رفتن به محتوا
کد خبر 635731

منظومه فکری جلیلی، کاسبی از تحریم است

ساعت 24 - بعد از دوره‌ای توقف در فروش نفت و تشدید تحریم‌ها، فروش نفت در دولت سیزدهم افزایش پیدا کرد. دولت مرحوم ابراهیم رئیسی و به خصوص وزارت نفت با مباهات به فروش نفت، آن را نتیجه سیاست‌ها و تدابیر صحیح اتخاذشده خود می‌دانستند. حال یک نامزد انتخاباتی که او را معمار تحریم‌ها می‌نامند نیز مدعی شده است که با راهکارهای او میزان فروش نفت افزایش یافته است.

سعید جلیلی در شامگاه چهارشنبه 23 خرداد در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری، اظهار کرد: «قبل از دولت شهید رئیسی ادعا می‌شد نمی‌توان نفت فروخت. ما راهکارهای فروش نفت را در همان شرایط تهیه کردیم و به دولت وقت دادیم و فروش نفت شروع شد. اما در دوره رئیسی این پیشنهاد جدی گرفته شد، تکمیل شد و باعث شد فروش نفتمان به روزی بیش از 1.5 میلیون بشکه برسد. » میثم شرفی در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: منظومه فکری جلیلی و همراهانش، کاسبی از تحریم است چرا که با شروع تحریم‌ها، از فواید تحریم انتفاع مالی بردند؛ به جهت تحریم، منابع فروش نفت باید مورد تایید مجموعه‌های امنیتی قرار می‌گرفتند و این مجموعه‌ها همدلی و همراهی بیشتری با جلیلی و تیمش داشتند و به نهادهای نزدیک جلیلی و هم‌فکرانش اجازه دخل و تصرف در درآمد نفتی را دادند که باعث درآمد بادآورده می‌شود

از آنجا که جلیلی با مذاکرات هسته‌ای مطرح شد و در وضع تحریم‌ها و سنگ‌اندازی برای توافق نقش اساسی و جدی دارد، طرح این پرسش ضروری است که آیا روش‌های مدنظر او نسبتی با «کاسبی از تحریم»ها ندارد!؟

تهاتر انقلابی و آمدن بایدن!

این سخنان جلیلی واکنش‌های متعددی دربرداشت. عباس عبدی در شبکه اجتماعی ایکس به سخنان او اشاره کرد و نوشت: «برای اثبات میزان صداقت این گروه ضرورت دارد متن پیشنهادی را منتشر کنند. محال است که عقل زنگنه نیازمند پیشنهاد آنان باشد. علت؛ آمدن بایدن بود به حساب خود نگذارند. » همچنین احسان سلطانی، فعال رسانه‌ای، در شبکه اجتماعی ایکس، روش جلیلی را تهاتر انقلابی دانست و افزود: «بله خیلی راحت می‌توان نفت فروخت. مثلا می‌شود با چین توافق کرد که نفت ما را زیر قیمت جهانی بخرد و به جای پول، کالای بنجل روانه بازار ما کند یا با سریلانکا توافق کنیم به جای پول، چای بگیریم یا از بلغارستان پشم بز! نه بتوانیم سرمایه‌گذاری کنیم نه کشور را توسعه دهیم.» میثم شرفی با اشاره به اینکه نمودار فروش نفت در دولت رئیسی نشان می‌دهد که این افزایش متناسب با افزایش تقاضا در بازار چین است، عنوان کرد: با توجه به اینکه دولت رئیسی در ادامه مذاکرات دولت روحانی، مجددا به میز مذاکرات هسته‌ای برگشته بود، اعمال فشاری که در پایان دولت روحانی به جهت توقف مذاکرات شدت یافته بود، کاهش پیدا کرد. ادعای جلیلی، کذب و توهم است شرفی ادعای جلیلی درباره تاثیر او در فروش نفت در دولت دوازدهم را غلط خواند و تصریح کرد: ایده فروش نفت جلیلی به شدت خطرناک است.او ادامه داد: در دولت روحانی، آقای زنگنه روش فروش جلیلی را دریافت کرد و در اختیار تیم‌های کارشناسی گذاشت اما در نهایت رد شد. این روش نه تنها از سمت تیم دولت که از سمت نیروهای مسلح، که رستم قاسمی هم سکان‌دار فروش نفت بود، رد شد و هیچوقت از آن استفاده نشد. به گفته این تحلیلگر مسائل انرژی، ادعای جلیلی، کذب است و شاهد مثال آن سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس بود که آن را در مصاحبه‌ای رد کرد و باید به این توهمی که جلیلی تصور می‌کند عامل فروش نفت بوده، پاسخ داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها