رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 557977

مقام اروپایی:‌ به احیای برجام خوشبین هستیم

ساعت24- یک مقام اتحادیه اروپا روز شنبه گفت که این اتحادیه درباره شانس احیای برجام در دولت جدید ایران خوشبین است.

html>

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز شنبه گفت که مذاکره کنندگان این اتحادیه درباره شانس احیای توافق هسته‌ای با ایران با وجود سر کار آمدن «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور جدید در ایران خوش بین هستند.

به گزارش نشریه آمریکایی «پالیتیکو»، این مقام ارشد گفت: «ما همچنان فکر می‌کنیم که محتمل‌ترین سناریو، یک توافق است. چیزی که ما نمی‌توانیم به شما بگوییم زمان و تحت چه شرایط بودن توافق است».

پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران در ماه ژوئن، مذاکرات احیای توافق هسته‌ای متوقف شد.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

این مقام اروپایی در ادامه سخنانش گفت: «تماس‌هایی که این هفته با مقام‌های ایرانی در حاشیه مراسم تحلیف رئیسی انجام شد، زمان از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای یا آنکه تیم مذاکره کننده ایرانی از چه کسانی تشکیل می‌شود را مشخص نکرده است».

وی ادامه داد: «آنها زمانی باز خواهند گشت که تمامی گام‌های مختلف دولت جدید را تکمیل کرده باشند بنابراین درک من این است که اوایل سپتامبر (اواسط شهریور ماه) گفت‌وگوها از سرگرفته شود».

این مقام اتحادیه اروپا اضافه کرد که هنوز در این باره تصمیم گیری نشده است که آیا وزارت خارجه ایران مذاکرات را به پیش خواهد برد یا اینکه این موضوع به شورای امنیت ملی که سیاست هسته‌ای را شکل دهی می‌کند،‌ سپرده خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها