رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 113139

لاغر شدن با تنظیم ساعت خواب

img alt="لاغر شدن با تنظیم ساعت خواب" src="http://vista.ir/include/lifestyle/images/af313760febb480317fbb8319ad433ff.jpg" />

چاق شدن تنها به كم تحركی و خوردن غذاهای پركالری و چرب مربوط نمی شود. نداشتن خواب كافی نیز برخلاف آنچه همگان تصور می كنند باعث چاقی می شود. نتایج تازه ترین تحقیقات در آمریكا نشان می‌دهد افرادی كه از میزان خواب كافی در شبانه روز برخوردار نیستند در مقایسه با سایرین وزن بیشتری دارند. كمبود خواب در افراد باعث كاهش ترشح هورمونی به نام گارلین می شود كه كنترل اشتها را برعهده دارد. كم خوابی به دلیل افزایش ترشح گارلین و به دنبال آن افزایش میزان اشتها باعث چاقی افراد می شود.
بی خوابی علاوه بر چاقی و نقشی كه در اختلال دستگاه گوارش و سیستم روحی- روانی بدن دارد، موجب كاهش توانایی حافظه نیز می شود. محققان معتقدند مغز انسان تنها در زمانی می تواند اطلاعات و یافته های ذهنی را سازماندهی كند كه انسان در خواب عمیق فرو رفته باشد.
با توجه به موارد فوق به نظر می رسد، بی خوابی دیگر مسئله ای كه باعث بازداشتن افراد از انجام فعالیت های روزانه شود، نیست و یكی از مهمترین دلایل چاقی به شمار می رود. روش های متنوعی وجود دارد كه با كمك آنها می توانید خواب آرام و عمیق داشته باشید.
۱- تا زمانی كه خوابتان نگرفته به رختخواب نروید. ۲- از چشم بند و مسدودكننده گوش برای ایجاد محیط بدون سر و صدا و تاریك استفاده كنید. ۳- از مصرف شام چرب و نوشیدنی های كافئین دار قبل از خواب خودداری كنید. ۴- خوردن یك عدد موز یا نوشیدن یك لیوان شیر گرم را فراموش نكنید. موز از میزان پتاسیم بالایی برخوردار است و شما را در داشتن خواب راحت كمك می كند.
۵- حمام كردن روش مناسبی برای ایجاد خواب آرام است. آب گرم درجه حرارت بدن را افزایش داده و به خوابیدن شما كمك می كند.
۶- از خواندن كتاب های اسرارآمیز و تماشای فیلم های هیجان انگیز و پرتنش قبل از خواب بپرهیزید.
۷- قبل از رفتن به رختخواب ذهنتان را از تمامی مسائل نگران كننده دور كنید. با این راهكارها اگر باز هم خوابتان نبرد، سریعاً به پزشك مراجعه كنید.

بهاره مهرنژاد

منبع : روزنامه شرق

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها