رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 388974

جایزه جهانی جایگزین نوبل به زندانیان سیاسی عربستان رسید

ساعت 24- جایزه بین المللی احیای حق که به عنوان جایگزین نوبل شناخته می شود، به کنشگران حقوق بشری زندانی در عربستان سعودی اهدا شد.

style="text-align:justify">به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس؛ جایزه 113 هزار دلاری سال 2018 این موسسه، برای اقدامات شجاعانه عبدالله الحامد، محمد فهد القحتانی و ولید ابوالخیر در راستای اصلاح نظام سیاسی استبدادی عربستان سعودی، میان این سه تقسیم می شود.

جایزه افتخاری 2018 نیز به تلما آلدانا از گواتمالا و ایوان ولاسکز از کلمبیا برای افشای سوء استفاده از قدرت و پیگرد قضایی فساد تعلق گرفت.
جایزه سالانه احیای حق که در سال 1980 پایه گذاری شد، از اقداماتی تقدیر می کند که به نظر یاکوب فن اوکسکول (Jakob von Uexkull) بنیانگذار این موسسه، توسط جایزه نوبل نادیده گرفته می شود.
القحتانی و الحامد فعالان انجمن حقوق مدنی و سیاسی عربستان هستند که در سال 2013 به ترتیب به 10 و 11 سال زندان محکوم شدند.
الخیر نیز در سال 2014 به علت امضای بیانیه ایی در خصوص اصلاح نظام پادشاهی عربستان دستگیر و به اتهام نافرمانی از حاکم و لطمه به پیشینه کشور با ارتباط با سازمان های بین المللی به 15 سال حبس محکوم شد.
حکومت ریاض تحت نظارت محمد بن سلمان از اوایل 2017، بازداشت‌ها و محاکمه‌های مخالفان و فعالان را در این کشور به شدت افزایش داده‌ است.
دولت سعودی از 10 سپتامبر سال 2017 تاکنون نزدیک به 250 فرد نخبه، روحانی، مخالفن سیاسی، فعال مدنی، شاعر و کارشناسان اقتصادی و دانشگاهی را با وجود مخالفت های داخلی و خارجی دستگیر کرده و هر روز هم بر دامنه این بازداشت ها افزوده است.
آلدانا و ولاسکز به ترتیب دادستان کل سابق و رئیس فعلی کمیسیون بین المللی مبارزه با جرایم غیرقانونی در گواتمالا هستند. آنتونیو گوترش درخواست گواتمالا برای انتخاب مدیر جدید برای این نهاد را رد کرده و در حمایت از ولاسکز گفته که دلیلی برای تغییر جایگاه فعلی او نمی بیند.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها