رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632443

طیف سیاسی قدرت‌محور و بی‌شرم

ساعت 24 - اصولگرایان به مثابه یک جناح سیاسی اصلی در نبرد برای کسب قدرت توانستند در دو دهه تازه سپری شده جناح رقیب خود را از میدان خارج کنند. درحال حاضر اصلاح طلبان در هیچ کدام از نهادهای قدرت جایی ندارند. این رخداد اما به آسانی برای اصولگرایان به دست نیامده و به پرداخت هزینه سیاسی بزرگی محکوم شده‌اند. درغیاب رقیبی بیرون از جناح سیاسی اما اصولگرایان نیز چند پاره شده و برای کسب قدرت می جنگند.

تجربه انتخابات مجلس در اسفند پارسال نشان می‌دهد طیف استخوان خرد کرده اصولگرایان و نیز طیف میانه‌روتر این جناح از میدان رقابت با یک طیف گسترده از اصولگرایان تازه به قدرت رسیده روبه‌رو شده و آسانی به حاشیه قدرت رانده شده‌اند. این گروه سوم بنا به نوشته امروز عباس عبدی تحلیلگر مسایل ایران در روزنامه اعتماد یک ویژگی عمده دارند و آن بی‌شرمی سیاسی برای کسب تمام قدرت است.

آن‌ها درمسیر کسب قدرت تنها بلدند تخریب کنند و چیزی جایگزین نمی‌کنند. عبدی نوشته است، گروه سوم مجموعه‌ای متنوع هستند که متشکل از نسل‌های دوم و سوم هستند.  ویژگی اصلی آنان «قدرت‌محوری» است، ولی تعبیر خود را از آن دارند. در واقع قدرت و ثروت را برای خود می‌خواند. مذهب آنان عمیق نیست، بیشتر مناسکی و نمایشی است. ضوابط و ارزش‌های دینی برای آنان در خدمت بالا رفتن از نردبان قدرت است و فقط تا همین مرحله اهمیت دارد. دین آنان تقریبا جدید است. آنان از فرقه‌ها و دسته‌ها و باندها و گنگ‌های گوناگونی تشکیل شده‌اند.

به همین دلیل است که از بیرون نمی‌توان فهمید چرا به یکباره فرد مهم این جناح در تهران اول نمی‌شود و شخص دیگری نفر اول می‌شود. این محصول تشکیلات فرقه‌ای آنان است. وحدت تشکیلاتی ندارند و اتفاقا به دلیل ماهیت باندی خود، اختلافات عجیب و غریب داخلی دارند. قدرت‌محوری آنان تا حدی است که مغایر با اولویت‌های خودشان نباشد، لذا در جریان اخیر حجاب به صورت غیرمستقیم در برابر تذکر به روند جاری رسمی علیه زنان حمله کردند.

ذهنیت‌های آنان تخریبی است. گرایش‌های آخرالزمانی دارند و این گرایش نه از روی اعتقاد، بلکه به این علت است که بحث و گفت‌وگوی عقلانی را بلاموضوع می‌کند. ضد علم، طرفدار نظریه توطئه، مخالف قانون و حاکمیت آن هستند. ادبیات آنان در فضای مجازی مشهود است. هتاکانه و غیردینی است. بسیار متکی به رسانه‌های انحصاری هستند. در عمل هیچ ایده و برنامه ایجابی ندارند، جز ویرانگری و تخریب و تقابل در داخل و خارج از کشور. تناقضات گفتاری و رفتاری آنان فراوان و شدید است ولی در ذیل کسب قدرت به هر قیمتی قابل رفع است. به راحتی چشم را بر فساد خود و دوستان‌شان می‌بندند، حتی آن را توجیه هم می‌کنند. برای آنان «حق» معنای مستقلی از «نفع» و «قدرت» خودشان ندارد، لذا بی‌شخصیت‌ترین رفتارهای سیاسی را در تاریخ جدید ایران از خود نشان می‌دهند.

مهم‌تر از همه اینکه فاقد حداقلی از اخلاقیات و شرم هستند. به راحتی دروغ می‌گویند و تهمت می‌زنند و حرف خود را تغییر می‌دهند، حقیقت مسلم و روشن را نفی می‌کنند، در تاریخ ایران وجود گروهی مشابه آن‌ها یا بی‌سابقه است یا کم‌سابقه.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها