رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 594453

پکن و مسکو و حراج نفت ایران

ساعت 24 - مسکو به رهبری ولادیمیر پوتین جنگی بزرگ را بر اوکراینی ها تحمیل کرده است و در باتلاق جنگ گیرافتاده و برای تامین هزینه های جنگ نفت خود را که از سوی اروپا تحریم شده زیر قیمت به چین می فروشد. آنها بازار ایران را در چین گرفته بودند اما ایران رودست زدو هربشکه نفت را 11 دلار کمتر از روسیه به چین می فروشد. به این ترتیب دو کشوری که با ایران قراردادهای راهبردی دارند در اتحادی ناخواسته نفت ایران را حراج کرده اند.

شیتین
html>

آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها از اوج‌گیری صادرات نفت و کاهش حجم ذخایر نفت بی‌مشتری جمهوری اسلامی برای سومین ماه متوالی خبر می‌دهند. منابع تجاری و صنعتی گزارش داده اند ایران برای ماه اوت بیش از سه برابر روسیه برای فروش نفت به پالایشگاه‌های چینی تخفیف ارائه کرده است: ایران نفت تحویلی برای اوت را ۱۱ دلار زیر قیمت نفت شاخص برنت ارائه کرده که هشت دلار کمتر از قیمت پیشنهادی روسیه به چینی‌ها است.بدین ترتیب روسیه در حالی که نفت اورال خود را سه دلار زیر قیمت نفت برنت پیشنهاد کرده، ایران بیش از سه برابر این مبلغ را به چینی‌ها تخفیف می‌دهد.

شرکت تحلیل امور کشتیرانی «وُرتکسا» نیز روز دوشنبه با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران در سه ماه گذشته گزارش داد که ذخایر دریایی نفت ایران به ۹۵ میلیون بشکه رسیده که کمترین میزان طی سال‌های گذشته است.روسیه بعد از تهاجم به اوکراین و روبه‌رو شدن با تحریم‌های غرب، آغاز به ارائه تخفیف‌های چشمگیر به چین و هند برای جبران افت صادرات به اروپا کرد.در حالی که آمارهای جدید اوپک نشان می‌دهد که تولید نفت ایران در ماه‌های گذشته رشدی نداشته، گزارش‌ها حاکی است ایران در سه ماه گذشته با ارائه تخفیف‌هایی بالاتر از روسیه به چین، حجم قابل توجهی از ذخایر نفت بی‌مشتری انبار شده خود در تاسیسات خشکی و تانکرهای لنگر انداخته در خلیج فارس و آب‌های آسیایی را به فروش رسانده و حجم صادرات خود را به شدت افزایش داده است.

یک مقام رسمی شرکت اطلاعات داده، کپلر، که نخواست نامش منتشر شود به رادیوفردا گفت: ذخایر نفت بی‌مشتری ایران در تاسیسات خشکی با افتی شش میلیون بشکه‌ای به ۵۰ میلیون بشکه رسیده و ذخایر نفت روی آب ایران نیز از ۱۰۷ میلیون بشکه به ۹۳ میلیون بشکه کاهش یافته است.وی گفت متوسط صادرات روزانه نفت ایران در سه ماه گذشته (ژوئن-‌اوت) به ۹۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.اخیرا خبرگزاری رویترز گزارش داد که ایران در ماه‌های ژوئن و ژوئیه صادرات نفت خود را با ارائه تخفیف‌هایی بیشتر از آن چه روسیه به چین ارائه می‌کند، افزایش داده و انتظار می‌رود میزان صادراتش در ماه اوت رشد بیشتری داشته باشد.همزمان آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد از ماه مارس تا ژوئن (بهار ۱۴۰۱) صادرات نفت ونزوئلا و ایران به چین افت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

برای نمونه ورتکسا می‌گوید صادرات نفت ایران از بالای یک میلیون بشکه در روز طی ماه ژانویه سال جاری به حدود ۷۰۰ هزار بشکه در ماه مه سقوط کرده بود، اما دوباره طی سه ماه گذشته رشد کرده است.در همین حال اوپک در گزارش ماهانه خود که روز سه‌شنبه، ۲۲ شهریورماه، منتشر کرد، می‌گوید به رغم افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت اعضای این سازمان در ماه اوت نسبت به ماه ژوئیه، تولید نفت ایران رشدی نداشته است، موضوعی که نشان می‌دهد ایران برای افزایش صادرات از ذخایر انبار شده نفت خود استفاده کرده است.تولید روزانه نفت ایران نیز ۳.۸ میلیون بشکه بود و غیر از آن روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نیز تولید میعانات گازی (نوعی نفت خام فوق سبک که از میادین گازی تولید می‌شود) داشت.اوپک می‌گوید ایران در ماه گذشته روزانه دو میلیون و ۵۷۲ هزار بشکه تولید داشته است. تولید کل نفت اعضای اوپک نیز به ۲۹ میلیون و ۶۵۱ هزار بشکه رسیده که بالاترین رقم از زمان همه‌گیری کرونا است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها