمیوه‌ها، مانند آب سیب، و آب گیلاس حاوی سوربیتول هستند که فرمی هضم نشدنی از قندهاست.

دل درد مزمن یک علامت شایع در کودکان ونوجوانان است که والدین با آن مواجه بوده و در برخورد با آن دچار چالش هستند. طبق تعریف، به دل دردی که حداقل سه ماه طول کشیده باشد “مزمن”اطلاق می شود ولی بعضی پزشکان دردهای طولانی تر از یک ماه را نیز مزمن تلقی می کنند. دردی که بیش از سه نوبت تکرار شده باشد و در هر نوبت شدت آن فعالیت های طبیعی کودک را مختل کرده باشد “دل درد راجعه” می گویند.

شیوع دل درد مزمن در 9تا15 درصد کودکان بوده و حداکثر شیوع آن در سن 5تا6سالگی است.شایع ترین فرم دل درد کودکان دردهای عملکردی یا فونکسیونل است که درگیری عضوی یا بیماری ارگانها یا اختلالات فیزیولوژیک یا ساختمانی برای آن یافت نمی شود. دردهای عملکردی اغلب در اطراف ناف و با کیفیت مبهم بوده و ارتباطی با غذا خوردن و فعالیت های فیزیکی ندارند. اگر چه گاهی کودک همراه با درد دچار رنگ پریدگی ،تهوع، سردرد و خستگی می شود ولی کودک هیچ علامت دیگری در سایر ارگانها مانند مفاصل و همچنین هیچ علامت گوارشی دیگری مانند استفراغ، اسهال ،یبوست ودفع خون ندارد.

درمان‌های خانگی برای دل درد کودکان

والدین یا مراقبان کودک باید وضعیت کودک را تحت‌نظر داشته باشند و درصورت نیاز، در زمان مناسب با پزشک متخصص تماس بگیرند. کودک را به‌خصوص زمانی که روبه‌بهبودی است زیرنظر داشته باشید. ممکن است فرزند نوجوان‌تان دوست نداشته باشد مراقبش باشید، اما این وظیفه‌ی شماست که از او مراقبت کنید.

استراحت: در اغلب موارد، دل درد کودکان با استراحت بهبود پیدا می‌کند. خوابیدن روی شکم می‌تواند به رفع پیچش گاز در شکم کمک کند، اما بهترین وضعیت حالتی است که کودک در آن احساس راحتی داشته باشد.

رژیم مناسب: انسان‌ قادر است بدون خوردن غذاهای جامد به زندگی ادامه بدهد، اما نوشیدن مایعات هرگز نباید فراموش شود. نشانه‌های وجود کم‌آبی در بدن، سریع نمایان نمی‌شوند، پس همیشه هم لازم نیست کودک را به نوشیدن آب وادار کنید. بدن کودکی که تهوع و استفراغ دارد، نمی‌تواند مقدار زیاد مایعات را تحمل کند. توصیه‌ی پزشکان این است که هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه حدود ۳۰ میلی‌لیتر (۲ قاشق غذاخوری) آب به کودک بدهید و کم‌کم مقدار مایعات را بیشتر کنید. از نوشیدنی‌های رنگ‌دار، گازدار، کافئین‌دار، چاق‌کننده یا شور و شیرین (مثل نوشابه، چای، قهوه، شیر، نوشیدنی‌های ورزشی یا انرژی‌زا و آب میوه‌ها) استفاده نکنید.

نوشیدنی‌های مناسب: از دادن آب یا شیر جوشیده به نوزادان خودداری کنید، زیرا این نوشیدنی‌ها می‌توانند با میزان نمک درون بدن کودک مشکلات جدی به‌وجود بیاورند. همچنین هضم شیر برای معده‌ای که دچار مشکل شده سخت‌تر خواهد بود. پزشکان نوشیدنی‌هایی مثل او آر اس (ORS) را توصیه می‌کنند. سعی کنید برنامه‌ غذایی نوزاد را هرچه زودتر به حالت قبل دربیاورید.

انتخاب دیگر برای بچه‌های بزرگ‌تر استفاده از نوشیدنی زنجبیل یا یک سوپ آبکی ساده است. از دادن شیر، آب‌ میوه، نوشیدنی‌های گازدار، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و قهوه به بیماران مبتلا به اسهال خودداری کنید، چراکه احتمالا معده‌ی آنها در این وضعیت تحمل این نوشیدنی‌ها را ندارد. اگر کودک شما تقاضای نوشابه کرد، نوع بدون کافئین آن را به او بدهید. تکان دادن نوشابه‌های گازدار و خارج کردن گاز آنها برای کودک قابل هضم‌تر خواهد بود.

غذای جامد: زمانی که کودک آمادگی بازگشت به برنامه‌ی غذایی‌ روتین‌اش را داشته باشد، شما را آگاه می‌سازد. پله‌پله برنامه‌ی گذشته را پیاده کنید. اول، با نان تست یا کراکرها شروع کنید و به‌تدریج به رژیم غذایی عادی کودک بازگردید. موز، پوره سیب، نان تست خالی یا برنج پخته گزینه‌های خوبی برای شروع تغییر رژیم مایعات به غذاهای جامد هستند.

داروها: می‌توانید از استامینوفن برای قطع تب استفاده کنید. بیشتر پزشکان استفاده از آسپرین را برای کودکان توصیه نمی‌کنند. اگر پزشک برای کودک آنتی بیوتیک تجویز نکرده، از دادن آن به کودک خودداری کنید. معمولا پزشکان مصرف داروهای گیاهی یا راه‌حل‌های خانگی را توصیه نمی‌کنند. اگر از این شیوه استفاده کرده‌اید و پس از آن نزد پزشک رفته‌اید، حتما جزئیات موارد مصرفی را به او گزارش بدهید. چراکه ممکن است مصرف این مواد با داروهایی که پزشک تجویزکرده تداخل داشته باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها