رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 558991

اشرف غنی رفت ؛ طالبان به کابل رسیدند

ساعت 24 - محمد اشرف غنی، رئیس جمهور، از افغانستان خارج شده است. همزمان براساس تازه‌ترین گزارش‌ها طالبان وارد ارگ ریاست جمهوری افغانستان شده‌اند. این خبر را هنوز منابع مستقل تایید نکرده‌اند.

طالب
html>

همزمان خبرگزاری رویترز این خبر را با استناد به گفته‌های دو مقام طالبان گزارش کرده است.پیشتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، با نشر ویدیویی در فیسبوک خود از آقای غنی با عنوان "رئیس جمهور پیشین" یاد کرد و گفت از کشور خارج شده است.او در این ویدیو گفته است که از نیروهای امنیتی کشور می‌خواهد که در "تامین امنیت همکاری" کنند. آقای عبدالله همچنین از طالبان خواست که بدون وارد شدن به شهر مجال بدهند که خدای نخواسته تغییر وضعیت باعث برهم خوردن اوضاع امنیتی و تلفات و خسارت به مردم نشود.وی در پایان سخنان خود افزوده است که (محمد اشرف غنی) "رئیس جمهور پیشین افغانستان، افغانستان را ترک کرد و کشور و ملت را در این حالت قرار داد."

تشکیل شورای هماهنگی در کابل

از سوی دیگر راساس تازه‌ترین گزارش‌ها از افغانستان و در پی خروج اشرف غنی و تعدادی دیگر از مقامات مسئول از این کشور گزارش شده است که عبدالله عبدالله رئیس شواری عالی مصالحه ملی، گلبدین حکمتیار رئیس حزب اسلامی افغانستان و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور، یک شورای هماهنگی با هدف صلح و انتقال مسالمت آمیز قدرت تشکیل داده‌اند.به گفته همین گزارش‌ها این شورا از نیروهای امنیتی حکومت و نیروهای امنیتی تحریک اسلامی طالبان میخواهد با حفظ خویشتنداری جلو درگیری ها، هرج و مرج و تحریکات افراد غیرمسئول و غی مرتبط را قاطعانه بگیرند.ایران نیز از تشکیل این شورا حمایت کرده است و آن را زمینه‌ساز صلح و گفتگو و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت خوانده است.محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در توییتی گفته است که "خشونت و جنگ، همانند اشغال، هیچگاه راه فیصله مشکلات افغانستان نبوده‌ و نخواهد بود. ابتکار برادران در شورای هماهنگی و دیگر رهبران افغانستان می‌تواند زمینه‌ساز گفتگو و انتقال مسالمت‌آمیز به صلح پایدار باشد. جمهوری اسلامی ایران به کوشش خود برای مصالحه در افغانستان ادامه می‌دهد."

بیانیه طالبان در مورد 'ضرورت ورود' جنگجویانش به کابل

در همین حال طالبان با نشر در اعلامیه تازه‌ای گفته است که در حال حاضر گزارش‌هایی مبنی بر تخلیه حوزه‌های امنیتی در کابل، دریافت کرده و اینکه پلیس قادر به تأمین امنیت ، وزارت‌ها نیست و نیروهای امنیتی دولتی "فرار کرده اند".در این اعلامیه آمده که "امارت اسلامی به نیروهای خود دستور داد تا وارد مناطق کابل شوند که دشمن از آنجا رفته و مناطقی خطر سرقت وجود دارد."براساس گزارش‌ها و همزمان با ادامه بحران افغانستان، سفارت پاکستان در کابل می‌گوید که هیاتی از مقام‌های دولتی و چهره‌های سیاسی افغانستان به اسلام آباد رسیده‌اند.این تحولات در حالی رخ داده است که ساعتی پیش و همزمان با ادامه بحران افغانستان، سفارت پاکستان در کابل اعلام کرد که هیاتی از مقام‌های دولتی و چهره‌های سیاسی افغانستان به اسلام آباد رسیده‌اند.در عکس‌هایی که سفارت پاکستان نشر کرده، میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان، محمد یونس قانونی، معاون پیشین رئیس جمهور، احمد ضیا مسعود، معاون پیشین رئیس جمهور، معاون پیشین رئیس جمهور، محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت، محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، احمد ولی مسعود، رئیس بنیاد شهید مسعود دیده می‌شوند.سفارت پاکستان گفته که آنها برای دیدار "سه روزه" در مورد صلح و ثبات افغانستان به پاکستان رفته‌اند.

تحولات افغانستان؛ آنچه که در ۲۴ ساعت اخیر گذشت:

پیشتر گزارش‌ها از کابل، پایتخت افغانستان، حاکی از این بود که طالبان در دروازه‌های شهر هستند. براساس همین گزارش‌ها طالبان به نیروهای خود دستور داده در دروازه های کابل منتظر بمانند. در بیانیه‌ای از سوی طالبان آمده است که مسئولیت امنیت شهر در حال حاضر بر عهده دولت است و مذاکرات برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت ادامه دارد.پیشتر و اوایل صبح امروز گزارش شده بود که آقای غنی، افغانستان دیداری اضطراری با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان و نمایندگان ناتو داشته است.همزمان با این تحولات خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از مقامات افغانستان گزارش کرده بود که هیاتی از طرف طالبان برای گفتگو به ارگ ریاست جمهوری رسیده است. مقامات رسمی دولت افغانستان در این مورد واکنشی نشان نداده‌اند اما اکنون محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر در تویتتر نوشته که "ملابرادر و یا هیاتی" از طرف گروه طالبان به کابل نرفته است.طالبان در بیانیه‌ای از افغان‌ها خواست که مردم در این کشور بمانند و تأکید کرد که طالبان می‌خواهد مردم "از هر قشری زندگی خود را در یک سیستم اسلامی با دولتی مسئول ببینند، سیستمی که برای همه پذیرفتنی باشد".همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد طالبان در قطر نیز گفت که این گروه قصد ندارد "به زور" وارد کابل شود. و دولت هم گفت که اوضاع در کابل "تحت کنترل" است.

در عین حال پیشتر رسانه‌ها گزارش کردند که با نزدیک شدن نیروهای طالبان به شهر کابل، سفارت ایالات متحده آمریکا پروسه تخلیه را سرعت بخشیده است.خبرگزاری فرانسه امروز در گزارشی میدانی از دیده شدن هلیکوپترهای به پرواز در آمده از سفارت آمریکا و خودروهای زرهی در حرکت خبر داد.مقامات نظامی آمریکا بدون ذکر نام به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که کارکنان سفارت در حال سوزاندن مدارک حساس و محرمانه هستند و دود آن از سفارت آمریکا در کابل دیده می‌شود.

در همین حال روسیه گفته که در حال گفتگو با سایر کشورها برای تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوضاع افغانستان است.یکی از سخنگویان وزارت خارجه روسیه همچنین گفته که این کشور برنامه‌ای برای تخلیه سفارت این کشور در کابل ندارد. به این دلیل که طالبان به روسیه و شماری دیگر از کشورها تضمین امنیتی داده است.

تصرف جلال‌آباد

در طول شب گذشته و ساعات اولیه بامداد امروز خبرگزاری ها از تصرف شهر جلال آباد در شرق افغانستان به وسیله شبه نظامیان طالبان در بامداد یکشنبه خبر دادند. طالبان همچنین ادعا کرد که ولایت دایکندی در مرکز افغانستان را نیز تصرف کرد است.به گزارش خبرگزاری رویترز، طالبان بدون جنگ افغانستان؛ طالبان 'وارد' مزارشریف شدند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها