رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 129266

گل‌‌مژه

ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
۱. گل‌مژه بیش از یک هفته طول کشیده است.
۲. گل‌مژه با تاری دید همراه است.
۳. برآمدگی سختی (شالازیون) بر پلک ایجاد شده است.
ـ گل‌مژه نشانهٔ چیست:
گل‌مژه مانند یک جوش چرکی متورم، قرمز، و گاهی دردناک است. گل‌مژه نتیجهٔ عفونت غدد چربی قاعدهٔ مژه است. ممکن است چند گل‌مژه همراه یا متعاقب هم داشته باشید، چون عفونت به‌سادگی از یک فولیکول به فولیکول دیگر مژه‌ها منتقل می‌شود. مثلاً باکتری عفونت ممکن است از طریق لوازم آرایش آلوده به منافذ چربی انتهای مژه‌ها وارد شود. افراد دارای پوست زیاد چرب مستعد ابتلا به گل‌مژه هستند، درست همان‌طور که مستعد ابتلا به جوش هستند.
ـ درمان گل‌مژه:
گل‌مژه هم مانند جوش معمولاً بی‌‌خطر است و خودبه‌خود از بین می‌رود، ولی می‌توان به درمان سریع تر آن کمک کرد. تخلیه کنید، نچلانید. چلاندن گل‌مژه باکتری‌ها را به درون گردش خون‌رانده و عفونت را به مغز منتقل می‌کند. به‌جای آن، روزی چهار بار پارچه‌‌ای تمیز را در آب گرم‌خیسانده و به مدت ۱۵ دقیقه روی پلک بسته بگذارید. ظرف یکی دو روز چرک آن تخلیه می‌شود.
نزد پزشک بروید. اگر گل‌مژه یک هفته یا بیشتر طول بکشد، پزشک با تجویز آنتی‌بیوتیک یا داروی استروئیدی برای کاهش تورم آن را درمان می‌کند یا آن را به روش بدون دردی در مطب نیشتر می‌زند. پلک را تمیز نگاه دارید. درست مانند جلوگیری از بروز جوش، پلک‌ها را تمیز و بدون چربی نگاه دارید، مخصوصاً اگر زیاد دچار گل‌مژه می‌شوید. شورهٔ سر را درمان کنید. شورهٔ سر هم ممکن است درون چشم افتاده و ایجاد گل‌مژه کند. (به بخش شورهٔ سر، مراجعه کنید.)
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها