رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566959

تنش دو حزب کردستان بر سر قدرت

ساعت24- منابع عراقی از تنش میان دو حزب اتحاد میهنی و دموکرات کردستان عراق بر سر منصب ریاست‌جمهوری خبر می‌دهند.

html>

با پایان انتخابات پارلمانی عراق، رایزنی‌ها و گفت‌وگوها و تلاش‌ها برای انتخاب نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و رئیس پارلمان نیز آغاز شده و چه بسا این رایزنی‌ها سرنوشت‌سازتر از خود انتخابات باشد.

در این میان منابع سیاسی و خبری از اختلاف دو حزب اصلی کردستان عراق یعنی دموکرات کردستان و اتحاد میهنی کردستان بر سر تصاحب پست ریاست‌جمهوری خبر می‌دهند.

با سقوط صدام، پست ریاست‌جمهوری که بیشتر نماد حاکمیت و وحدت عراق محسوب می‌شود نیز به کردها رسید. در بین کردها نیز طبق توافق نانوشته‌ای حزب اتحاد میهنی کردستان نماینده خود را برای به دست گرفتن این پست معرفی می‌کرد و حزب بارزانی‌ها نیز مدیریت منطقه کردستان را به دست گرفت. این شرایط البته در داخل اقلیم کردستان به نفع حزب دموکرات تمام شد و این حزب توانست خود را حامی منافع کردها و اتحاد میهنی را نماینده حاکمیت عراق جا بزند و جایگاه بارزانی‌ها در میان قوم‌گرایان اقلیم کردستان بیش از پیش تثبیت شد. با این حال به نظر می‌رسد بارزانی‌ها در این دوره به فکر پست ریاست‌جمهوری هستند و پس از «جلال طالبانی»، «فؤاد معصوم» و «برهم صالح» که هر سه از عضو حزب اتحاد میهنی کردستان بوده و هستند، این بار قصد دارند ریاست‌جمهوری را برای اولین بار به میان دموکرات‌ها بیاورند.

در سال ۲۰۱۸ نیز حزب دموکرات برای به دست گرفتن پست ریاست‌جمهوری خیز برداشت و «فؤاد حسین» که اکنون وزیر خارجه عراق است، به پارلمان معرفی شد، اما با اختلاف زیادی از رقیب خود یعنی «برهم صالح» شکست خورد.

یک منبع سیاسی مطلع در این خصوص به وبگاه المعلومه گفت که حزب دموکرات خواستار استانداری کرکوک شده است تا دیگر ادعایی برای ریاست‌جمهوی نداشته باشد و این درخواست با مخالفت اتحاد میهنی مواجه شده است، چرا که رهبران این حزب معتقدند که افتادن استانداری کرکوک به دست دموکرات‌ها، نفوذ این حزب در میان کردها را افزایش خواهد داد.

بنابراین حزب دموکرات نیز همچنان اصرار دارد که ریاست‌جمهوری عراق را به دست بگیرد و یکی از نمایندگان خود را برای این پست معرفی کند.

«مهدی عبدالکریم» عضو حزب دموکرات کردستان عراق، در تاریخ ۲۰ اکتبر در یک مصاحبه تلویزیونی، از رویکرد این حزب در نامزد کردن «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان برای تصدی پست ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت که وی از مقبولیت مردمی نزد استان‌های جنوبی عراق برخوردار است.

او گفته بود: «این حزب مذاکراتی را با سایر گروه‌های سیاسی کُرد پیروز در انتخابات پارلمانی اخیر آغاز خواهد کرد تا در نهایت، همگی بر معرفی یک نامزد قوی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری، توافق کنند.»

به ادعای وی نیچروان بارزانی یکی از قوی‌ترین گزینه‌های نامزدی برای تصدی ریاست‌جمهوری است و هیچ مشکلی در خصوص زبان عربی ندارد و از تایید و مقبولیت نزد مردم استان‌های جنوبی و مرکزی پس از موفقیتش در اداره امور منطقه کردستان، برخوردار است.

حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» در انتخابات اخیر پارلمانی این کشور، بر اساس آخرین نتایج اعلامی از شمارش آراء انتخاباتی موفق به کسب ۳۳ کرسی شده است. در مقابل ائتلاف کُردی موسوم به «تحالف کردستان» (حاصل همپیمانی حزب اتحادیه میهنی کردستان و حرکة التغییر (گوران))، ۱۶ کرسی و حزب کُردی «حرکة الجیل الجدید» به ریاست «شاسوار عبدالواحد» ۹ کرسی پارلمانی را کسب کرده است.

در روز انتخابات پارلمانی عراق که در دهم اکتبر جاری برگزاری شد، «بافل طالبانی» رئیس مشترک حزب اتحادیه میهنی کردستان، پس از شرکت در انتخابات در خصوص نامزد تصدی منصب ریاست جمهوری عراق در مرحله پس از انتخابات گفت که این حزب، «برهم صالح» رئیس جمهوری کنونی عراق و عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی را به عنوان نامزد تصدی دوباره ریاست جمهوری معرفی خواهد کرد.

از سوی دیگر، حرکة الجیل الجدید که توانسته ۹ کرسی پارلمانی را کسب کند، اعلام کرده است که با هیچ یک از احزاب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان برای تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان عراق وارد مذاکره نخواهد شد. یکی از سران این گروه سیاسی به وبگاه المعلومه گفته است: «آن‌چه که این حزب در انتخابات اخیر کسب کرده یعنی رسیدن به نه کرسی پارلمانی؛ نتیجه مخالفت ما با دو حزب اصلی [در منطقه کردستان] است و برای این منظور ما با آن‌ها وارد همپیمانی جدیدی نخواهیم شد».

در این میان هرچند برخی رهبران حزب دموکرات و اتحاد میهنی تلاش می‌کنند تا اختلاف میان خود بر سر پست ریاست‌جمهوری کمتر در رسانه‌ها و محافل سیاسی بروز و ظهور داشته باشد، اما گویا توفیقی در این راه نیافته‌اند.

همزمان با پخش برخی شایعه‌ها در خصوص قصد حزب دموکرات برای معرفی «سعی سعدی» عضو دفتر سیاسی این حزب به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری به پارلمان عراق، او گفته است که در صورت معرفی شدن برای این پست به نفع اتحاد میهنی کنار خواهد رفت؛ این موضع با واکنش تند «هوشیار زیباری» دیگر عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات همراه شده و زیباری گفته است که اتحاد میهنی سال‌هاست توافق شراکت راهبردی با حزب دموکرات را زیر پا گذاشته و از این رو معادله سابق (معرفی نامزد اتحاد میهنی برای پست ریاست‌جمهوری) پایان یافته است و لزوما پست ریاست‌جمهوری نباید به اتحاد میهنی برسد. این مسأله البته از اختلاف درون تشکیلاتی در حزب دموکرات نیز حکایت دارد.

یک منبع نزدیک به حزب دموکرات کردستان نیز به شبکه اسکای نیوز گفت که این حزب دو برابر اتحاد میهنی در انتخابات رأی آورده و از این رو باید مهم‌ترین منصب کردها در حکومت یعنی ریاست‌جمهوری به حزب دموکرات برسد.

هرچند برخی این اختلافات را بخش طبیعی از سیاست می‌دانند با این حال اختلافات و رقابت شدید دو حزب، امید محافل سیاسی اقلیم کردستان برای تفاهم و اقدام مشترک آن‌ها را که پس از نشست چندی پیش سلیمانیه قوت گرفته بود، از بین برده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها