رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591205

ماجرای واردات خودرو به کجا رسید؟

ساعت24-دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت آیین‌نامه واردات خودرو توضیحاتی را ارائه کردند.

html>

به گزارش فارس، موضوع واردات خودرو به کشور از مسائلی بود که در ماه‌های گذشته بحث آن در مجلس، دولت و محافل عمومی داغ بود تا اینکه بالاخره تیرماه سال جاری سخنگوی دولت و وزیر صمت، رسما خبر آزادسازی واردات خودرو را اعلام کردند و قرار شد آیین نامه آن تدوین شود که البته از آن زمان تا امروز خبری از نهایی شدن آئین نامه نیست.

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت گفته بود این آئین نامه تا خرداد ماه 1401 باید در دولت تصویب می‌شود و پس از طی ۲ الی ۳ ماه بعد از تصویب، واردات خودرو به کشور انجام شود.

در همین رابطه منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت نیز 21 تیر ماه طی گفت‌وگویی عنوان کرد: اجرایی شدن این آیین‌نامه منوط به مصوبه هیات دولت است ضمن اینکه بر اساس برنامه ریزی انجام شده، تا شهریور ۱۴۰۱ واردات خودرو انجام می‌شود.

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در این باره گفته بود: ابلاغ آئین نامه واردات خودرو در اختیار دولت است و هیچ منع قانونی ندارد؛ باید آئین نامه مربوطه در دولت تصویب و ابلاغ شود.

با توجه به مسائل مطرح شده با دو تن از نمایندگان مجلس درباره این موضوع گفت‌وگو کردیم که در ادامه آمده است:

* آیین‌نامه واردات خودرو به مجلس نیامده است

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در رابطه با آخرین وضعیت آیین‌نامه واردات خودرو اظهار داشت: ما در کمیسیون صنایع مجلس در رابطه با آیین‌نامه واردات خودرو جلسه‌ای برگزار کردیم که برخی از مسئولین دولتی هم در این جلسه حضور داشتند و قرار شد دولت این آیین‌نامه را به صورت مکتوب به مجلس ارائه کند تا مجلس آن را ارزیابی کند اما هنوز این آیین نامه به مجلس نیامده است.

وی درباره چرایی عدم نهایی شدن این آیین‌نامه توسط دولت توضیح داد: مسئولین مربوطه گفته‌اند که در حال طی کردن مراحل نهایی تصویب این آیین‌نامه هستیم؛ اما مشخص نیست که این تاخیر با چه توجیهی صورت می‌گیرد. دولت باید هر چه سریعتر آن را به مجلس ارائه کند تا مجلس آن را با قانون تطبیق دهد تا مشکلی نداشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مجلس به دنبال این است تا این آیین‌نامه با قانون مغایر نباشد، تاکید کرد: اگر آیین‌نامه واردات خودرو با قانون مغایرت داشته باشد، مجلس در این رابطه ورود جدی خواهد داشت.

* آیا خودروهای خارجی تا پاییز به ایران می‌رسند؟

سلیمی ادامه داد: توقع ما از دولت این است که سریعتر این آیین‌نامه را تصویب و به مجلس ارسال کند؛ تا این آیین نامه بیاید و مورد تائید مجلس قرار بگیرد و بعد ابلاغ و ثبت سفارش شود 3 الی 4 ماه زمان می‌برد تا خودروهای خارجی وارد کشور شوند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه برخی از خودروهای داخلی که نسبت به سایر خودروها ارزان‌تر هستند پلاک نمی‌شوند، خانواده‌های کم‌توان در تهیه خودرو با مشکل مواجه شده‌اند؛ این موضوع یک مقدار مجلس را نگران کرده است که خانواده‌های کم‌برخوردار چگونه می‌توانند صاحب خودرو شوند؟

* مخالفت نمایندگان مجلس با برخی از مفاد آیین‌نامه واردات خودرو

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: بعد از جلسه‌ای که با مسئولین دولتی داشتیم، برخی از موارد مندرج در آیین‌نامه به صورت شفاهی به سمع و نظر نمایندگان رسیدو نمایندگان ایرادات جدی به برخی از بندهای این آیین‌نامه داشتند که مسئولان قول دادند مکتوب آن را به مجلس ارائه کنند.

سلیمی عنوان کرد: هفته آینده پیگیری خواهیم کرد که دولت این آیین‌نامه را به صورت مکتوب به مجلس ارائه کند تا نمایندگان نظرات خودشان را اعلام کنند.

وی در رابطه با وعده دولت مبنی بر آغاز واردات خودرو از شهریور ماه گفت: من نمی‌دانم چرا دولت این وعده را داده است، پس از تصویب آیین‌نامه و همچنین ابلاغ و ثبت سفارش، جهت واردات خودرو به کشور 3 ماه زمان نیاز است.

* صنعت خودرو چگونه نجات پیدا می‌کند؟

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر واردات خودرو و ساماندهی به صنعت خودروی کشور اظهار داشت: موضوع واردات خودرو موضوع بسیار حائز اهمیتی است که جامعه انتظار دارد دولت واردات خودرو را بر اساس وعده‌هایی که داده شده عملیاتی کند.

وی افزود: صنعت خودروی ما به مرحله ای رسیده است که یکی از راه‌های عبور از شرایط فعلی، صدور مجوز واردات خودرو است و این مسیر ناگزیری است که ان‌شاءالله عملیاتی می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد برخی اظهارنظرات مبنی بر اینکه در این آیین‌نامه بیشتر منافع واردکنندگان در نظر گرفته شده تا مصرف کنندگان گفت: من این آیین‌نامه را ندیده‌ام اما نباید فقط منافع خودروسازان و واردکنندگان در نظر گرفته شود.

میرتاج الدینی ادامه داد: اگر صنعت خودرو هم از دست دولت خارج و به بخش خصوصی واگذار شود طبیعتاً یک فضای رقابتی ایجاد خواهد شد و در نتیجه صنعت خودرو هم نجات پیدا می‌کند.

* واردات خودرو از چه جهت حائز اهمیت است؟

گفتنی است گزارش‌های میدانی موجود بیانگر این است که تعیین تکلیف مصوبه واردات خودرو به شدت بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده است تا جایی که بازار خرید و فروش خودرو در چند ماه گذشته در کما به سر می‌برد.

بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند عملیاتی شدن واردات خودرو از این جهت حائز اهمیت است که از یک سو باعث کاهش قیمت‌های محصولات داخلی می‌شود و از طرفی ضمن ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودرو سازی کشور، موجب افزایش کیفیت خودروهای داخلی نیز می شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها