رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 556310

یارانه‌ها باید به دهک‌های پایین جامعه تعلق گیرد

ساعت24-نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق کشور گفت: با اجرای درست قانون هدفمندی یارانه‌ها حجم زیادی از منابع مالی کشور برای توسعه زیرساخت‌ها آزاد خواهد شد.

به گزارش صدا و سیما، پیام باقری در گفتگو با رسانه ملی با اشاره به حجم زیاد مصرف یارانه‌های دولتی توسط ثروتمندان و اقشار پردرآمد گفت: در حال حاضر اقتصاد کشور بویژه در بخش انرژی، یارانه‌ای است و بخش زیادی از این یارانه‌ها توسط ثروتمندان و اقشار پردرآمد مصرف می‌شود و نه تنها برای عموم مردم فوایدی نداشته بلکه بلای جان اقتصاد کشور هم شده و منابع عظیم مالی کشور تحت عنوان یارانه نصیب اقشار ثروتمند و پردرآمد شده است.

وی تاکید کرد: یارانه‌ها باید هدفمند باشد و فقط به دهک‌های پایین جامعه داده شود و اختصاص یارانه یکسان به ثروتمندان ظلم است و این از ساختار غلط اداری و اجرای نادرست قوانین مربوطه، ناشی می‌شود.

این کارشناس صنعت برق و انرژی به رتبه یک ایران در جهان در اختصاص یارانه دولتی به انرژی اشاره کرد و افزود: کشورمان بیشترین یارانه انرژی دنیا را به خود اختصاص داده و این یعنی ایجاد زمینه برای مصرف بیشتر و هدر رفت منابع مالی کشور درحالیکه با اجرای درست قانون هدفمندی یارانه‌ها حجم زیادی از منابع مالی کشور آزاد می‌شود که این منابع می‌تواند به دهک‌های پایین و محرومان و نیز توسعه زیرساخت‌های کشور اختصاص یابد.

وی افزود: در حال حاضر ۷۶ میلیارد دلار یارانه در سال به بخش‌های مختلف اختصاص می‌یابد و نرخ تکلیفی برق کیلوواتی ۸۲ تومان است در صورتیکه قیمت تمام شده برای دولت کیلوواتی ۱۹۲ تومان می‌باشد و این یعنی اختصاص حجم زیادی از یارانه‌ها به ثروتمندان و اقشار پردرآمد و پر مصرف که عادلانه نیست.

باقری متوسط مصرف ماهانه برق خانگی را ۳۰۰ کیلو وات ساعت عنوان کرد و گفت: ۸۷ درصد از مردم الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و ۱۳ درصد مشترکان پرمصرف ثروتمندان و اقشار پردرآمد هستند که بخش زیادی از یارانه‌های دولتی را مصرف می‌کنند یعنی مصرف بیشتر و یارانه بیشتر، درحالیکه با اجرای درست قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌توان این حجم زیاد یارانه‌ها را از ثروتمندان گرفت و به دهک‌های پایین جامعه اختصاص داد.

وی با اشاره به آسیب‌های اجرای نادرست و تأخیری قانون هدفمندی یارانه‌ها، افزود: متأسفانه بعد از گذشت ۱۰ سال از تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها این قانون درست اجرا نشده و قرار بود منافع حاصل از آزادسازی این منابع به مردم، سلامت و توسعه زیرساخت‌ها اختصاص یابد، اما مجریان قانون به آن عمل نکردند.

این کارشناس انرژی تاکید کرد: با اجرای درست قانون هدفمندی یارانه‌ها، هدایت نقدینگی به سمت تولید و بازار مولد و جلوگیری از سفته بازی و فعالیت‌های غیر مولد، می‌توان تحول جدی در اقتصاد کشور ایجاد کرد، اما تعلل و ملاحظه‌کاری دولت در اجرای قانون مانع از تحقق این مهم شده است.

وی به تجربه کشورهای مختلف در هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: طرح‌های زیادی برای اجرای عدالت یارانه‌ای در دنیا اجرا شده و نتایج بسیار خوبی برای این کشورها داشته است و دولت می‌تواند با استفاده از تجربه دیگر کشورها زمینه اجرای عدالت و پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور را فراهم سازد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها