رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 112891

تصور اصلی و غلط در مورد کاهش وزن

img alt="تصور اصلی و غلط در مورد کاهش وزن" src="http://vista.ir/include/articles/images/40f547a1f8634fbb4c0a47cb91118078.jpg" />

به راحتی سرتان کلاه می رود: ورزشکاری در مورد یک تمرین ورزشی برای شما سخن می گوید و شما آن را برای چند تن از دوستان تان شرح می دهید.
روز بعد در یک سالن ورزشی در مورد همان تمرین دوباره چیزهایی می شنوید و تصور می کنید که این تمرین واقعا کار خواهد کرد. ولی کارشناسان معتقدند که پیشنهادات نادرست یا ناقص در دنیای بدن سازی و کاهش وزن بسیار زیادند به طوری که می توانند مانع رسیدن شما به هدف تان شوند.
اریک هار ورزشکار حرفه ای، مربی خصوصی و نویسنده کتاب مربی شخصی قابل حمل می گوید: برخی از این راه حل های غلط بی ضررند ولی بسیاری از آنها می توانند دردسرساز باشند. وی اضافه می کند: آنها باعث بروز ناامیدی در فرد می شوند و حتی بعضی سبب مصدومیت های متعددی می شوند.
هار می گوید: یکی از دلایلی که باعث رواج این تمرین های نادرست می شود، این است که افراد به طور متفاوتی به تمرین های مختلف واکنش نشان می دهند. مواردی که برای یک نفر مؤثرند ممکن است برای فرد دیگری نباشند. در این مواقع شما باید ورزش و تمرینی که برای شما مفید است و مشکل تان را حل می کند را بیابید.
علاوه بر این مطلب، کارشناسان معتقدند که باید جلوی برخی از این تمرین ها را گرفت و هرچه زودتر این کار انجام شود، بهتر است.
برای اینکه بتوانید راه حل سالم تر، مطمئن تر، و لذت بخش تری را بیابید، نکات درست و نادرست در مورد ورزش کردن را برای تان شرح می دهیم.
▪ تصور غلط شماره یک: دویدن به روی دستگاه دو ثابت (نوار گردان)، در مقایسه با دویدن به روی آسفالت یا پیاده رو، فشار کمتری را بر زانوان شما وارد می کند.
تد شلیفن مربی ورزشی در یک کلینیک، در مرکز درمانی دانشگاه نیویورک می گوید: دویدن ورزشی عالی است، ولی روی زانوها اثر می گذارد. چون فشار ناشی از وزن بدن بر مفصل ها وارد می شود، فرقی نمی کند که به روی آسفالت بدوید یا به روی دستگاه دو ثابت. او می گوید بهترین راه برای کاستن فشار وارده بر زانوها، تنوع بخشیدن به ورزش است. اگر دویدن را با سایر فعالیت های ورزشی که باعث سلامت قلب می شوند بیامیزید، مثل نوار غلتان، یا استفاده از دوچرخه ثابت، فشار وارد شده بر زانوها را کاهش می دهد و در نتیجه می توانید سال ها بدوید.
▪ تصور غلط شماره دو: کار کردن با وسایل چربی سوز، چربی شکم را از بین می برد.
چیزهایی که در تبلیغات شبانه تلویزیونی می بینید را باور نکنید! هار می گوید: دستگاه چربی سوز ممکن است به مستحکم کردن ماهیچه های بخش میانی بدن شما کمک کند و حالت بدن شما را متناسب کند، ولی توانایی دیدن ماهیچه های شکمی با مقدار کلی چربی بدن متناسب است. اگر چربی های شکمی خود را از دست ندهید، ماهیچه های شکمی را نخواهید دید.
اما آیا استفاده از این دستگاه ها می تواند به شما در کم کردن چربی های شکم کمک کند کارشناسان می گویند نه!
Phil Tyne، مدیر بخش زیبایی اندام در مرکز بهداشت و سلامتی می گوید: شما نمی توانید قسمت خاصی از بدنتان را در نظر بگیرید و چربی های آن را بسوزانید و مصرف کنید. بنابراین این دستگاه ها نمی توانند به کم کردن وزن در آن قسمت های بدن کمکی بکند. برای سوزاندن چربی بدن، شما باید تمریناتی را انتخاب کنید که هم شامل ورزش های کمک کننده به قلب و عروق و هم شامل ورزش ها و تمرینات استقامتی باشند. این نوع ورزش میزان کلی چربی بدنتان، از جمله ناحیه شکم را کم می کند.
▪ تصور غلط شماره سه: ورزش های ایروبیک میزان متابولیسم بدن را تا ساعت ها بعد از ورزش افزایش می دهند.
در حقیقت این فرضیه درست است ولی مقدار کالری مصرفی آنگونه که شما فکر می کنید نیست!
هار می گوید درست است که متابولیسم بدنتان بعد از ورزش ایروبیک با مقدار اندکی افزایش، همچنان ادامه می یابد، ولی مقدار آن از نظر آماری قابل توجه نیست. در حقیقت، این کار فقط بیست کالری بیشتر از مقدار عادی، در هر روز، مصرف می کند. با وجود اینکه مقدار کمی ترقی در متابولیسم، بعد از انجام ورزش های استقامتی دیده می شود، نمی تواند نقشی اساسی ایفا کند. این مسأله واقعاً به عنوان موفقیت در مصرف انرژی محسوب نمی شود.
▪ تصور غلط شماره ۴: شنا کردن برای کاهش وزن عالی است.
درست است که شناکردن برای زیاد کردن ظرفیت شش ها و بزرگ کردن ماهیچه ها بسیار کمک کننده است و حتی به از بین بردن تنش اضافی بدن کمک می کند اما تا زمانی که برای ساعت ها شنا نکنید، شناکردن به کم کردن وزن بدن کمکی نمی کند. به علت اینکه خاصیت شناوری و رانش آب بدن شما را حمایت می کند، فعالیتی که در هنگام راه رفتن در شرایط عادی می کند، در هنگام راه رفتن در آب کمتر می شود. وی اضافه می کند : این امری عادی است که شما وقتی از آب بیرون می آیید، احساس گرسنگی شدیدی کنید. در حقیقت ممکن است موجب شود که بیشتر از حالت معمولی غذا بخورید و این پیروی از یک برنامه غذایی را سخت می کند.
▪ تصور غلط شماره ۵: یوگا درمانی برای تمام کمردردها است. واقعیت این است که یوگا می تواند به بهبود کمردرد کمک کند، ولی نه برای همه نوع کمردردی.
اگر کمردرد شما منشا ماهیچه ای دارد، آنگاه بله، برخی از حرکات کششی و بعضی وضعیت های یوگا می تواند به شما کمک کند. ولی اگر کمردرد شما ناشی از مشکلات دیگری است (مثل بیماری دیسک کمر)، به نظر نمی آید که یوگا بتواند کمکی کند، بلکه باعث بدتر شدن آسیب دیدگی و درد بیشتر نیز خواهد شد.
اگر از مشکلات کمر رنج می برید، قبل از اقدام به هر نوع برنامه ورزشی با دکتر خود مشورت کنید.
▪ تصور غلط شماره ۶: اگر در حال ورزش کردن عرق نمی کنید، به اندازه کافی سختگیری نمی کنید.
تین می گوید: عرق کردن لزوما نشان دهنده فعالیت سخت بدن نیست. بدن شما از این طریق دمای خود را پایین می آورد.
بدون عرق کردن هم می توان مقدار قابل توجهی انرژی مصرف کرد: پیاده روی یا بدن سازی سبک را امتحان کنید.
▪ تصور غلط شماره ۷: تا زمانی که در حال ورزش کردن احساس سلامتی می کنید و مشکلی ندارید، احتمالاً زیاده روی نمی کنید.
یکی از بزرگترین اشتباهات مردم این است که وقتی یک برنامه ورزشی جدید را شروع می کنند یا به برنامه قبلی برمی گردند، فشار بیشتری را زودتر از زمانی که باید، به خود وارد می کنند. دلیل این کار این است که آنها در هنگام تمرین و ورزش کردن احساس تندرستی می کنند و در خود مشکلی نمی بینند. پیامدهای زیاده روی در ورزش، یک یا دو روز بعد از ورزش آشکار می شوند.
مهم نیست که بعد از مدتی وقفه، وقتی به برنامه ورزشی خود برمی گردید، چقدر احساس شادابی و تندرستی کنید. هرگز نباید مقدار یا شدت فعالیت قبلی خود را به یکباره دو برابر کنید. حتی اگر در حال حاضر اثر منفی آن را احساس نکنید، با گذر زمان متوجه آن خواهید شد و این باعث خواهد شد تا دوباره مدتی از ورزش دور شوید.
▪ تصور غلط شماره ۸: دستگاه های ورزشی مختلف مطمئن ترین راه برای ورزش هستند زیرا به کمک آنها شما همیشه به روش درست ورزش می کنید.
ممکن است به نظر بیاید که یک دستگاه ورزشی بدن شما را در وضعیتی درست تنظیم می کند و باعث می شود شما تمام حرکات را به روش صحیح انجام دهید. این گفته زمانی درست است که دستگاه مورد نظر برای قد و وزن شما به طور دقیق و صحیح تنظیم شده باشد. این نظر کارشناسان است.
تا زمانی یک مربی ورزشی یا فردی که شایستگی لازم را دارد، تنظیمات لازم را برای شما انجام ندهد، در شیوه ورزش کردن دچار اشتباهات فراوانی خواهید شد و در حالی که بدون نظارت با هر دستگاهی در حال ورزش هستید یا حتی بدون استفاده از دستگاه های ورزشی فعالیت می کند، خطر ایجاد آسیب دیدگی را در خود افزایش می دهد.
▪ تصور غلط شماره ۹: اگر می خواهید ورزش برایتان مفید باشد، باید در هنگام ورزش کردن اندکی احساس درد ناشی از فعالیت بکنید.
از بین تمام شایعات گسترش یافته در مورد پرورش اندام و زیبایی اندام، کارشناسان معتقدند که بحث بدون رنج کشیدن چیزی به دست نمی آید بیشترین خسارت را به افراد می زند.
درست است که یک یا دو روز بعد از ورزش باید انتظار نوعی حس دردناک را در عضلات داشت، ولی این حس تفاوت بسیاری با درد عضلات در هنگام ورزش کردن دارد. شما نباید در هنگام انجام دادن فعالیت های ورزشی احساس درد و ناراحتی کنید و گرنه یا حرکات را به روش غلط انجام می دهید یا از قبل نوعی آسیب دیدگی داشته اید.
کارشناسان، ورزش با درد را توصیه نمی کنند. اگر در حین ورزش احساس درد در بخشی از بدن کردید، ورزش را متوقف کنید، کمی استراحت کنید تا درد متوقف شود. اگر نشد یا با ورزش مجدد دوباره درد شروع شد یا حتی بیشتر شد، به پزشک مراجعه کنید.

منبع : روزنامه ایران ورزشی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها