رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387916

نجیب رزاق بازداشت شد

ساعت24-آژانس ضد فساد مالزی امروز چهارشنبه اعلام کرد، نخست‌وزیر سابق این کشور با اتهامات سوءاستفاده از موقعیت و فساد مرتبط با یک صندوق دولتی مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نجیب رزاق، نخست‌وزیر سابق مالزی امروز بازداشت شد و طبق بیانیه کمیسیون ضد فساد مالزی، فردا پنج‌شنبه راهی دادگاه می‌شود. رزاق اتهامات متعددی دارد و برخی از آنها به انتقال ۶۲۸ میلیون دلار به حساب شخصی خودش مربوط می‌شود.

این کمیسیون در مورد دارایی‌های یک صندوق دولتی تحقیق می‌کند که سال ۲۰۰۹ میلادی توسط رزاق نجیب با هدف حمایت از پیشرفت اقتصادی مالزی تأسیس شد. رزاق و خانواده او متهم هستند که از محل این صندوق برای مقاصد شخصی استفاده کرده‌اند. بحث بر سر برداشت بیش از ۵/ ۴ میلیارد دلار است.

اعضای خانواده و فامیل نجیب رزاق هم از این صندوق برداشت کرده‌اند و از جمله آپارتمان‌های لوکس در نیویورک یا آثار نقاشی گرانبها خریده‌اند. این صندوق دولتی حال ۱۱ میلیارد دلار بدهی دارد. نجیب رزاق و گردانندگان این صندوق دولتی هر گونه اتهام‌ سوءاستفاده مالی از این صندوق را رد می‌کنند. رسوایی این صندوق مالی سال ۲۰۱۶ میلادی به رسانه‌ها و افکار عمومی درز کرد اما نتیجه تحقیقی که آن زمان صورت گرفت، نجیب رزاق را از تمامی اتهامات مطرح شده تبرئه کرد.

سایه این اتهامات سنگین اما نخست‌وزیر پیشین مالزی را رها نکرد و او در انتخابات پارلمانی ماه مه سال ۲۰۱۸ میلادی متحمل شکست سختی شد و پس از ۹ سال به طور غیرمنتظره از مقام خود برکنار شد. نخست‌وزیر جدید مالزی مهاتیر محمد ۹۲ ساله وعده داده است که در مورد اتهام‌های رزاق تحقیق کند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها