رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395146

تغییر اقلیم علت کاهش بارش و تغییر الگوی بارشی

ساعت24-معاون جنگلداری و امور بهره برداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره اینکه تغییر اقلیم باعث کاهش بارش و تغییر الگوی بارشی شده است، اظهار کرد: تعداد بارش‌های شدید در مدت زمان کوتاه و از بین رفتن پوشش‌های گیاهی باعث وقوع سیل می شود.

محمد امین کیاپاشا در کارگروه آب چهارمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی کشورکه در بابلسر برگزار شد، اظهار کرد: منابع و ذخایر طبیعی و پوشش گیاهی در اقتصاد امروز دنیا بسیار اهمیت دارد. کشور ما در شرایط حاضر با معضلات متعدد مثل تغییر اقلیم، گرمایش جهانی، بروز آفات و امراض در جنگل‌ها، افزایش جمعیت و در نتیجه افزایش فشار بر طبیعت مواجه است.

کیاپاشا با اشاره به کمبود بارندگی در مناطق مختلف کشور گفت: در حال حاضر با کمبود بارش ناشی از تغییر اقلیم روبه رو هستیم و در سال‌های اخیر وضعیت بارشی بدتر هم شده است البته همین میزان بارش هم با سرعت بالا و در مدت زمان کوتاه انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: طی سال‌های گذشته بر اثر تغییر اقلیم پوشش‌های گیاهی نیز دچار تغییر شده است البته قطع درخت در جنگل‌های شمالی کشور ممنوع اعلام شده و سازمان جنگل‌ها در صدد افزایش پوشش گیاهی در قالب درختچه و درخت است و سعی دارد تعادل دام را در مراتع اجرایی کند.

کیاپاشا در مورد تاثیرگذاری پوشش گیاهی بر کنترل سیلاب‌ها تاکید کرد: اگر میزان پوشش گیاهی بالا باشد، باران‌های شدید و با سرعت بالا تبدیل به سیل شود و پوشش گیاهی از وقوع سیل جلوگیری می کند. متاسفانه در حال حاضر بارش‌ها باعث سیل، ایجاد خسارت در پایین دست و از بین رفتن خاک‌های سطحی می‌شود.

معاون جنگلداری سازمان جنگل‌ها در ادامه با اشاره به نادیده گرفتن قانون حفظ حریم رودخانه ها تصریح کرد: رعایت نکردن قوانین موجود در حوزه حفظ حریم رودخانه‌ها و ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها منجر به وقوع سیل و ایجاد خسارت‌های متعدد می‌شود.

کیاپاشا همچنین خطاب دانشجویان حامی محیط زیست تاکید کرد: دانشجویان باید قوانین حوزه آب را بشناسند و ضمن آگاهی از این قوانین مطالبه‌گری داشته باشند.

وی در بخش دیگر جلسه اظهارکرد: باید فعالیت‌های فرهنگسازی در دو بخش افزایش سطح پوشش گیاهی و استفاده بهینه آب اجرایی شود البته دقت داشته باشیم که افزایس سطح پوشش گیاهی بدون توجه به منافع ذی‌نفعان امکان‌پذیر نیست و باید قبل از اجرای هر پروژه مسائل اجتماعی و اقتصادی هر منطقه مورد بررسی قرار گیرد.

معاون جنگلداری سازمان جنگل‌ها ادامه داد: تسهیل گران باید گروه های ذی‌نفع هر منطقه وارد گفت و گو شوند. به‌طور کلی در تهیه پروژه و اجرا باید با همکاری ذی‌نفعان به ویژه افراد با نفوذ هر منطقه انجام شود.

کیاپاشا اظهار کرد: برای استفاده بهینه آب تغییر الگوی مصرف در حوزه کشاورزی و مصارف شهری ضروری است. برای مثال درست نیست که برای صادرات،هندوانه تولید شود.

به گزارش ایسنا، در این کارگروه ایده‌های شوراهای مرکزی مناطق در مورد آب در قالب کمیته‌های آموزشی، مطالعات و تولید محتوا و اطلاع رسانی بحث و بررسی شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها