رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 629499

سالانه ۲۷۰۰ پرستار مهاجرت می کنند

محمدتقی جهانپور، در نشست شورای عالی نظام پرستاری که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: در دو سال گذشته ۱۶ هزار تخت به سرانه تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شده اما متاسفانه در بحث استخدام نیروهای جدید در بدنه نظام سلامت رشد آنچنانی نداشته‌ایم همچنین در پذیرش نیروی کادر پرستاری در کشور هم رشد چشمگیری وجود نداشته است.سالانه 2700 پرستار از ایران می‌روند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: ما ۱۵ هزار پرستار برای استخدام سالانه نیاز داریم؛ هم اکنون پذیرش دانشجوی پرستاری ۱۰۵۰۰ در مقطع کارشناسی است که تقاضا داریم پذیرش دانشجو در دانشکده پرستاری بیش از گذشته رشد داشته باشد.

وی گفت: امروز سازمان نظام پرستاری دوره ششم متشکل از ۱۵۹ هیئت مدیره در سراسر کشور به همراهی سازمان مرکزی و اعضای شورای عالی در حال خدمت به مردم است و بیش از ۲۷۰ هزار نفر از پرستاران عضو سازمان نظام پرستاری و دارای شماره نظام پرستاری هستند.

جهان‌پور خطاب به وزیر بهداشت افزود: گفتمان و رویکرد دوره ششم، تعامل و همیاری است و اعتقاد داریم اگر با وزارت بهداشت این همکاری ادامه یابد؛ ارتقای سلامت مردم به کیفیت ارائه خدمات پرستاری رخ خواهد داد. امیدواریم شما در بحث مطالبات جامعه پرستاری به ویژه در موضوع تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که چالش‌های بسیار زیادی در کشور ایجاد کرده دستوراتی بفرمائید تا شاهد نارضایتی همکاران نباشیم.

وی با بیان اینکه موضوع بعدی این است که حذف کارانه با اجرای ناصحیح تعرفه خدمات پرستاری همراه شد که این همراهی منجر به نارضایتی گسترده و مشکلات معیشتی پرستاران شد، گفت: خصوصاً در مناطق کم برخوردار این مشکل بیشتر بود زیرا بسیاری از بیمارستان‌های ۳۲ تخت خوابه که افتتاح شده‌اند زیان ده هستند و همین امر باعث کاهش ضریب اشغال تخت شده که این موضوع باعث کاهش درآمد پرستاران از محل کارانه می‌شود؛ پیشنهاد ما این است که در مناطق کم برخوردار برای جبران خدمات پرستاران تعرفه به صورت ۲K و ۳K محاسبه شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: موضوع دیگر بخشنامه رفاهیات است که در دولت سیزدهم مصوب شده اما این بخشنامه اجرا نشده که موجب نارضایتی جامعه پرستاری شده است خواهشی که داریم این است که این موضوع در احکام رفاهی کارکنان زحمتکش پرستاری نظام سلامت لحاظ شود.

وی با اشاره به مبلغ پایین اضافه کار پرستاران اظهار کرد: اضافه کار در بیمارستان‌های دولتی ۲۰ هزار تومان و در نیروهای مسلح و تامین اجتماعی بین ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان است و خواهش ما این است که بحث اضافه کار که افزایش آن در معاونت توسعه وزارت بهداشت مطرح شده است، مورد پیگیری قرار بگیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها