رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584411

مراقبت از سالمند پس از عمل جراحی

ساعت24-افزایش سن، ناتوانی در انجام امور شخصی و امکان ابتلا به بیماری‌ را افزایش می‌دهد. گاهی راه درمان بعضی از این بیمای‌ها انجام عمل جراحی است. همه افراد پس از انجام عمل‌های جراحی متفاوت، باید دوران نقاهت را بگذرانند.

html>

افزایش سن، ناتوانی در انجام امور شخصی و امکان ابتلا به بیماری‌ را افزایش می‌دهد. گاهی راه درمان بعضی از این بیمای‌ها انجام عمل جراحی است. همه افراد پس از انجام عمل‌های جراحی متفاوت، باید دوران نقاهت را بگذرانند. معمولا در این مدت پزشک معالج، دستورات مراقبتی زیادی را به بیمار و خانواده او می‌دهد. در سالمندان دوران نقاهت سخت‌تر و دستورات مراقبتی و داروی بیش‌تری تجویز خواهد شد. گاهی خانواده‌ها دانش یا زمان کافی برای این مراقبت‌ها را ندارند؛ که در چنین شرایطی یک پرستار حرفه‌ای و کاربلد، می‌تواند با به عهده گرفتن، مراقبت از سالمند پس از عمل جراحی، به او و خانواده‌اش در گذراندن دوران نقاهت بیمار کمک کند. پلتفرم آسانیسم آماده خدمت‌رسانی و مراقبت از عزیزان شما در حین بیماری و بعد از انجام هرگونه عمل جراحی است.

مراقبت از سالمند بعد از عمل جراحی

وظایف پرستار پس از عمل جراحی سالمند

سالمند پس از مرخص شدن از بیمارستان، برای انجام کارهایی مثل مصرف دارو، جابجایی، انجام کارهای شخصی و... به کمک فرد دیگری احتیاج خواهد داشت. استخدام پرستار سالمند، به دلیل توانایی‌های پرستار، آگاهی و دانش او در مراقبت از بیمار پس از جراحی و... می‌تواند برای بازگرداندن سلامتی سالمند مفید باشد. در ادامه به برخی از وظایف پرستار برای مراقبت از سالمند پس از عمل جراحی می‌پردازیم:

مدیریت داروها

اولین و مهم‌ترین ترین وظایف مراقب سالمند، تهیه داروها و یاد آوری زمان مصرف آن‌ها به سالمند است. پزشک داروهای زیادی، برای درمان بیمار، تجویز می‌کند؛ که باید به صورت دقیق و منظم مصرف شوند. این دارو ها به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند.

  • داروهای مسکن

معمولا بیمار در ناحیه جراحی شده احساس درد دارد. پزشک برای قطع درد تا زمان بهبودی، مصرف داروهای مسکن را تجویز می‌کند. پرستار باید در نظر داشته باشد که سالمند به دلیل ضعف جسمانی توانایی تحمل درد را ندارد و باید طبق تجویز پزشک، در زمان مقرر، مسکن مصرف کند.

  • آنتی بیوتیک ها

ناحیه جراحی شده در بدن بیمار، مستعد عفونت است به همین دلیل پزشک آنتی بیوتیک‌هایی را برای بیمار تجویز می‌کند. میزان آنتی بیوتیک پس از گذشت زمان مشخص در خون کم می‌شود؛ به همین علت، مصرف به موقع و مجدد آن‌ها دارای اهمیت است. پرستار وظیفه دارد؛ آنتی بیوتیک‌های تجویز شده را تهیه و در زمان مقرر به سالمند بخوراند.

مراقبت از زخم ناشی از جراحی

در عمل جراحی سالمند، با توجه به نوع جراحی، قسمتی از بدن بریده شده که پس از اتمام کار و انجام عمل، بخیه می‌شود. اما این قسمت پس از انجام جراحی نیز برای بازگشت به حالت اولیه و از بین رفتن زخم نیاز به مراقبت دارد. معمولا پزشک تعیین می‌کند که این محل تا چه زمانی آب نخورد، شست و شو داده نشود یا تعویض پانسمان صورت نگیرد. تا آن زمان بیمار مجاز به زدن آب و یا شست و شو نیست؛ زیرا منجر به مشکلاتی می‌شود. .همچنین بهتر است اولین تعویض پانسمان توسط پرستار کاربلد و با تجربه انجام شود تا از وقوع مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

کمک در انجام کارهای شخصی

معمولا بیمار پس از انجام عمل جراحی، هنگام جابجایی یا انجام امور شخصی، مقداری درد در ناحیه جراحی شده حس می‌کند. پرستار برای مراقبت از سالمند پس از عمل جراحی باید به او در انجام این امور کمک کند. همچنین هنگام راه رفتن و جابجا شدن از او حمایت کند تا زمین نخورد.

مراقبت از سالمند بیمار

انجام اقدامات پیشگیرانه از زخم بستر

پس از انجام جراحی، سالمند به برای استراحت و به دلیل ناتوانی در حرکت و جابجایی، زمان زیادی در بستر قرار می‌گیرد. پرستار وظیفه دارد که با اقدامات پیشگیرانه از مبتلا شدن سالمند به زخم بستر جلوگیری کند. این مراقبت‌ها شامل:

  • استفاده از بالش حمایت کننده در نواحی آسیب‌پذیر بدن
  • جابجایی و تغییر وضعیت هر 2 ساعت 1 بار
  • خشک کردن مناطق مرطوب
  • تمیز کردن پوست
  • جلوگیری از کشیده شدن پوست روی بستر و...

سایر وظایف پرستار سالمند پس از عمل جراحی شامل:

  • تنظیم برنامه غذایی مناسب
  • پیگیری برنامه غذایی و مصرف غذا
  • بررسی عدم نشانه‌های خطرناک و اطلاع به پزشک در صورت بروز
  • تعیین زمان مراجعه و ملاقات با پزشک

مراقبت‌های رفتاری پس از عمل جراحی سالمند

همه ما می‌دانیم، بیماری و مشکلات ناشی از آن تاثیر بدی در روحیه بیمار دارد. از طرفی او پس از انجام عمل جراحی مجبور است؛ ساعات زیادی را استراحت کند و امکان معاشرت و گفت و گو را ندارد. این شرایط ممکن است در سالمند موجب بروز احساس تنهایی و ناخوشایند شود. هم صحبتی با اعضای خانواده یا پرستار خوش اخلاق درباره موضوعات مختلف، یا حتی بیماری می‌تواند به او احساس خوبی بدهد. همچنین خانواده بیمار باید به او پس از دوره درمان، به معاشرت و شرکت در دورهمی‌ها کمک کنند.

نشانه‌های عفونت زخم پس از عمل جراحی سالمند

عفونت پس از عمل جراحی یکی از اتفاقات ناخوشایندی است که به دلیل عدم مراقبت از زخم ممکن است اتفاق بیوفتد و زمان درمان را افزایش دهد. ابزار جراحی آلوده، آلودگی دست پرستار یا پزشک حین تعویض پانسمان، میکروب‌های موجود در هوا، روی پوست یا داخل بدن نیز از دلایل عفونت زخم جراحی هستند. ترشحات زرد، سبز یا بزرگ شدن زخم از نشانه‌های ابتلا به عفونت هستند و باید سریعا به پزشک گزارش شوند.

نشانه‌های عفونت بدن پس از عمل جراحی سالمند

علاوه بر عفونت زخم امکان عفونت بدن نیز وجود دارد که علائم آن را به اختصار بررسی می‌کنیم.

  • سرفه‌های غیر عادی (همراه مخاط خونی، سبز یا زرد رنگ)
  • تورم پا
  • درد پا
  • تنفس سخت و درد قفسه سینه
  • تب و لرز
  • علائم عفونت در محل جراحی
  • دردی که با دارو تسکین نمی‌یابد

چند نکته پس از عمل جراحی

  • در صورت نیاز، قبل از ترخیص سالمند، برای او خانه، تخت و... را آماده کنید. همچنین ممکن است نیاز به تهیه توالت سیار، صندلی حمام، کپسول اکسیژن، ویلچر و... داشته باشید.
  • مراقب بیمار باید به صورت مداوم در کنار بیمار حاضر باشد تا اگر به چیزی احتیاج داشت فورا در اختیار او قرار دهد یا اگر دچار مشکل یا نشانه‌های خظرناکی شد سریعا بتواند به او کمک کند.
  • مسیر رفت و آمد او به سرویس بهداشتی را خلوت نگه‌دارید و درشب برای رفت و آمد و مشخص بودن مسیر چراغ‌ها را روشن کنید.
  • اگر زمانی که مجاز به رساندن آب به زخم نیست؛ به حمام می‌رود حتما روی زخم را با کیسه نایلونی بپوشانید.
  • اگر بیمار نیاز یه انجام فیزیوتراپی دارد سعی کنید در زمان مقرر شده آن را انجام دهید.

مراقبت از سالمند پس از جراحی

مراقبت‌های پس از عمل جراحی سالمند در کرج و تهران

در شهر های بزرگ که اغلب اعضای خانواده شاغل هستند، توانایی مراقبت از سالمند پس از انجام عمل جراحی را ندارند. پلتفرم خدمات پزشکی و پرستاری آسانیسم برای حل این مشکل، سرویس پرستار سالمند در کرج و نگهداری از سالمند در تهران را راه اندازی کرده است. عزیزان ساکن تهران و ساکن کرج، در زمان بیماری و نقاهت پس از جراحی می‌توانند مراقبت از عزیزان خودرا به کادر مجرب آسانیسم بسپرند.

پرستاران مجرب را از آسانیسم بخواهید

درمان به وسیله عمل جراحی، مشکلات زیادی برای بیمار و خانواده او به‌وجود می‌آورد. برای درمان بهتر نیاز به مراقبت مداوم و بسته به نوع جراحی، مراقبت می‌تواند زمان طولانی طول بکشد. بعضی از خانواده‌ها که احساس می‌کنند دانش کافی برای مراقبت‌های پس از جراحی یا زمان کافی برای مراقبت از عزیزانشان را ندارند. پیشنهاد ما به این خانواده‌ها استفاده از پلتفرم خدمات پرستاری آسانیسم است. برای ثبت سفارش و دریافت خدمات کافی است با شماره 02191304433 تماس حاصل فرمایید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها