رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 546715

منطق این همه کاندیدا برای انتخابات سیزدهم

ساعت 24 - به نظر می رسد با ثبت نام شاید نزدیک به 400 ایرانی در روزهای اخیر برای ریاست جمهوری یک رکورد به حساب می آید. از سوی دیگر ثبت نام شماری از بالاترین مقامهای نظامی و سیاسی از جناح های سیاسی نشان می دهد باید دنبال منطق و فلسفه این ثبت نامها بود و برخی نکات را در لابه لای حرفهایی که تا امروز زده شده است جستجو کرد. برخی نکات را در زیر یاد آور می شویم:

احمد
dir="RTL" style="text-align:right">یکم- کاندیداتوری شش مقام ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دوسناریو را درذهن علاقمندان به سیاست بیدار می کند. یک سناریو این است که این شش نفر در جایی بیرون از این صحنه و نشانه های مجادله ، هماهنگی دارند . این هماهنگی برای باطل کردن این اندیشه است که نظامی ها نباید درسیاست دخالت کنند صورت پذیرفته وشاید در روزهای باقی مانده شاهد کناررفتن هایی باشیم . اگر این فرض درست نباشد فرض دیگر این است که در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هیچ فرماندهی حتی در سطح محسن رضایی در میان خود سپاهی ها مقبولیت و توانایی ندارد و به همین دلیل هرکس بر خود تکلیف کرده است که بیاید. علاوه بر این ورود شش نفر از یک سازمان نشان می دهد برخلاف ظاهر متحد ، دردرون این نیروی نطامی تشتت آرا برای چگونگی اداره کشور وجود دارد.

دوم- کاندیداتوری هم زمان اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی ونیز تا اتدازه ای عبدالناصر همتی که روزگاری عضو شورای مرکزی حزب کارگزران سازندگی بوده است نیز نشان می دهد دردرون حزب کارگزارن نیز اتحاد رای وجود ندارد. یک احتمال دیگر این است که شاید از میان محسن هاشمی ونیز اسحاق جهانگیری یک نفر از سوی شورای نگهبان واجد صلاحیت شناخته نشود. این کاندیداتوری همزمان دو نقفر از اعضای بلند پایه حزب کارگزان می تواند فریب بزرگی در دل خود داشته باشد و آن پنهان سازی احتمالی حمایت این حزب از علی لاریجانی است.

سوم - حضور همزمان رییس فعلی قوه قضاییه و شکست خورده انتخابات سال 1396 ونیز رییس سابق مجلس که هردو از نظر افکارعمومی وسابقه فعالیت به جناح اصولگرایی تعلق دارند را نیز می توان با چند فرض توضیح داد. فرض نخست این است که این دونفر و سایر نیروهای اصولگرا در پنهان و پشت تبانی سیاسی کرده و تقسیم کار کرده اند که دوقطبی تشکیل شود که در هرسر قطب یک اصولگرا وجودداشته باشد. . سناریوی دیگر این است که اصولگرایی به معنی اتحاد طیف های گوناگون وجود خارجی ندارد . در غیر این صورت معلوم می شود یکی از این دونفر اصولگرا نیست و در صورتی که برنده شوند می توانند خود را مستقل نشان دهد.

چهارم- کاندیدا شدن شماری از افراد مثل شمس الدین حسینی و تعداد دیگری از وزیران ومعاونان احمدی نژاد نشان می دهد آنها نیز سازمان سیاسی خود را به رغم همه حرفها و حدیث ها حفظ کرده و هنوز امیدوارند دوباره به صحنه قدرت سیاسی برگردند.

حرف اخر این است که این بار هیچ منعی از هیچ جایی دست کم برای ثبت نامها لحاظ نشده است و همه افراد به نوعی در این فکرند که در قرعه کشی انتخابات سیزدهم شاید همای سعادت روی شانه آنها خواهد نشست .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها