رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 121116

حقیقت، جعلی جلوه داده شده است

img alt="حقیقت، جعلی جلوه داده شده است" src="http://vista.ir/include/articles/images/2fdbd3286100d940954c49768006bc2f.jpg" />

داستان تا حدودی عجیب و غریب است. آمریکایی‌ها می‌گویند تقصیر مکزیکی‌ها است که زندگی کثیفی دارند و از طرفی مدارکی دال بر صحت ادعای آنان نیز وجود ندارد، اما هر چه باشد فرقی نمی‌کند. صورت مساله کماکان پابرجا است و مردم از ترس ابتلا به این بیماری، حتی با یکدیگر دست هم نمی‌دهند؛ این روزها همه از آنفلوآنزای خوکی در هراسند، اما واقعیت چیز دیگری است.
بگذارید برای حل بهتر این مساله استناد کنیم به گزارش عجیب سانفرانسیسکو بیزینیس تایمز؛ جایی که نگارنده آب پاکی را ریخت روی دست همه مخاطبان و کسانی که می‌خواهند بدانند سر و کله این بیماری فراگیر چطور پیدا شد. حقیقتا رد پای رامسفلد در این ماجرا دیده می‌شود؟
● گیلعاد و رامسفلد
مایکل چسودوفسکی، تحلیلگر آمریکایی، در گزارشی که در «سانفرانسیسکو بیزینیس تایمز» منتشر شده است، درباره آنفلوآنزای خوکی نوشت: «آنفلوآنزای خوکی باعث شده که ارزش سهام شرکت بیگ فارما افزایش چشمگیری یابد. بعد از انتشار گزارش‌های اولیه مبنی بر شیوع آنفلوآنزا در مکزیک، تقاضای داروهای ضد آنفلوآنزا سر به فلک کشید.»
در این گزارش با اشاره به فضای ترس و وحشت در جهان پس از شیوع آنفلوآنزای خوکی آمده است: «اطلاعات نادرستی که از رسانه‌ها پخش شده، باعث شده که فضای ترس و وحشت تشدید شود. در بسیاری از مناطق آمریکا وضعیت فوق‌العاده بهداشتی اعلام شده است.» در این گزارش با اعلام اینکه داروهایی چون «تامی فلو» و «رلانزا» بیشترین تقاضا را در بازار داشته‌اند، تاکید شده که دولت آمریکا مواد دارویی را از انبار‌های ملی بیرون آورده تا مطمئن شود در صورت شیوع آنفلوآنزا مامورین مراقبت‌های بهداشتی- پزشکی در آمادگی کامل به سر خواهند برد.
بنابر این گزارش، تامی فلو از طرف شرکت بیوتکنولوژیکی «گیلعاد ساینس» آمریکا و به وسیله شرکت داروسازی عظیم «هافمن لا روچ» در سوئیس ساخته می‌شود. این دارو توسط شرکت «روچ» ساخته می‌شود، ولی اختراع آن توسط شرکت «گیلعاد ساینس» انجام گرفته است. این بدین معناست که حقوق دارایی معنوی این دارو متعلق به شرکت گیلعاد ساینس است.
دونالد رامسفلد، وزیر دفاع پیشین آمریکا، یکی از سهامداران عمده شرکت گیلعاد ساینس است. وی در سال ۱۹۹۷ به سمت ریاست شرکت گیلعاد ساینس دست یافت و تا سال ۲۰۰۱ که به منصب وزارت دفاع آمریکا منصوب شد، این پست را حفظ کرد. رامسفلد از زمان تاسیس این شرکت در سال ۱۹۸۷ تاکنون عضو هیات مدیره آن بوده است.
نشریه فورچون در سال ۲۰۰۵ و در اوج بحران آنفلوآنزای مرغی، شرکت گیلعاد را یکی از شرکت‌هایی نامید که بیشترین ارتباطات سیاسی را در صنعت بیوتکنولوژی دارا است. از زمان استعفای رامسفلد در سال ۲۰۰۶ تاکنون، اطلاعاتی در مورد میزان سهام وی در این شرکت وجود ندارد. بعد از اعلام شیوع آنفلوآنزای خوکی در مکزیک سهام شرکت گیلعاد در بازار بورس نیویورک به شدت افزایش یافت. بعد از تایید گزارش‌های مربوط به مشاهده چهل مورد ابتلا به آنفلوآنزای خوکی، دولت آمریکا یک چهارم ذخایر دارویی خود را آزادسازی کرد. هفت مورد آنفلوآنزای خوکی در کالیفرنیا، بیست و هشت مورد در نیویورک، دو مورد در تگزاس، دو مورد در کانزاس و دو مورد نیز در اوهایو گزارش شده‌اند.
مکزیک اعلام کرد که تعداد مرگ و میر بر اثر آنفلوآنزای خوکی به ۱۴۹ نفر رسید - بیماری آنفلوآنزای خوکی در بیست مورد از این افراد تایید شد. مدارس این کشور تا ۶ مه ‌تعطیل شدند و حدود ۲۰۰۰ نفر به علت ابتلای شدید به آنفلوآنزا در بیمارستان‌های این کشور بستری شدند.
بر اساس گزارش مراکز کنترل بیماری، برای مقابله با انواع آنفلوآنزای از جمله آنفلوآنزای خوکی، باید داروهای ضدویروس تجویز شوند. ظاهرا ویروس موجود در مکزیک و آمریکا در برابر دو داروی ضدویروس - آمانتادین و ریمانتادین - مقاوم است. اما آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان دادند که این ویروس در مقابل تامی‌فلو و رلنزا آسیب‌پذیر است. داروی خوراکی تامی فلو از بروز آنفلوآنزای نوع A و B در افراد بالای یک سال جلوگیری می‌کند. شرکت‌ هافمن لاروچ که این دارو را تولید می‌کند بخشی از فروش خود را به شرکت گیلعاد می‌دهد. شرکت روچ اعلام کرده است که هم اکنون ۳میلیون بسته از این دارو را در اختیار دارد - بخشی از ۵میلیون بسته‌ای که در سال ۲۰۰۶ به اداره بهداشت آمریکا اختصاص یافت- و می‌تواند در عرض بیست و چهار ساعت این دارو را در تمام نقاط جهان تحویل دهد.
● حقیقت پزشکی چیست؟
اما حقیقت این بیماری چیست و آیا اصولا ماهیتی خارجی دارد یا بیشتر زاییده جنگ روانی رسانه‌های آمریکایی است. مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) چنین توضیح می‌دهد که ویروس‌های مهاجم آنفلوآنزای خوکی می‌تواند در سراسر سال موجب آلودگی این حیوانات شود، اما بیشترین شیوع در فصل زمستان و بهار اتفاق می‌افتند و می‌تواند در طول سال ادامه داشته باشد. ویروس آنفلوآنزای خوکی کلاسیک برای اولین‌بار در سال ۱۹۳۰ میلادی از یک خوک جدا شد.ویروس‌های آنفلوآنزای خوکی میزبان اصلی‌شان خوک است، اما می‌توانند مرغ‌ها و حتی انسان‌ها را آلوده کنند. مواردی از انتقال این نوع ویروس به انسان گزارش شده است و در مواردی هم انتقال از انسان به انسان گزارش شده است. ویروس‌های آنفلوآنزای خوکی دائما تغییر شکل می‌دهند. البته خوک‌ها به وسیله آنفلوآنزای مرغی هم می‌توانند آلوده شوند، گرچه به اندازه نوع خوکی در این حیوانات مهاجم نیست. ویروس‌های آنفلوآنزا وقتی از خوک آلوده، خوک دیگری را آلوده می‌کند می‌تواند تغییر شکل داده و نوع رفتارش نیز تغییر می‌کند. ویروس‌ها می‌توانند دوباره جور شوند (یعنی ژن‌ها را با هم عوض می‌کنند) و توانایی ویروس‌ها و همچنین میزبانی خوک برای هر سه نوع آنفلوآنزای خوکی مرغی و انسانی این خطر را ایجاد می‌کند که ویروس‌های جدید که مخلوط انواع خوک، انسان و نوع ویروس‌های آنفلوآنزای مرغی هستند پدیدار بشوند. با تغییرات طی سال‌ها انواع متفاوت ویروس‌های آنفلوآنزای خوک پدیدار شده‌اند. حالا، چهار نوع آنفلوآنزا نوع‌های فرعی نوعی ویروس اصلی هستند که در خوک‌ها بیماری ایجاد می‌کنند.
معمولا ویروس‌های آنفلوآنزای خوک انسان‌ها را آلوده نمی‌کنند. با این وجود، آلودگی انسان‌ها به شکل پراکنده با آنفلوآنزای خوک اتفاق افتاده است. این آلودگی بیشتر در اشخاصی گزارش شده که در تماس مستقیم با خوک‌ها قرار داشته‌اند. (برای مثال پرورش‌دهندگان خوک و بچه‌هایی که با خوک‌ها بازی می‌کنند یا کارمندان محیط نمایشگاه حیوانات یا کارگران در صنعت وابسته به خوک). به علاوه، مساله دیگر استعداد ذاتی اشخاص یا مستعد بودن در ابتلا به بیماری و پراکنندگی آن نقش دارد. برای مثال، یک نمونه بروز آلودگی آنفلوآنزای خوک در خوک‌ها در ویسکانسین در ۱۹۸۸ میلادی مشاهده شد که منجر به چندین آلودگی انسان‌ها شد؛ اگرچه این حالت منتج به اپیدمی آنفلوآنزای خوکی نشد.
در گذشته، (CDC) گزارش‌هایی از احتمال آلودگی انسان به ویروس آنفلوآنزا خوک را طی دو سال دریافت کرد اما از دسامبر ۲۰۰۵ تا فوریه ۲۰۰۹، ۱۲ مورد آلودگی انسان به نوع مهاجم به انسان آنفلوآنزا آنفلوآنزای خوکی گزارش‌ شد. نشانه‌های قابل ‌انتظار آنفلوآنزای خوک در انسان‌ها مانند نشانه‌های آنفلوآنزای فصلی انسان است. تب، بی‌حالی، بی‌اشتهایی و سرفه کردن. همچنین تعدادی از افراد آلوده با آنفلوآنزای خوکی دچار آبریزش از‌ بینی می‌شوند. در مواردی نیز گلودرد، تهوع و استفراغ و اسهال نیز گزارش شده است.
● آمار چه می‌گوید؟
مرکز کنترل بیماری‌های مسری آمریکا ابتدا اعلام کرد با افزایش ۲۷۸ مورد ابتلا به آنفلوآنزای خوکی در آمریکا، شمار مبتلایان به این بیماری در این کشور به دوهزار و ۵۳۲ نفر رسید. گزارش ان.اچ.کی حاکی است؛ همچنین هشت نفر در انگلیس و چهار نفر دیگر در کانادا به این بیماری مبتلا شده‌اند. این گزارش با اشاره به این که روند شیوع بیماری آنفلوآنزای نوع جدید در سراسر جهان ادامه دارد، می‌افزاید: مجموع افرادی که در ۲۹ کشور و منطقه به بیماری آنفلوآنزای نوع جدید (خوکی) مبتلا شده اند به چهارهزار و ۶۸۴ نفر رسیده است. گزارش‌ها همچنین حاکی از آن هستند که با فوت سه بیمار دیگر در مکزیک، آمریکا و کاستاریکا، آمار افرادی که بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند به ۴۸ نفر رسیده است. بیش از نیمی از افراد مبتلا به آنفلوآنزای نوع جدید در آمریکا گزارش شده است و پس از آن مکزیک با یک‌هزار و ۶۲۶ مورد، کانادا ۲۸۴ مورد، اسپانیا ۹۵ مورد، انگلیس ۵۵ مورد، فرانسه ۱۳ مورد و آلمان با ۱۱ مورد در رده‌های بعدی قرار دارند. ایتالیا، کاستاریکا، نیوزلند، برزیل، ژاپن، هلند، گواتمالا، السالوادور، پرتغال، سوئیس، اتریش، ایرلند، سوئد، دانمارک، کلمبیا، لهستان و آرژانتین از جمله کشورهایی هستند که بیماری آنفلوآنزای نوع جدید در آنها مشاهده شده است. به دنبال واکنش‌های اعتراض‌آمیز از سوی مردم در نقاط مختلف جهان، برخی کشورهای جهان از جمله کشورهای غربی از لفظ آنفلوآنزای نوع جدید به جای آنفلوآانزای خوکی استفاده می‌کنند. در ژاپن روز گذشته چهارمین مورد بیمار مبتلا به آنفلوآنزای نوع جدید مشاهده شد.
به دنبال گسترش آنفلوآنزای خوکی در مکزیک، کانادا، آمریکا و برخی دیگر از کشورهای جهان، وزارت بهداشت، رفاه و کار ژاپن تدابیر بهداشتی برای مقابله با شیوع این بیماری را در سراسر این کشور به کار گرفته است و مسافران ورودی به این کشورها را نیز کنترل می‌کنند. وزارت بهداشت ژاپن از جمله در مبادی این کشور از جمله در فرودگاه‌های بین‌المللی ناریتا، ‌هانه دا و کانسای دستگاه‌های سنجش حرارت بدن مسافران ورودی به ژاپن، توزیع پرسشنامه‌هایی که وضعیت جسمی مسافران در آن مشخص می‌شود و همچنین استقرار نیروهای قرنطینه در مبادی ورودی به این کشور را به کار گرفته است.
آمار جدید هم وجود دارد؟
تلویزیون سراسری ژاپن(ان.اچ.کی) اما آمار جدید را اعلام کرد تا بر ابعاد نگرانی‌ها بابت افزایش این بیماری بیفزاید: «آمار افراد مبتلا به بیماری نوع جدید آنفلوآنزا (آنفلوآنزای خوکی) در سراسر جهان به یک هزار و ۴۳۲نفر رسید.» آمار مبتلایان به آنفلوآنزای نوع جدید پس از آن که مکزیک و آمریکا گزارش دادند که بیش از ۱۳۰نفر دیگر در این دو کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند، از مرز یک هزار و ۴۰۰نفر گذشت. به گزارش ان.اچ.کی، دولت مکزیک هم در همان روزها اعلام کرد که ۷۵نفر دیگر به این بیماری مبتلا شده‌اند و آمار این افراد فقط در مکزیک به ۸۰۲ نفر رسیده است. این شبکه تلویزیونی ژاپن همچنین افزود در آمریکا نیز با تایید بیماری ۶۰شهروند آمریکایی دیگر در شهرهای کالیفرنیا و ماساچوست، مجموع افرادی که به این بیماری دچار شده‌اند به ۳۶۷نفر رسیده است. گزارش ان.اچ.کی حاکی از آن است که تاکنون بیماران مبتلا به آنفلوآنزای نوع جدید در ۲۰کشور و یک منطقه در جهان مشاهده شده‌اند و روند شیوع این بیماری در حال گسترش است. این گزارش می‌افزاید: «تاکنون ۲۷نفر بر اثر آنفلوآنزای جدید جان خود را از دست داده‌اند (۲۶نفر در مکزیک و یک نفر در آمریکا).» پس از مکزیک و آمریکا، بیشترین افراد مبتلا به بیماری آنفلوآنزای نوع جدید در کانادا با ۱۴۰نفر، اسپانیا ۵۷نفر و انگلیس ۲۷نفر گزارش شده است.
● چه تعداد از خوک‌های آمریکا آلوده به آنفلوآنزای خوکی هستند؟
H۱N۱ و ویروس‌های H۳N۲ آنفلوآنزای خوکی بیماری همه‌گیر بومی میان خوک‌ها در ایالات متحده‌ است که موجب آسیب به صنعت پرورش دام می‌شود. بروز این بیماری میان خوک‌ها معمولا در ماه‌هایی با آب و هوای سردتر اتفاق می‌افتد و بعضی وقت‌ها با اضافه شدن خوک‌های جدید در رمه‌های مستعد بیماری بروز می‌کند. بررسی‌ها نشان داده‌اند که ویروس H۱N۱ آنفلوآنزای خوکی، بیماری مشترک و متداول خوک‌های سرتاسر جهان است. در آمریکا بررسی‌ها نشان داده‌اند که ۳۰درصد از جمعیت خوک‌های این کشور مدرکی از وجود پادتن در بدن خود دارند و در نتیجه در طول زندگی به این بیماری (۱N۱H ) آلودگی داشته‌اند. به ویژه در بیش از ۵۱درصد از خوک‌ها در آمریکای شمال و ‌مرکزی آنتی بادی آلودگی با ۱N۱H خوکی نشان‌ داده ‌شده است. آلودگی انسان با ویروس‌های آنفلوآنزای خوک H۱N۱ کمیاب است. ویروس‌های H۱N۱ خوکی از سال ۱۹۳۰ میلادی در میان خوک‌ها مشاهده شد، ویروس‌های H۳N۲ آنفلوآنزا تا ۱۹۹۸ در میان جمعیت خوک‌ها یافت نشده بود و از این سال در خوک‌ها مشاهده شد. ویروس‌های H۳N۲ خوکی در ابتدا از انسان به جمعیت خوک‌ها وارد شد و ویروس‌های H۳N۲ آنفلوآنزای خوکی اخیر با ویروس‌های H۳N۲ انسانی کاملا ارتباط دارد.
ویروس‌های آنفلوآنزا خوکی می‌تواند به طور مستقیم از خوک‌ها به انسان‌ها سرایت کند. آلودگی انسان با ویروس‌های آنفلوآنزای خوک‌ها در هنگامی که انسان‌ها در کنار خوک‌ها قرار می‌گیرند اتفاق می‌افتد از قبیل کار در انبارهای خوک‌ها و در کشتارگاه دام‌ها یا مراکز نگهداری و پرورش خوک‌ها. همچنین انتقال انسان به انسان آنفلوآنزای خوک می‌تواند اتفاق بیفتد. این به همان طریق آنفلوآنزای فصلی انسان‌ها اتفاق می‌افتد و انتقال انسان به انسان اساسا رو در رو و به وسیله سرفه کردن یا عطسه انسان‌های آلوده با ویروس آنفلوآنزا اتفاق می‌افتد. مردم با دست زدن به چیزهایی که با ویروس‌های آنفلوآنزا خوکی آلوده است و سپس دست زدن به دهانشان ممکن است آلوده بشوند. در پایان باز هم بر این نکته باید تاکید کرد که این بیماری تا چه حد کشنده است و تا چه حد زاییده رسانه‌های هوچیگر آمریکا!

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها