رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631108

تنش در دریای جنوبی چین: هشدار فیلیپین به پکن

ساعت 24 - فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین روز پنجشنبه هشدار داد که کشورش به «حملات خطرناک» گارد ساحلی چین واکنش نشان خواهد داد.

رئیس‌جمهوری فیلیپین در مورد جزئیات واکنش کشورش توضیحی ارائه نکرد. او با این حال تاکید کرد که واکنش مانیل «متناسب، آگاهانه و منطقی» خواهد بود. فردیناند مارکوس جونیور در عین حال حملات گارد ساحلی چین و کشتی‌‌های شبه‌نظامیان به نیروهای کشورش را «علنی، بی وقفه، غیرقانونی، تهاجمی و خطرناک» توصیف کرد. او افزود که فیلیپین به دنبال درگیری با هیچ کشوری نیست اما به سکوت هم تن نخواهد داد.

به گزارش یورونیوز سخنان رئیس‌جمهوری فیلیپین از تشدید تنش در روابط چین و فیلیپین حکایت دارد. دو کشور بر سر مالکیت و کنترل آب‌های دریای جنوبی چین اختلاف دارند. ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی از دیگر طرف‌هایی هستند که ادعاهایی را در مورد آب‌های جنوبی چین مطرح کرده‌اند. بخشی زیادی از کالاهای تجاری و نفت صادراتی جهان از دریای جنوبی چین عبور می‌کند.

وزارت دفاع چین دولت فیلیپین را به افزایش تنش از طریق «تحرکات تحریک‌آمیز» در دریای جنوبی چین و پخش «اطلاعات جعلی برای گمراه کردن جامعه جهانی» متهم کرده است.پکن و مانیل تاکید می‌کنند که در راستای دفاع از حق حاکمیت خود گام بر می‌دارند. آمریکا اقدام‌های گارد ساحلی چین در دریای جنوبی چین را محکوم کرده است. در مقابل پکن به واشنگتن هشدار داده است که از دخالت در «مناقشه‌ای کاملا آسیایی» بپرهیزد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها