رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 558128

تقسیم کار: اقتصاد درچنگ مخبر و سیاست در دست رییسی

ساعت 24 - شماری از رسانه ها از جمله روزنامه ایران که حالا ریل تغییر داده و باید دراختیار آرا وعقاید دولت تازه قرارگیرد عکس یک خودرا به محمد مخبر معاون اول رییس دولت سیزدهم اختصاص داده اند. رسانه های ایران بر اساس واقعیت های موجود ونیز بر اساس توانایی ها و سابقه فعالیت رییسی و مخبر باوردارند دردولت سیزدهم مخبر رییس اقتصاد می شود و سیاست در اختیار رییسی قرار می گیرد.

مخبر
html>

دیروز و پس از اینکه تاخیر درارایه فهرست وزرا به مجلس با تاخیر رو به رو شد معلوم شد برخلاف تصوری که از داشتن برنامه کاری منظم برای رییسی درست شده بود ح اوپس از نزدیک به ۵۰ روز از سپری شدن نتایج انتخابات، در چاله کابینه و چینش نیروهای اصلی در دولت و در نهاد ریاست‌جمهوری افتاده است. رییسی انگار نتوانست یا نخواست که سخن قالیباف درباره ارائه فهرست وزرا در اول هفته را لباس عمل بپوشاند و گفته می‌شود شاید این اتفاق در پایان هفته رخ دهد. اما رییسی با انتخاب محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام که یک نهاد کوه‌پیکر اقتصادی است، نشان داد برایش اصل، اجراست و دنبال تئوری اقتصادی و یا مکتب اقتصادی ویژه نیست. کارنامه محمد مخبر به ویژه در سال‌های تازه‌سپری‌شده نشان می‌دهد او یک مجری اقتصادی است و در این وضعیت شاید به کار رییسی بیاید. با توجه به ضعف عمیق رییس دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد کلان و نیز اقتصاد خانواده و بنگاه به نظر می‌رسد معاون اول انتخاب شده از سوی رییسی با درک همین واقعیت بوده و هست که مخبر را برای بالاترین مقام دولت پس از خود انتخاب کرده است تا ضعف او را پوشش دهد. رییس دولت سیزدهم اگر برای خود معاون اقتصادی یا دستیار ویژه اقتصادی انتخاب نکند و اگر معاون اول در چینش اعضای اقتصادی دولت اختیار داشته باشد کسانی را به کابینه خواهد آورد که زیر پرچم او سینه بزنند. به این ترتیب می‌توان به طور زودهنگام به فعالان اقتصادی ایران و نیز به کارشناسان و مدیران دستگاه‌های دولتی یادآور شد خود را برای سازگاری با عقاید و آرای نظری و عملی مخبر آماده کنند.

واقعیت این است که مخبر فاقد دانش نظری در اقتصاد است و بیشتر آنچه او دارد دستاورد تجربه عملی در کسب‌وکار آن هم بیشتر بنگاهی است و می‌دانیم عبور دادن اقتصاد ایران از شر رشد پایین و پرنوسان و تورم‌های توفانی و نیز تحریم‌کشنده، نیاز به دانش اقتصاد دارد و نمی‌توان با تکیه بر تجربه خالی، اقتصاد بیمار ایران را درمان کرد. به همین دلیل است که باید دید در انتخاب وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی و سازمان برنامه‌وبودجه با کدام دیدگاه انتخاب خواهند شد. برخی اسامی که برای وزارت اقتصاد و نیز ریاست بانک مرکزی شنیده می‌شود، آدرسی از وزیران و روسای نیرومند برای محل‌های اصلی فرماندهی اقتصادی نیست. همچنین برای وزارت صمت نیز اسامی‌ای که اعلام شده، چنگی به دل نمی‌زنند. رییس‌جمهوری که تصور می‌رفت بتواند در کمترین زمان و به دلیل اینکه حالا همه نهادهای اداره‌کنندگان یکپارچه شده‌اند، وزیران را انتخاب کند گویا به رایزنی بیشتر نیازمند است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها