رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 628139

حمایت شورای نگهبان از دیدگاه دولت در مساله بودجه

ساعت 24 - اکنون که بودجه با اعلام ایرادات شورای نگهبان به مجلس بازگشته، انتظار می‌رود نمایندگان ضمن توجه به نظرات کارشناسی دولت که مورد تایید شورای نگهبان هم قرار گرفته، بیش‌برآوردها در درآمدها را اصلاح کرده و هزینه‌های مازاد بر درآمدها را اصلاح کنند.

آ

به گزارش ایرنا در ماه امسال بودجه ۱۴۰۳ تحویل مجلس شورای اسلامی شد، اما نمایندگان مجلس اعلام کردند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در آن دیده نشده و آن را رد کردند. دولت هم هزینه‌ بخش‌های دیگر را کاهش داد تا بتواند همسان سازی حقوق بازنشستگان که مورد نظر نمایندگان بود انجام دهد. در نهایت کلیات بودجه به تایید نمایندگان رسید اما اعداد و ارقام ردیف‌های بودجه در مجلس تغییرات زیادی پیدا کرد.

از آنجایی که دولت درآمدها را واقعی در نظر گرفته بود، هرگونه افزایش سقف باعث کسری بودجه خواهد شد که این موضوع خیلی مورد توجه برخی نمایندگان نبود. کارشناسان بر این باورند اگر درآمدها واقعی نباشد کسری بودجه و همچنین تورم به وجود می‌آید. در سال ۱۴۰۳ سیاست‌گذاران اقتصادی دولت سعی بر مهار تورم داشتند. برخی کارشناسان می‌گویند ۵۰‌هزار میلیارد تومان درپرداخت به تامین اجتماعی،۳۷‌هزار میلیارد تومان در بخش یارانه به نانوایان، ۳۵‌هزارمیلیارد تومان افزایش اعتبارات قوه‌قضاییه وکاهش ۵۰‌هزارمیلیارد تومان درآمد ازمحل درآمدهای فروش ال‌پی‌جی در کمیسیون تلفیق تغییر یافته است. اگر کمی به این تغییرات دقت کنیم، حدود نیمی از بودجه عمرانی کشور در یک‌سال را تشکیل می‌دهد. درواقع اگر درآمد آن محقق نشود به کسری بودجه منجر خواهد شد که یا از محل فروش اوراق یا از طریق چاپ پول باید پوشش داده شود. فروش اوراق نیز محدودیتی دارد. گزینه موجود، چاپ پول است که این موضوع به تورم منجر خواهد شد. .

سخنگوی شورای نگهبان روز دوشنبه از ناترازی در بودجه با تغییرات مجلس خبر داد. طحان‌نظیف ایراد مهم لایحه بودجه را ناترازی میان منابع و مصارف بودجه عنوان کرد و گفت: باید منابع و مصارف در بودجه با یکدیگر تراز باشند؛ نباید تعهداتی ایجاد شود که منابع آن وجود نداشته باشد یا منابع روشن و آشکار نباشد. باتوجه به تغییراتی که در مجلس در لایحه دولت به وجود آمده، باید منابع آن تغییرات نیز پیش‌بینی شود.  از مزایا و افزایش بودجه برخی از دستگاه‌ها.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها