رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632299

راه بازنگری در سیاست های کلان باز باشد

ساعت 24 - مدیران و اداره‌کنندگان نظام جمهوری اسلامی راهبرد سیاست خارجی را برای خود برگزیده و بر پایه همین راهبرد رفتار کرده و تصمیم می‌گیرند. تا جایی که می‌شود دید و اطلاعات در دسترس است نظام جمهوری اسلامی در مسیر سلبی و نزاع می‌خواهد نظام سیاسی آمریکا را شکست داده و رهبران سیاسی نظام آمریکا را مجاب کند تا قدرت نظام سیاسی موجود را دست‌کم در منطقه به رسمیت بشناسند.

از سوی دیگر نام سیاسی جمهوری اسلامی بارها و با صریح‌ترین عبارات گفته است کشوری به اسم اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و باور دارد اداره‌کنندگان این کشور خواهند دید که آینده‌ای ندارند و نیز جمهوری اسلامی در این مسیر است که کشوری به اسم اسرائیل را نابود کند.

سیاست جمهوری اسلامی اما در مسیر رفتارهای ایجابی بر پایه دوستی راهبردی با روسیه به‌مثابه قدرت نظامی بزرگ و چین به‌مثابه قدرت بزرگ اقتصادی و نیز برخی کشورهای دارای نظام‌های متمرکز مثل نیکاراگوئه و کوبا و سوریه و کره‌شمالی است. جمهوری اسلامی باور دارد دوستی راهبردی با دو غول نظامی و اقتصادی جهان می‌تواند نیازهای تسلیحاتی و اقتصادی را به‌اندازه‌ای برطرف کند که نیازی به غرب نداشته باشد.  

نظام جمهوری اسلامی باور دارد در حال حاضر باوجود اینکه در دو انتخابات تازه برگزاری شده نسبت مشارکت واجدان شرایط رای دادن کمتر از ۵۰درصد بوده است، اما شهروندان ایرانی نظام جمهوری اسلامی را در کلیت خود قبول دارند.

نکته بسیار با ‌اهمیت اما این است که جمهوری اسلامی برای درستی و کارآمدی آنچه در سیاست خارجی و داخلی برگزیده است چیزی را به شهروندان نشان نمی‌دهد. به این معنی که شهروندان نمی‌دانند نتیجه‌گیری‌های نظام برای آنچه در سیاست خارجی و نیز سیاست داخلی انتخاب کرده بر کدام مستندات استوار است. اگر نظام در این‌باره از شهروندان نظر‌سنجی دقیق و علمی و غیر‌جانبدارانه کرده، خوب است آن را به شهروندان نشان دهد. اگر آنچه در ذهنیت مدیران وجود دارد که براساس آن این راهبردها را برگزیده‌اند براساس گمانه‌زنی است باید در این‌باره دودل باشند.

نوشته حاضر قصد ندارد توصیه‌های بزرگ داشته باشد، اما باتوجه به وضعیت کسب‌وکار شهروندان و نیز متغیرهای کلان اقتصادی و رفتارهای دوستان راهبردی، می‌تواند یاد‌آور شود که همه چیز همانی نیست که شاید در ذهنیت مدیران باشد. تنها توصیه نوشته‌ای که می‌خوانید این است؛ راه‌هایی برای نگاه دوباره و ارزیابی‌های تازه باز شود و چشم‌اندازهای جایگزین نیز در دستور کار باشد.

محمد‌صادق جنان‌صفت روزنامه جهان صنعت

نظرات کاربران
  • ج_ط
     - ۲ هفته پیش

    سلام‌‌بنظر بنده در یک سیستم ایدئولوژیک خواسته های انتزاعی بر واقعیات بیرونی رجحان و برتری دارد و باید با دید به سیاستهای جاری نگاه کرد.ممنونم

نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها