رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 120710

تبخال ویروسی که پنهان می شود

img alt="تبخال ویروسی که پنهان می شود" src="http://vista.ir/include/articles/images/c901c8235e14e6c99515b9cbd22ca5b0.jpg" />

احتمالاً بسیاری از شما تجربه زدن تبخال را داشته اید: گوشه لبتان شروع به مورمور کردن می کند و یک نقطه کوچک و سفت که نمی توانید آن را ببینید روی لبتان ظاهر می شود. پس از یکی دو روز تاول های قرمزرنگی روی لبتان به وجود می آید، این همان تبخال معروف است که احتمالاً موقع خواب پدیدار شده است و راهی برای پنهان کردن یا برطرف کردن سریع آن وجود ندارد.
تبخال کاملاً با آفت _ که بعضی افراد آن را با تبخال مرتبط می کنند _ متفاوت است. تبخال ناشی از ویروس «هرپس سیمپلکس» یا ویروس تبخال ساده است و عارضه ای واگیردار است. آفت ها معمولاً مسری نیستند و زخم هایی هستند که بر روی بافت های نرم درون دهان به وجود می آیند، جایی که تبخال نمی زند. تبخال بیماری شایعی است، اگرچه نمی توان تبخال را معالجه کرد یا به کلی از آن پیشگیری کرد، اما راه هایی وجود دارد که می تواند توالی بروز آن را کاهش دهد یا مدت بروز آن را محدود کند.
● علائم و نشانه های تبخال
▪ علائم و نشانه های تبخال اینها هستند:
ـ تاول های کوچک، دردناک پر از مایع که روی منطقه برجسته، قرمز و دردناک پوستتان قرار دارند.
ـ درد یا مورمور شدن که اغلب یکی دو روز پیش از ظهور تاول ها احساس می شود.
ـ معمولاً ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد تا تبخال برطرف شود. تبخال معمولاً روی لب ها ظاهر می شود. اما گاهی روی سوراخ های بینی، چانه یا انگشتان دست هم دیده می شود و گرچه غیرمعمول است اما ممکن است تبخال در داخل دهان هم بروز کند _ اما تنها برروی لثه ها یا کام سخت _ که در سقف قرار دارد. اگر زخمی روی بافت های نرم درون دهانتان ظاهر شود ممکن است آفت باشد ولی مطمئناً تبخال نیست.
علائم تبخال ممکن است تا حداکثر ۲۰ روز پس از قرارگرفتن در معرض ویروس ظاهر نشود و معمولاً ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد. تاول ها شکل می گیرند، می ترکند و ترشح می کنند. سپس کبره زردرنگی تشکیل می شود و نهایتاً با ریختن آن پوست صورتی رنگی در زیر ظاهر می شود و تبخال بدون گذاشتن جا بهبود می یابد.
● علل تبخال
گونه های معینی از ویروس هرپس باعث تبخال می شود. ویروس «هرپس سیمپلکس نوع ۱» معمولاً در صورت تبخال ایجاد می کند. ویروس «هرپس سیمپلکس نوع ۲» مسئول ایجاد تبخال های تناسلی است. با این حال هر دو نوع ویروس می توانند هم در ناحیه صورت و هم در دستگاه تناسلی تبخال ایجاد کنند. وقتی تبخال به ما سرایت می کند که با شخصی که دارای ضایعه فعال است تماس بگیریم.
استفاده مشترک از ظروف غذا، تیغ و حوله می تواند باعث سرایت عفونت شود.هنگامی که یکبار به تبخال مبتلا می شوید ویروس در سلول های عصبی پوستتان نهفته باقی می ماند و ممکن است دوباره به صورت عفونتی فعال در همان محل اول یا نزدیک به آن ظاهر شود. در این صورت ممکن است در محل حمله قبلی احساس خارش یا برآمدگی کنید. تب، قاعدگی، استرس و قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است عود تبخال را باعث شود.
● چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد؟
تبخال ها عموماً بدون درمان بهبود می یابند. اما در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:
۱) دچار بیماری دیگری هستید که باعث اختلال دستگاه ایمنی شما شده است.
۲) تبخال هایی دارید که پس از یک تا دو هفته به خودی خود بهبود نمی یابند.
۳) علائم بیماری شدید است.
۴) عودهای مکرر تبخال در شما رخ می دهد.
● عوارض تبخال
تبخال مسری است. ویروس تبخال می تواند از طریق پوست _ با _ پوست از شخصی به شخص دیگر منتقل شود. ویروس «هرپس سیمپلکس» می تواند حتی زمانی که تاول ها ظاهر نشده اند مسری باشد، اما بیشترین خطر عفونت در زمانی است که تاول ها ظاهر می شوند تا زمانی که آنها کاملاً خشک می شوند و کبره می بندند. اگر به تبخال مبتلا هستید، از تماس با نوزادان، افراد مبتلا به اگزما (التهاب پوستی ناشی از آلرژی) یا افراد دچار اختلال دستگاه ایمنی مثل مبتلایان به سرطان، ایدز یا گیرنده پیوند عضو خودداری کنید.
عفونت تبخالی چشم که باعث ایجاد جوشگاه بر روی قرنیه می شود یکی از علل مهم کوری است. این عارضه نیاز به مداخله فوری پزشکی دارد.
● درمان
تبخال عموماً بدون نیاز به درمان پس از ۷ تا ۱۰ روز برطرف می شود. اگر به حملات مکرر تبخالی دچار می شوید، پزشکتان ممکن است داروهای ضدویروسی برایتان تجویز کند. استفاده از دارو می تواند طول دوره ابتلا به تبخال را کوتاه کند و درد شما را کاهش دهد.
● پیشگیری
برای اینکه از ابتلا به تبخال پیشگیری کنید و یا نگذارید تبخال به سایر نقاط بدنتان یا افراد دیگر منتقل شود توصیه های زیر را رعایت کنید:
▪ از بوسیدن یا تماس پوستی با افراد در زمانی که تاول روی پوست آنها وجود دارد خودداری کنید. ویروس می تواند تا هنگامی که ترشحات مرطوب در تاول وجود دارند انتقال یابد.
▪ از وسائل مشترک استفاده نکنید. وسائل غذاخوری، حوله ها و سایر چیزهای شبیه به آنها می تواند در صورت وجود تاول ها باعث انتقال بیماری شود.
▪ دست هایتان را تمیز نگه دارید: اگر مبتلا به تبخال هستید قبل از لمس کردن افراد دیگر دست هایتان را بشویید.
▪ مراقب لمس کردن سایر نقاط بدنتان باشید. چشم ها و دستگاه تناسلی به خصوص به گسترش عفونت حساسند.
▪ از عوامل تحریک کننده بپزهیزید. از جمله وضعیت هایی که ظهور تبخال را تحریک می کنند قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید است.
▪ از کرم های ضدآفتاب استفاده کنید. کرم ضدآفتاب را پیش از قرار گرفتن طولانی مدت زیر آفتاب چه در تابستان و چه در زمستان روی لب ها و صورتتان بمالید تا به پیشگیری از ظهور تبخال کمک شود.
● مراقبت شخصی
تبخال معمولاً بدون درمان ناپدید می شود. در طول مدتی که تبخال وجود دارد با رعایت نکات زیر می توانید از ناراحتی رهایی یابید:
▪ استفاده از کرم ها: کرم های معمولی که بدون نسخه پزشک به فروش می رسند ممکن است راحتی شما را فراهم کنند، اما انتظار نداشته باشید که بهبودی را تسریع کنند.
▪ استفاده از مسکن ها: از جمله آسپیرین، استامینوفن و ایبوپروفن برای تخفیف درد. به کودکان هیچ گاه آسپیرین ندهید. آسپیرین می تواند یک عارضه نادر و بالقوه کشنده را به نام نشانگان «رای» در کودک ایجاد کند.
▪ از گرما یا سرما استفاده کنید: برای رفع درد کمپرس سرد یا گرم روی پوست بگذارید.
▪ اجازه بهبود به ضایعه بدهید: از فشار دادن، کندن یا سوراخ کردن تاول ها بپرهیزید.

منبع : کانون فرهنگی اجتماعی ایرانیان مقیم اتریش

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها