رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 607292

ماشین های خودران تا کجا پیشرفت کرده‌اند؟

شاید تصور اینکه روزی کودکان امروزی از گرفتن گواهینامه رانندگی معاف شوند برای بسیاری از ما سخت باشد؛ اما آن روز اصلا دور نیست. تا همین جای کار هم ماشین‌های خودران با پیشرفت‌های سریع خود لذت نشستن پشت فرمان و نوشیدن چای را برای هر فردی امکان‌پذیر کرده‌اند.

img alt="ماشین های خودران تا کجا پیشرفت کرده‌اند؟" height="270" src="https://media.saat24.news/d/2023/03/25/0/474590.png?ts=1679736766062" width="624">

بسیاری از ماشین‌های خودران در حال حاضر و به صورت محدود توسط برخی از افراد نیز استفاده می‌شود. اما سوال این است که ماشین‌های خودران تا چه حد پیشرفت کرده‌اند؟ چقدر می‌توان به این ماشین‌ها اعتماد کرد؟ آیا این ماشین‌ها ایمنی کامل را دارند؟ قرار است این ماشین‌ها تا کجا پیشرفت کنند؟ اگر به اخبار فناوری علاقه دارید و پاسخ این سوالات برایتان مهم است این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

ماشین خودران چیست؟

منظور از ماشین خودران ماشینی است که با توجه به سیستم تعریف شده و مکانیسم‌های درنظر گرفته شده برای آن، بدون دخالت انسان حرکت می‌کند. یعنی شما تنها کاری که باید انجام دهید تعیین مبدا و مقصد است. بقیه کار با ماشین خودکار است. ماشین‌های خودران معمولا از حسگرها، هوش مصنوعی و نرم‌افزارها برای کنترل، هدایت و پیش بردن ماشین استفاده می‌کنند. از جمله شرکت‌های بزرگی که اقدام به تولید ماشین‌های خودران کرده است، می‌توان به شرکت تسلا اشاره کرد. تسلا یکی از شرکت‌های بزرگ خودروساز برقی در آمریکا است.

ماشین‌های خودران در چه مرحله‌ای هستند؟

در حال حاضر ماشین‌های خودران تا مرحله به‌کارگیری هوش مصنوعی پیش رفته‌اند. واقع، خودروهایی که خودشان رانندگی می‌کنند، امروز در خیابان‌های شهرهای بزرگ آمریکا حرکت می‌کنند، البته با یک راننده واقعی در داخل آن. این راننده برای آن است که در مواقع ضروری و یا به خطر افتادن ایمنی بتواند اقدامات لازم را انجام دهد. این به آن معناست که ماشین‌های خودران هنوز با مشکلاتی مواجه هستند و به مرحله نهایی خود نرسیده‌اند. با این حال، در حالی که چالش‌ها به خوبی شناخته شده‌اند و مشکلاتی وجود دارد اما واقعیت این است که ماشین‌های خودران پیشرفت خوبی داشته‌اند. این ماشین‌ها در حال حاضر از امکانات خوبی مانند سیستم کمک راننده برخوردار هستند.

ماشین های خودران تا کجا پیشرفت کرده‌اند؟

سیستم کمک راننده پیشرفته (ADAS)

یکی از سیستم‌هایی که ماشین‌های خودران به کار گرفته‌اند، سیستم کمک راننده پیشرفته یا (ADAS) است. این سیستم برای حذف مولفه خطای انسانی هنگام کار با وسایل نقلیه مختلف طراحی شده است. سیستم‌های ADAS از فناوری‌های پیشرفته برای کمک به راننده در حین رانندگی و در نتیجه بهبود عملکرد رانندگان استفاده می‌کنند. در واقع استفاده از این سیستم در حال حاضر مرحله‌ای است که ماشین‌های خودران در آن متوقف شده‌اند. این مرحله یا سطح، سطح 2 استقلال یا خودرانی کامل در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی شش سطح برای ماشین‌های خودران تعریف شده است. این سطح‌ها از سطح صفر یعنی بدون اتوماسیون شروع می‌شود و تا سطح 5 که اتوماسیون کامل است، پیش می‌رود.

سطح 2 به این معنی است که ماشین بدون راننده حرکت می‌کند؛ اما راننده همچنان باید درگیر رانندگی باشد. در این مرحله ماشین به دوربین‌های متعدد با زاویه دید 360 درجه مجهز شده است. این یعنی آنکه ماشین قابلیت تسلط بر نقاط کور را نیز دارد. البته در مراحل ابتدایی این سطح، عدم تسلط به نقاط کور باعث چندین تصادف شد که در نهایت توجه سازندگان ماشین را به این موضوع جلب کرد. در حال حاضر تسلط ماشین‌های خودران به نقاط کور تا حدی است که گفته می‌شود ممکن است حتی راننده انسانی نیز نتواند آن‌ها را تشخیص دهد.

جهش به سطح 3، می‌تواند درگیری و دامنه دخالت راننده را تا حدی کمتر کند. در این مرحله مداخله راننده وجود دارد؛ اما به درخواست سیستم. یعنی ممکن است در حین رانندگی، سیستم از راننده بخواهد برخی از اقدامات لازم را انجام دهد. ظاهرا جهش به سطح 3 قرار است در سرعت‌های پایین فعال شود و راننده نیز در ترافیک‌ها تا حدودی نقش داشته باشد و به اصطلاح دست به فرمان باشد. این کار برای پیشگیری از مشکلات خاص و احتمالی است. در صورتی که مرحله آزمایشی این سطح خوب پیش برود، مرحله 3 نیز تکمیل خواهد شد.

در سطح 4 راننده می‌تواند دست خود را از روی فرمان بردارد و با خیال راحت پشت فرمان مطالعه کند، قهوه بنوشد و حتی بخوابد. با این حال در این مرحله نیز ممکن است در مواقع ضروری به راننده نیاز باشد.

مرحله 5 که مرحله آخر ماشین‌های خودران است مرحله خداحافظی با راننده است. یعنی ماشین، کاملا خودران است و تحت هیچ شرایطی نیازی به دخالت راننده نیست.

آیا ماشین‌های خودران کاملا مطمئن هستند؟

علیرغم پیشرفت‌هایی که در زمینه ماشین‌های خودران صورت گرفته است؛ اما بدبینی‌هایی وجود دارد. این بدبینی‌ها تا جایی است که برخی حتی ادعا کرده‌اند شاید پروژه ماشین‌های خودران هیچگاه عملی نشود. از جمله آنکه نگرانی‌هایی در مورد شرایط غیرعادی وجود دارد که ممکن است خودرو قبلاً با آن‌ها مواجه نشده باشد. افرادی که با این نگرانی‌ها مواجه هستند معتقدند برخورد با شرایط غیرعادی می‌تواند ایمنی ماشین و سرنشینان آن را به خطر بیاندازد.

اما علیرغم این بدبینی‌ها، قابلیت‌های هوش مصنوعی در حال بهبود است. گرچه مشکلاتی وجود دارد؛ اما هوش مصنوعی تا همین مرحله نیز توانسته است قابلیت‌های خوب خود را ثابت کند. چنانچه به لطف آموزش گسترده در شبیه‌سازی و هزاران ساعت تجربه رانندگی واقعی که خودروهای نیمه خودران در شرایط مختلف جاده‌ای انجام داده است، امیدواری‌ها نسبت به عملکرد این نوع ماشین‌ها بالا رفته است. این تجربه‌ها همچنین بر پیشرفت هوش مصنوعی و نیز سازگاری بیشتر ماشین‌های خودران با شرایط مختلف نیز تاثیرگذار بوده است.

سخن نهایی

فناوری‌های پیشرفته ارتباطی در شکل‌های مختلف آن نه تنها زندگی را برای ما آسان کرده است، بلکه برخلاف تصورات، هزینه‌ها را نیز کاهش داده است. یا حداقل بهتر است بگوییم روش‌های خرید و فروش را آسان‌تر کرده است. انتظار می‌رود شیرینی‌ها و لذت‌های فناوری در بخش‌های مختلف زندگی بسیار بیشتر از اینها نیز شود. مثلا در مورد همین ماشین‌های خودران تصور کنید اگر به مرحله آخر برسد؛ شما می‌توانید در پشت فرمان با خیال راحت بخوابید، غذا بخورید با شارژ ایرانسل بخرید و موبایل صحبت کنید و از منظره‌های اطراف لذت ببرید. یا در مثالی متفاوت‌تر شما قصد دارید یک موبایل گران قیمت بخرید اما نمی‌توانید هزینه آن را یکجا پرداخت کنید. اما به لطف اینترنت به راحتی موبایل موردنظر خود را از مراکز فروش اقساطی موبایل تهیه می‌کنید، پرداخت اقساط را به صورت آنلاین انجام می‌دهید؛ قبض موبایل را نیز از طریق اینترنت یا اپ‌های مخصوص انجام می‌دهید و خلاصه بدون مراجعه حضوری از صفر تا صد کارهای مربوط به موبایلتان را انجام می‌دهید. بنابراین گرچه دیدگاه‌های بدبینانه در مورد فناوری وجود دارد؛ اما قطعا فرصت‌ها و امکانات آن بسیار بیشتر از تهدیدات آن است.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها