رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631705

سلبریتی، دشمن فرضی صداوسیما

سلبریتی، دشمن فرضی صداوسیما

ساعت 24 - صحبت‌های رییس سازمان صداوسیما حاکی از آن است که به سلبریتی به مثابه یک دشمن فرضی می‌نگرد، سلبریتی که از ویژگی‌های او تعریف دقیقی ارائه نشده و در این تعریف همه افراد هنری که شهرت دارند، سلبریتی تلقی می‌شوند با این حال در نوروز امسال رویکرد این سازمان تغییر کرد و برای برنامه‌سازی سراغ سلبریتی‌ها رفت اما بیش‌ترین بیننده ۲۶ درصد برای سریال «زیرخاکی» بود، این در حالی است که پیمان جبلی اعلام کرد، مخاطبان تلویزیون نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته است.

شب یلدا پیمان جبلی اعلام کرد که صداوسیما ۸۷ میلیون نفر مخاطب داشته است. بعدتر که آمار برنامه‌های تلویزیون منتشر شد، فهمیدیم درصد بیننده‌ها برای چندین برنامه به طور متوسط ۱۰ درصد بود، درواقع آمار برای ویژه برنامه‌های یلدا نبود اما رسانه‌ای که میانگین مخاطبانش ۱۰ درصد است چطور برای چند ویژه برنامه ۸۷ میلیون نفر مخاطب داشت؟ در همان زمان عده زیادی گفتند رییس صداوسیما با در نظر گرفتن مخاطبان خارج از کشور و مجموع مخاطبان این حرف را زده است.

از آن زمان سه ماه گذشت و پیمان جبلی که از ابتدای آمدنش مسئله سلبریتی را برای خودش تبدیل به یک بحران کرده، پنج روز پیش و در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره برنامه‌های صداوسیما در فصل تابستان گفت: آمار قابل‌توجه و امیدبخشی از استقبال مخاطبان از برنامه‌های رسانه ملی داشتیم که در هفته اول نوروز امسال در قیاس با برنامه‌های سال قبل همین بازه زمانی حدود ۸ درصد افزایش مخاطب را ثبت کرد. علاوه بر این، استقبال از برنامه‌های صداوسیما در فضای مجازی هم قابل‌توجه است. برنامه یکی از شبکه‌های اصلی ما در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها حدود ۸۰ میلیون بازدید داشت که نشان می‌دهد باید به استقبال مخاطبان در بسترهای مختلف توجه کرد.

در این پاراگراف سه مسئله وجود دارد که به تفکیک به هر یک خواهیم پرداخت؛ رویکرد عقب نشینی و بازگرداندن سلبریتی‌ها به تلویزیون و درصد بینندگان برنامه‌های نوروزی و افزایش آن‌ها. یک بام و دو هوا برای سلبریتی‌ها

اگر به سال ۱۴۰۲ بازگردیم، می‌بینیم که پیمان جبلی بارها و بارها نظرهای متفاوتی درباره حضور سلبریتی‌ها در این رسانه ارائه کرده است، او یک‌بار گفت سلبریتی‌های خودمان را می‌سازیم، بار دیگر گفت اتفاقاً برخی هنرمندان به‌ اشتباه، جضور خودشان را در رسانه ملی کمرنگ کرده‌اند. هیچ‌کس از آن‌ها نخواسته است که بروند، بلکه برعکس، ما خواستیم که بمانند طرح بدهند، بازی کنند و اجرا کنند. با این‌حال ما به دیدگاهشان احترام می‌گذاریم و معتقدیم صداوسیما خانه هنرمندانی است که می‌خواهند به هویت و تاریخ این ملت خدمت کنند. ما به کسی باج نمی‌دهیم اما دور صداوسیما هم سیم خاردار نکشیده‌ایم.

همین کنار گذاشتن سلبریتی‌ها و عدم همکاری آن‌ها و بعد تکذیب کردن این ماجرا و ارائه صحبت‌های ضد و نقیض نتایج نگران کننده‌ای را به همراه داشت که یکی از آن‌ها کاهش مخاطب بود، مسئله‌ای غیرقابل کتمان که حاصل یک اشتباه استراتژیک چند ساله است و با چند ویژه برنامه نوروز و ماه رمضان برطرف نمی‌شود. نظرسنجی اخیر صداوسیما نشان می‌دهد که نگرانی‌های هنرمندان و کارشناسان برای جذب مخاطب در این رسانه چندادن هم بی‌راه نبوده است و آماری که در ادامه می‌بینید؛ به طور میانگین 8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

فصل «پایتخت۶» که ۷۵ درصد بیننده داشت و یک سریال متوسط پنجاه درصد از بینندگان را جذب می‌کرد، فصل اول سریال «نون خ» که ۵۶ درصد بیننده داشت.

امسال دو جشنواره تلویزیون یعنی نوروز و رمضان با هم تقارن داشتند و طبیعتاً می‌بایست سریال‌ها بصورت تصاعدی دیده می‌شد. اما نتایج نظرسنجی سریال‌های نوروز امسال که توسط مرکز تحقیقات صدا و سیما حاکی از چیز دیگری است؛

مخاطب همه قسمت‌ها٬ بعضی قسمت ها و بیننده اتفاقی سریال زیر خاکی۲۶ درصد است و ۷۱ درصد مردم حتی بصورت تصادفی سریال زیر خاکی را ندیده‌اند. مخاطب همه قسمت‌ها، بعضی قسمت‌ها و بیننده اتفاقی سریال هفت سر اژدها ۱۹درصد اعلام شده و ۸۱ درصد مردم حتی بصورت اتفاقی سریال هفت سر اژدها را ندیده‌اند. مخاطب همه ی قسمت‌ها، بعضی قسمت‌ها و بیننده اتفاقی سریال رستگاری ۱۶ درصد بوده است و ۸۴ مردم حتی بصورت تصادفی سریال رستگاری را ندیده‌اند.

این در حالی است که سریال زیر خاکی ۴ که هم اکنون مجموع مخاطب آن ۲۶درصد است در فصل‌های پیشین تا حدود دو برابر بیننده داشته است. «زیر خاکی ۱» ۴۴ درصد، سریال «زیر خاکی ۲» ۴۵ درصد، سریال «زیر خاکی ۳» ۶۹ درصد از بینندگان را به خود جذب کرده‌ بودند.

۹۵ درصد مردم سریال بیسکویید را در اوج ساعت شبکه سه ندیده‌اند و سریال چرخ گردون در اوج ساعت بیننده توانست رکورد ندیدن را از آن خود کند و ۹۶ درصد مردم حتی بصورت تصادفی نیز آن را تماشا نکرده‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها