رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632347

پیش‌بینی لوموند:جنگ اوکراین و افتادن روسیه در دام چین

ساعت 24 - روزنامه فرانسوی لوموند در یادداشتی به قلم سیلوی کافمن نوشته که جنگ اوکراین در عمل باعث شده روسیه جز آغوش چین پناهگاهی نداشته باشد. به عقیده این ستون‌نویس؛ چرخش روسیه به سمت چین در موازنه جهانی قدرت و ادغام احتمالی این کشور در اردوگاه چینی‌ها واشنگتن را واداشته از اروپایی‌ها بخواهد که بر پکن فشار بیاورند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از روزنامه لوموند؛ در شرایطی که سفر اولاف شولتز صدراعظم آلمان به چین و به دنبال آن هم سفر آتی شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین به پاریس حکایت از گرمای روابط اروپا و چین می‌کند؛ این موضوع ایالات متحده آمریکا را واداشته پیامی به اروپا ارسال کند: با استفاده از روابط سطح بالایی که با پکن دارید، این کشور را تحت فشار قرار دهید تا در جنگ اوکراین به روسیه کمک نکند.

این پیام که در هفته‌های اخیر بارها و بارها توسط استفان سژورنه وزیر امور خارجه فرانسه، خود آمریکایی‌ها و البته اولاف شولز صدراعظم آلمان تکرار شده است، نشان‌دهنده نگرانی واشنگتن در مورد یکی از محسوس‌ترین پیامدهای ژئوپلیتیکی جنگ اوکراین است- که چیزی نیست مگر تقویت روابط چین و روسیه.

واشنگتن برای متقاعد کردن کسانی که ممکن است در زمینه نقش و تاثیر تقویت روابط روسیه و چین در روند جنگ اوکراین و البته نقش این روابط در انعطاف‌پذیری و مقاومت اقتصادی روسیه تردید داشته باشند؛ در اواسط ماه آوریل یک سری از اطلاعات سابقا طبقه‌بندی‌شده خود را منتشر کرد که حکایت از این داشت که به عنوان مثال در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ بیش از ۷۰ درصد از واردات ماشین‌آلات مورد نیاز روسیه برای تولید موشک‌های بالستیک از چین بوده است. علاوه بر این، در کل سال ۲۰۲۳ نیز بیش از ۹۰ درصد از واردات میکروالکترونیک روسیه- که برای ساخت موشک و تانک اهمیت بسیار دارد- از چین بوده است.

یک روند مستمر محتوم

اما دلیل این اصرار ناگهانی آمریکا بر عامل یا فاکتور چینی چیست؟ واشنگتن به احتمال زیاد از سرعت بازسازی و بازیابی بخش صنعتی و تولید انبوه زرادخانه‌ای روسیه به رغم تحریم‌های غرب- که در پهنه نبرد موجب تفاوت عملکرد روسیه در مقابل نیروهای مبارز اوکراین شده- شگفت‌زده شده است.

درآمد قابل توجه کرملین از صادرات نفت روسیه به چین و هند، که توانسته ضرر و زیان حذف روسیه از بازار اروپا را جبران کند، کاملاً مشخص است. با این حال به نظر می‌رسد که کمک‌های مادی چین به روسیه- که تاکنون میزان آن اندک و ضعیف ارزیابی شده بود- نقش مهمی در مقاومت اقتصادی روسیه ایفا کرده است، حتی اگر چینی‌ها از خط قرمز تهیه سلاح‌های مرگبار عبور نکرده باشند.

موضوع دیگری که می‌تواند حساسیت آمریکا روی فاکتور چینی را توضیح دهد، تقویت محور روسیه و چین است که یک اتفاق قابل توجه در راستای تغییر موازنه قدرت بین قدرت‌های بزرگ به شمار می‌آید. برای آمریکایی که همه‌چیز را با توجه به افزایش قدرت چین می‌سنجد، این روند را نمی‌توان نادیده گرفت؛ به خصوص که عنصر تقویت‌کننده روابط چین و روسیه مخالفت مشترک این دو کشور با سلطه آمریکاست. نزدیکی این کشورها البته خیلی هم جدید نیست و حداقل این که عمری حدوداً ده ساله دارد.

در واقع مسکو از سال ۲۰۱۴، یعنی درست از زمانی که روابط بین روسیه و کشورهای غربی پس از الحاق کریمه و به دنبال آن هم موج اول تحریم‌ها سرد شده بود، به چین روی آورده است. از آن زمان به بعد تجارت بین چین و روسیه به طور قابل توجهی افزایش مستمری داشته است. با این وجود، اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۲ هنوز و هم‌چنان یک شریک اقتصادی مهم برای مسکو بود. اما آغاز جنگ تمام‌عیار علیه اوکراین باعث حرکت کامل روسیه به سمت چین شد و این روند حرکتی واضح است که با ادامه این جنگ استمرار بیشتری خواهد داشت…

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها