رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 582480

فرهاد مجیدی؛ از ویلای امیردشت و ارز دولتی تا شتیل‌بگیر

ساعت۲۴-فرهاد مجیدی سرمربی استقلال، روزهای پرالتهابی را در فوتبال ایران سپری می‌کند. او که بعد از مدت‌ها توانسته استقلال را در آستانه قهرمانی در لیگ برتر قرار دهد، خواسته یا ناخواسته وارد فضایی شده که ممکن است تمرکزش را در مسیر قهرمانی از دست بدهد. بسیاری، واکنش‌های فرهاد مجیدی به اتفاقات رخ‌داده حول باشگاه استقلال را احساسی تلقی کرده و عده‌ای می‌گویند او تاب ناکامی تیمش را از یک سو و مسئولیت‌پذیری در قبال شکست را از سوی دیگر ندارد و به همین دلیل است که به بهانه‌های مختلف رو می‌آورد تا ناکامی احتمالی را توجیه کند.

مجیدی
html>

فرهاد مجیدی سرمربی استقلال، روزهای پرالتهابی را در فوتبال ایران سپری می‌کند. او که بعد از مدت‌ها توانسته استقلال را در آستانه قهرمانی در لیگ برتر قرار دهد، خواسته یا ناخواسته وارد فضایی شده که ممکن است تمرکزش را در مسیر قهرمانی از دست بدهد. بسیاری، واکنش‌های فرهاد مجیدی به اتفاقات رخ‌داده حول باشگاه استقلال را احساسی تلقی کرده و عده‌ای می‌گویند او تاب ناکامی تیمش را از یک سو و مسئولیت‌پذیری در قبال شکست را از سوی دیگر ندارد و به همین دلیل است که به بهانه‌های مختلف رو می‌آورد تا ناکامی احتمالی را توجیه کند. با ‌وجود ‌این، صحبت‌هایی که فرهاد مجیدی بعضا در کنفرانس‌های خبری بعد از بازی یا در صفحه اینستاگرامش مطرح می‌کند، چنان تندوتیز است که می‌تواند سرفصلی بر یک جنجال نو باشد. سرمربی استقلال که این روزها با مطرح‌کردن واژه «شتیل‌بگیر» دوباره به حاشیه رفته، پیش‌تر نامش دست‌کم در دو مورد جنجالی دیگر مطرح شده است. هرچند هیچ‌کدام از پرونده‌های مذکور تا به حال نتیجه مشخصی نداشته، ولی این سؤال مطرح می‌شود که فرهاد مجیدی دنبال چه چیزی است؟

‌داور شتیل‌بگیر!

استقلال در جام حذفی و در مرحله یک‌چهارم نهایی با قبول شکست برابر نساجی، از گردونه بازی‌ها کنار رفت. فرهاد مجیدی در کنفرانس خبری بعد از این بازی به داور این دیدار انتقاد کرد و گفت گل آرمان رمضانی، مهاجم تیمش، درست بوده و داور به اشتباه آن را مردود اعلام کرده است. او سناریو را این‌طور چید که داوران قصد زمین‌زدن تیمش را دارند. «از کمیته داوران خواهش می‌کنم که لیستی به ما بدهند؛ چون ما از هفته پیش تمرینات ویژه‌ای را انجام دادیم و پلن‌های زیادی را برای بازی‌های ۱۰‌نفره، ۹‌نفره و حتی هشت‌نفره در نظر گرفته‌ایم، ولی دیگر پیش‌بینی نمی‌کردیم که بازیکن‌مان گل سالم بزند و داور گل را نگیرد. الان هم کارشناسانی که با فدراسیون فوتبال کار می‌کنند، همه می‌گویند تصمیم داور درست بوده و بقیه می‌گویند نبود. جالب است داوری که وقتی من دهه ۸۰ فوتبال بازی می‌کردم، شتیل گرفته بود و محرومش کرده بودند، الان ارتقای مقام پیدا کرده و به تلویزیون می‌آید. نمی‌دانم او با چه رویی به تلویزیون می‌آید و نظر کارشناسی می‌دهد». فرهاد مجیدی اگرچه اسمی از کارشناس مدنظر نمی‌برد، ولی مشخصا مخاطب صحبت‌های او علی خسروی، داور قدیمی فوتبال ایران است. این موضوع پایه‌گذار جنجال جدیدی شده است. خسروی گفته «جواب آدم‌های بی‌سواد را نمی‌دهد»، ولی هم‌زمان در اینستاگرامش واکنش‌های داوران دیگر به صحبت‌های مجیدی را که چندان دوستانه نیست، بازنشر می‌کند. در استوری‌هایی که به‌تازگی خسروی بازنشر کرده، اتهامات عجیبی به فرهاد مجیدی نسبت داده شده است؛ مهم‌ترین آنها شایعه دوپینگی‌بودن سرمربی استقلال در زمان بازی‌کردن است. حالا هر دو طرف گفته‌اند پیگیری می‌کنند؛ خسروی و یارانش برای متهم به «شتیل‌گرفتن» و فرهاد مجیدی و باشگاه استقلال برای تهمت‌هایی که به سرمربی آبی‌های تهرانی زده شده است. اینکه آیا پیگیری‌ها این بار نتیجه خواهد داشت یا مثل موارد قبلی به دست فراموشی سپرده شود، کلید اصلی داستان است؛ چون پیش‌تر، فرهاد مجیدی در دو مورد، موضوعاتی جنجالی را مطرح کرده، اما با وجود گذر زمان زیاد، هیچ راستی‌آزمایی‌ای صورت نگرفت.

ویلای امیردشت

پیش از ماجرای «داور شتیل‌بگیر»، فرهاد مجیدی اتهامات تند دیگری را درباره یکی از داوران کنونی یعنی مهدی سیدعلی به کار برده بود. سیدعلی همان داوری است که دربی اخیر را سوت زد و این بار یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس، تصمیماتش را زیر سؤال برد. با این حال، تیر 99 بود که فرهاد مجیدی بعد از شکست تیمش برابر فولاد، اتهامات تندوتیزی را خطاب به داور مسابقه به زبان آورد. او ابتدا گفته بود «ویلای شمال ندارد که بخواهد به داور مسابقه دهد» و بعد در اینستاگرام، منظورش را بسیار شفاف‌تر توضیح داد؛ مجیدی نوشت: «ویلای امیردشت...! کار در شهرداری به کمک فامیل...! عضو رایگان مدرسه فوتبال...! معرف ویزای اسپانیا...! شام و ناهار در رستوران تهرانسر...! تک‌وتنها هستم اما هرگز مقابل بی‌عدالتی سکوت نمی‌کنم. مردم خیلی زود متوجه حقیقت خواهند شد».

برخلاف ادعاهای مربوط به فرهاد مجیدی که گفته بود تنهاست، ولی سکوت نمی‌کند و به‌زودی حقایق مشخص خواهد شد، با وجود گذشت چند سال از آن اتفاق هرگز مورد کوچکی از آن اتهامات گسترده روشن نشد! فرهاد مجیدی نه سند و مدرکی مبنی بر ویلای امیردشت و ویزای اسپانیا رو کرد و نه اینکه فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخ روشنی به اتفاقات رخ‌داده نشان داد. در واقع هرگز مشخص نشد آیا کمیته اخلاق به اتهامات سنگین مجیدی ورود کرده یا خیر. البته با توجه به اینکه هیچ‌یک از طرفین با محرومیت مواجه نشدند، به نظر می‌رسد مثل بسیاری از پرونده‌های دیگر، این اتهامات هم مشمول گذر زمان شد و خاک خورد.

داستان مبهم ارز دولتی

یکی، دو ماه بعد از آن صحبت‌های آتشین، آبان 99 بود که این بار نام سرمربی استقلال در پرونده‌ای غیرفوتبالی مطرح شد و جنجال تازه‌ای گریبان فرهاد مجیدی را گرفت. موضوع مربوط به توییتی از احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو هیئت‌رئیسه وقت مجلس شورای اسلامی بود که نوشته بود: «فرهاد مجیدی، فوتبالیست معروف 9 بار در لیست تخصیص ارز دولتی بوده است». این توییت جنجالی با واکنش تند فرهاد مجیدی روبه‌رو شد. او آن زمان در اینستاگرام چنین ادعایی را رد کرد و نوشت: «هیچ‌وقت در ایران شرکت و فعالیت بازرگانی نداشته‌ام و تا به حال حتی یک بار هم ارز دولتی نگرفته‌ام. علیه این فرد که متأسفانه نماینده مجلس هم هست اعاده حیثیت و شکایت خواهم کرد». اندکی بعد اما احمد امیرآبادی‌فراهانی جزئیات بیشتری درباره فرهاد مجیدی و داستان ارز دولتی مطرح و در گفت‌وگویی رسمی، به صحبت‌های فرهاد مجیدی واکنش نشان داد. او گفت: «حدود یک ماه پیش یکی از واردکنندگان غله کشور به من گزارش داد که برخی از فوتبالیست‌ها در وزارت صنعت رفت‌وآمد دارند و در حال گرفتن ارز برای شرکت‌هایی هستند که به نام خودشان نیست. این فرد ادعا کرد که بنده با یکی از افراد (فرهاد مجیدی) درگیر شده‌ام و به او اعتراض کرده‌ام که شما اینجا چه می‌کنید؟ مگر حرفه‌تان فوتبال نیست؟».

نماینده وقت قم در مجلس در ادامه به موضوع مهم‌تری اشاره کرد و گفت: «به دنبال این جریان من به وزارت صنعت نامه نوشتم و خواستم این موضوع را بررسی کند. نامه بنده به تاریخ دوم مهر امسال بود که پاسخ آن نیز در ۱۹ آبان برای من آمد که قید شده بود فرهاد مجیدی به دفتر خدمات بازرگانی مراجعه کرده و درخواست او در کارگروه تخصیص ارز دولتی مورد تأیید قرار گرفته و نهایتا ۹ ثبت سفارش به نام شرکت‌هایی که البته مالک‌شان آقای مجیدی نیست، صورت گرفته است. البته امکان دارد ایشان عضو هیئت‌مدیره یا صاحب شرکتی نباشد، اما دوربین‌های وزارتخانه حضور او را ثبت کرده و مسئولانی که با او برای دریافت ارز در ارتباط بودند نیز حاضر هستند. برخی از واردکنندگان نهاده‌های دامی کشور نیز مجیدی را در وزارتخانه رصد کردند».

اتفاق درخور درباره این پرونده اینکه امیرآبادی‌فراهانی گفت تماس‌هایی داشته تا بی‌خیال پرونده فرهاد مجیدی شود: «شخصی که درخواست تقاضای تحویل ارز دولتی را از آقای مجیدی دریافت کرده با بنده تماس گرفت و درخواست کرد که کوتاه بیایم و مشکل حل شود. البته یکی از نمایندگان پیشین مجلس نیز به بنده زنگ زد و گفت که آقای مجیدی درخواست دارد تا با من ملاقات کند و گفت که اسناد را به ایشان نشان دهید؛ چراکه مدعی است ارز دولتی نگرفته. بهتر است هر کسی به شغل و فعالیتی که دارد بپردازد. بنده نمی‌گویم او ارز را تحویل گرفته، اما به نام ایشان برای ۹ شرکت ثبت تقاضای ارز دولتی صورت گرفته است».

حالا موضوع اینجاست که چرا مواردی که فرهاد مجیدی مطرح کرده به سرانجام نرسیده و رسیدگی به آنها صورت نگرفته است. او اگر همان‌طور که خودش گفته باشد، برای ایستادگی مقابل بی‌عدالتی و روشنگری تلاش کرده باشد باید سرانجام پرونده‌هایی که ادعا کرده یا در مورد پرونده‌ای که نامش مطرح شده، بازرسی دقیق‌تری صورت بگیرد. فرهاد مجیدی در هر دو نوبت قبلی گفته به‌زودی حقایق روشن خواهند شد. او وعده شکایت از نماینده وقت مجلس شورای اسلامی را هم داده است، ولی جالب اینکه تا به حال هیچ خروجی دیگری مطرح نشده است. اینجاست که این پرسش مطرح می‌شود که آیا فرهاد مجیدی با سند و مدرکی متهم می‌کند یا متهم می‌شود؟ اگر چنین است که برای تنویر افکار عمومی هم که شده بهتر است وضعیت سه موردی که سرمربی استقلال در آن نقش داشته مشخص شود؛ از ویلای امیردشت و ارز دولتی گرفته تا داستان داور شتیل‌بگیر.\

شرق

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها