رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 631930

صدای بلند استقلال خواهی بخش خصوصی

«ساعت 24 - تشکر صمد حسین‌زاده رییس اتاق بازرگانی ایران از دفاع جانانه رییس پیشین اتاق از استقلال این نهاد خصوصی و هشدار جدی به برخی اعضای دولت سیزدهم که پس از رخدادهای اول بهمن ۱۴۰۲ توانستند قدرت‌نمایی کنند با تحسین اعضای هیات نمایندگان روبه‌رو شد. دیروز صدای استقلال خواهی اتاق به خوبی شنیده شد.

 رییس با‌تجربه و کهنه‌کار اتاق ایران خود نیز در سخنانش به دولت یادآور شد باید اندازه خود را برای دخالت در اداره کشور شناخته و تصور نکنند اتاق و هیات‌رییسه آن هرچه آن‌ها بگویند را قبول دارند. شماری از اعضای هیات نمایندگان نیز دیروز در نشست ماهانه اتاق بازرگانی خواستار متوقف شدن روند دخالت‌های دولت در این نهاد شدند.

مجموعه گفتار و رفتار اعضای هیات نمایندگان پس از بهمن ۱۴۰۲ نشان می‌دهد اتاق بازرگانی برخلاف تصور دولت نمی‌خواهد زیر بار دخالت‌های فراقانونی یک گروه کوچک از اعضای دولت برود و روند نشست دیروز نشان داد اتاق به‌مثابه نهاد قانونی بخش‌خصوصی حاضر نیست به‌سادگی از استقلال نسبی به‌دست آمده در سال‌های پیشین دست بردارد و تمایل دارد همچنان زنده و پویا در نقش منتقد قانونی رفتارهای دولت باشد. اعضای هیات‌‌رییسه اتاق باوجود برخی تصورات با پشت‌سر گذاشتن رویدادهای شگفت‌انگیز ۲۸ خرداد تا اول بهمن ۱۴۰۲ به این نتیجه رسیده‌اند که در مدت باقیمانده از دوران فعالیت خود راه را برای تعامل از موضع قدرت به دولت باز کرده و این تصور که نهاد یادشده از زیرمجموعه‌های دولت شده‌ را باطل سازند. به این ترتیب باید حالا بخش پژوهش اتاق بیش از پیش در مسیر ارزیابی کارنامه دولت در اجرای قانون بودجه امسال باشد و نیز کمیسیون‌های اتاق بازرگانی باید همچون دولت تنها بخش‌های گوناگون فعالیت دولت را واکاوی کرده و راه خطا کردن دولت در سیاستگذاری را ببندد. اتاق‌های سراسر کشور به نیابت از اتاق ایران و نیز اعضای هر اتاق باید رخوت و سستی احتمالی پدیده مخرب پیشین را کنار گذاشته و در هر استان فعالیت جدی داشته باشند.

همچنین اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران با کشورهای گوناگون باید دیپلماسی دولت را برای اینکه در تعامل متعادل با جهان قرار گیرد راهنمایی و زیر فشار قرار دهند. سرانجام اینکه هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران بدون لکنت‌زبان باید رفتارهای متناقض نهادهای اقتصادی و به‌ویژه سیاست‌های کلان اقتصادی را به دولت یادآوری کرده و نیز گزارش جدی به اعضای هیات نمایندگان ارائه کنند. همه ارکان اتاق بازرگانی باید روزهای سخت تازه‌سپر‌ی‌شده را کالبد‌شکافی کرده و دشواری‌ها را پشت‌سر بگذارند و اجازه ندهند دولت دست و پای خود را بیش از پیش برای استیلا بر اتاق بازرگانی کوتاه کند. جدای از همه مسائل سیاسی داخلی و نیز سیاست خارجی که در جریان است کارنامه این دوره اتاق از نظر تاریخی با دقت و همه‌گیری بیشتری دنبال خواهد شد.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها